Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:17 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Sæt harddisk til Primary Master

Hej jeg har samlet min egen computer.
Mit problem er, jeg skal sætte min harddisk til
Primary master
Lige pt. ser det sådan her ud:

IDE Primary Master = Not detected
IDE Primary Slave = Not detected
SATA1: Not detected
SATA2: WDC WD5000AAKS  <--- min harddisk
SATA3: Optiarc DVD RW  <--- mit dvd drew
SATA4: Not detected

M.v.H Porno Per
Avatar billede ksoren Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:26 #1
master/slave hører til den tid, hvor man koblede to enheder til det samme fladkabel. Du er moderne og kører sata.

Hvad vil du gerne opnå?
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. oktober 2010 - 21:27 #2
Hvis den du har der ber sat til sata2 er den eneste harddisk så st den i stik sata1 på bundkortet Du har jo ingen Ide disk og det behøver du heller ikke det eneste du skal tænke på er at hvis du vil installere XP så skal det være en CD med sata altså minst en SP1 og du skal i Bios sætte den så den kan installatere på sata disken
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. oktober 2010 - 21:28 #3
Mindst SP2 undskyld
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:38 #4
Vælger ikke at besvare dig poko1, da du ikke besvarer mit spørgsmål.
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:39 #5
sry mente ham den anden poko1
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:40 #6
Hvordan installere man windows 7 så, hvad skal jeg ændre i BIOS setup ?

Jeg har skiftet min harddisk til sata 1 nu :)
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2010 - 21:43 #7
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:54 #8
Skal være sat til SATA 1 på bundkortet.

Det giver ingen mening :C

Har sat Min hdd til sata 1, den skriver stadig følgende:
Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2010 - 22:00 #9
Ja ja, men der er vel pt. ikke et styresystem den kan boote op på og derved skal den jo komme med den fejl !!

Så smid din Windows / DVD i cd-drevet og se om den ikke kommer frem til, at du skal trykke på en tast og installere W7.

Hvis ikke den vil det, så skal du lige i bios og sætte din CD/DVD til 1.boot og derefter genstarte maskinen med DVD i drevet
Avatar billede haverslev Novice
02. oktober 2010 - 22:02 #10
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 22:36 #11
Når jeg smidder min disk i, (skal lige siges jeg har været inde i bios og sætte computeren, til at starte op med at boote fra cd'en.

Den skriver ikke noget, den kører stadig bare videre til Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.

Harddisken er stadig ikke sat til, Primary Master

ved ikk hvordan jeg gør det. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. oktober 2010 - 23:15 #12
Helt ærligt hvad mener du ?Hvorfor vil du ikke besvare mig?
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 23:16 #13
JEg misforstod noget, det var ikke til dig poko1 :)

Men hvordan sætter jeg min harddisk Til IDE Primary Master når den nu står på: Sata1
?
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. oktober 2010 - 23:26 #14
Ok. Du skal ikke bruge EIDE disk mere når du har sata det er kun noget der er på bundkortet hvor man kan sætte sine gamle diske til det du skal er at sætte den i sata 1 stikket på dit bundkort så skal du finde noget i bios der hedder ahci eller noget i den stil det kan være forskelligt beskrevet på forskellige bundkots bios men det kunne hedde Ahci eide kompatibel tilstand eller enable Eide boot?? du skal prøve at læse din medfølgende manual men vi finder en løsning for dig bare spørg.
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 23:46 #15
okay, kan du måske beskrive lidt nærmere hvad det er jeg skal ændre inde i min BIOS ? :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
02. oktober 2010 - 23:55 #16
Ja du skal finde noget med ATA IDE eller AHCI det kan både være kør EIDE eller ATA tilstand eller enable AHCI det er der omkring nu sidder jeg jo ikke med din manual så det er svært at sige. det er jo altid nemmere hvis man selv kan se det.
Avatar billede rand00m Nybegynder
02. oktober 2010 - 23:59 #17
Jeg sidder hos en ven, og har samlet hans computer idag, har siddet med det her problem siden kl. kvart i 3 i eftermiddags.

Syntes det er lidt ærgeligt, hvis jeg ikke får det ordnet.
computeren er her: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=323200

Hvilken manual skal jeg følge ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2010 - 00:04 #18
Du må have fået en manual til bundkortet med i den er der en vejledning om biosopsætning det plejer at være i de bagerste sider.
Avatar billede rand00m Nybegynder
03. oktober 2010 - 00:08 #19
Sidder lige pt, og læser:
http://www.wdc.com/en/library/sata/2779-001006.pdf

tror du der er noget nyttigt til min harddisk derinde ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2010 - 00:21 #20
Det fortæller ikke noget om dit bundkort det ligger i advanced bios eller integrated peripheals setup men det er blevet sent så jeg følger dig i morgen tidlig.
Avatar billede rand00m Nybegynder
03. oktober 2010 - 00:30 #21
ok men tak
Avatar billede rand00m Nybegynder
03. oktober 2010 - 11:21 #22
ok
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2010 - 11:28 #23
Kører den?
Avatar billede haverslev Novice
03. oktober 2010 - 11:29 #24
Den W7 DVD du har, er det en orginal med boot sektor på ?
(w7 indeholder sata drivere og vil defor detektere HDD)

Gå lige i bios og lav en load default settings, som det første.
Derefter inder du og sætter din CD/DVD til 1.boot og din SATA HDD til 2.boot og GEM ændringerne.
Hvis den ikke booter op med W7 dvd, så prøv først at genstarte og tryk på enten F11 eller F12 (står muligvis på bios skærm) for boot menu.
Hvis der nu popper en menu op, så vælg CD/DVD-drev.
Denne menu fungere uanset om du har sat den til 1.boot på HDD eller CD i bios opsætningen.
Avatar billede haverslev Novice
03. oktober 2010 - 11:30 #25
Nåå, den kom da lidt pludslig, den der lukning ??
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2010 - 11:39 #26
Den W7 DVD du har, er det en orginal med boot sektor på ?
(w7 indeholder sata drivere og vil defor detektere HDD)
Jeg tvivler. se http://www.eksperten.dk/spm/920331#reply_7661424
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. oktober 2010 - 11:40 #27
Avatar billede rand00m Nybegynder
03. oktober 2010 - 12:27 #28
Har ik svaret, har prøvet det der står i denne tråd. Også det nye i har skrevet, det fungerer ikke, den kommer bare med samme sætning:  Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key