Avatar billede jever81 Nybegynder
04. oktober 2010 - 20:53 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kan denne CPU køre 64-bit OG få noget ud af det?

Hej alle.
Kører en ældre HP laptop (6275ea) med Intel Core2 T5500 1.66GHz.
I dag læste jeg mig til at den understøtter 64-bit. Jeg kører lige nu 32-bit, 2GB RAM og Vista Business.

Spørgsmålene er så:
Vil jeg få noget ud af at
1 - Installere et 64-bit OS?
2 - Smide mere RAM i?
3 - Gå tilbage til XP? (HP understøtter ikke Win7 med drivere til denne model, så det er vist et no go).

Ovenstående muligheder skal ikke nødvendigvis foretages samtidig. Jeg leder mest efter den løsning, som giver den største forbedring.

Håber på god hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 21:09 #1
1 - Installere et 64-bit OS? - JA men du får faktisk ikke noget ud af det.
http://www.pcworld.dk/art/11233

2 - Smide mere RAM i? - JA men kun 4gb ialt

3 - Gå tilbage til XP? - NEJ behold Vista, især med 4Gb ram
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 21:17 #3
Umiddelbart kan den dog kun køre med 2 gb ram ialt, se side 139:
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00090106.pdf
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 21:19 #4
Avatar billede jever81 Nybegynder
04. oktober 2010 - 21:22 #5
Tak for div. links. Fin artikel, som beskriver mine kvaler godt og udmærket link til HP. Jeg har dog allerede smidt alle de nyeste drivere i maskinen (tror og håber jeg). Problemet er at jeg lagde 7 på den, da det var nyudgivet, konstaterede at der endnu ikke var drivere klar, kontaktede HP, som fastslog at de IKKE ville understøtte 7 til min maskine.

Men ak... troede lige jeg skulle fortælle at løsningen bliver mere RAM, men så ser jeg på HP, ligesom I andre har spottet, at max RAM er 2GB. Var ellers næsten sikker på jeg havde 2x1 siddende, med plads til 2x2.

Det lugter mere og mere af ny pc. Det er jo både godt og skidt :-)
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 21:36 #6
Det lugter mere og mere af ny pc. Det er jo både godt og skidt :-)
Det kommer jo an på, hvad du skal bruge den til ?
Til mail, internet, word osv. så er den jo fin nok !
Avatar billede jever81 Nybegynder
04. oktober 2010 - 22:15 #7
Den bruges til at udvikle (er Datamatiker-studerende), spille halvstore spil, surf, mail, Office. Så ja, de sidste par punkter kan den stadig bruges, men den er efterhånden blevet så slidt og tung at mit IDE (IBM Rational Architect) og mine spil (bl.a. CIV 5 og Dragon Age) kører ufatteligt langsomt.
Avatar billede haverslev Novice
05. oktober 2010 - 07:36 #8
Ja til spil og lidt krævende 3D grafik osv. - så er den desværre ikke så god mere, med f.eks et Gforce 7400 GO med TurboCache, kun 2Gb ram ialt og en processor på 1,66Ghz :-)

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede jever81 Nybegynder
06. oktober 2010 - 15:11 #9
Så er overvejelser vist gjort op. Tak for jeres input.
Kan berette at mine næste bekymringer drejer sig om at skrabe 7k op til køb af ny maskine.
Avatar billede haverslev Novice
06. oktober 2010 - 16:11 #10
Husk at lukke spørgsmålet :-)
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede jever81 Nybegynder
06. oktober 2010 - 17:06 #11
Der afgives nu point. Jeg er ny herinde, så ikke helt sikker på om de rigtige belønnes, men specielt Haverslevs link til info om 64-bit kørsel og korte oprids af ja/nej på mine muligheder var fint. Dog fandt jeg også selv ud af det meste, da jeg blot researchede videre. Derfor nogle af pointene tilbage til mig selv igen. Håber folk er ok med min fordeling (igen, jeg ved ikke lige hvordan det foregår helt præcist).
Avatar billede haverslev Novice
06. oktober 2010 - 17:56 #12
Dog fandt jeg også selv ud af det meste, da jeg blot researchede videre. Derfor nogle af pointene tilbage til mig selv igen. Håber folk er ok med min fordeling (igen, jeg ved ikke lige hvordan det foregår helt præcist

Tja, sådan kan man jo også vælge at udlægge det :-)