Avatar billede uth Nybegynder
30. september 2010 - 23:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Detecting Array....og så sker der ikke mere...

Strømmen gik i aftes og PC'en gik selvfølgelig ned. Når jeg prøvet at genstarte den, skriver den "detecting array" og så kommer den ikke længere. Jeg har på nettet læste mig frem til at det er en eller anden form for Raid problematik, og jeg har da også for ganske nylig smidt et nyt grafikkort på nvidia chipset på maskinen. Jeg har prøvet stort set alt, hvad jeg har fundet på nettet, lige fra at skifte sætte nogle andre HD med windows i IDE kredsen, fjernet en ramklods af gangen, skiftet IDE kreds osv. Uanset hvad, hvilken disk eller om jeg vender ram-klodserne på hovedet, så ser det i bios ikke ud som om den kommer så langt som til at se mine hard diske. I bios er raid slået fra. Jeg har såmænd også prøvet at fjerne batteriet og slukke helt for strømmen, men ligemeget hjælper det. Jeg har også prøvet med systemdiske i henholdsvis SATA og IDE kredsen. Jeg kan se, at pessimisterne siger at det lugter af et nyt motherboard, men kan det virkelig være rigtigt? Normalt er det da kun hard disken der kommer i krise ved strømsvigt???
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2010 - 08:17 #1
her er en du vil kunne smile af

jeg havde for en del år siden strøm og lys på det meste da et lyn slog ned i højhuset jeg bor i (8 etager)- bor i stuen

der lød et brag af den anden verden og det var svært at lige lokaliser hvor det havde slået ned men kom da frem til en bakelit lugt fra badeværelse - jeg har alle dre relæer der skal være og er lovlige

lynet havde faret igennem alle etager og smadret min vaksemaskine
pris nyt indstikskort 890- kr.

det gik igennem relæ og hele mollevitten uden at slå det fra før til slut

morale - strøm går sine egne veje stol på det

tag alt fra og start op og se om den kan gå i bios
sæt den næste timg til hvis den vil

kommer du ikke ind i bios er det bundkortet

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2010 - 08:18 #2
vaksemaskine----"vaskemaskine"
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2010 - 08:24 #3
husk så lige at det også kan være ram hvis den ikke går i bios
så er du jo nede på 2 muligheder

glemte jeg lige i farten
alt fra og genstart med så lidt som mulgt sat til
Avatar billede uth Nybegynder
01. oktober 2010 - 08:45 #4
Øv ja - sådan en gang stærktstrøm kan godt være grimt for de fleste el-dimser ;o)

jeg kan godt komme i Bios - det er efter den har læst Bios ind, at den prøver at detecte array...fjerner jeg harddiskene helt, så skriver den bare en masse med en MAC adresse og at den ikke kan boote, at jeg skal indsætte en bootdisk.

I BIOS kan den hverken se den ene eller den anden disk, men den tæller godt nok rammene op. Raid er slået fra i Bios. Batteriet var dødt, men jeg har sat et nyt i og jeg har "resat" bios af flere omgange - jeg når fortsat ikke længere end til "detecting array"...lige nu er der hverken diskettedrev, dvd-drev eller andre IDE emner monteret. Kun ram og harddisk. Jeg har prøvet med 3 forskellige harddiske der hver har sit respektive styresystem (7, vista og XP), henholdsvis SATA og IDE, men den når ikke engang til at se hard diskene uanset hvilken disk jeg sætter i eller om jeg bruger SATA eller IDE kredsen

Det eneste jeg ikke har prøvet er at skifte grafikkortet - sådan et har jeg ikke lige på lager og uden kan jeg jo slet ikke start. (Der er ikke noget onboard kort).
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2010 - 10:14 #5
den eneste vej er dem metodiske ellers løber man vild i det
en ting ad gangen til så får du løsningen
det kan jo være flere ting der er stået af

min vaskemaskine var slet ikke tændt bare så du ved det - den var slukket på tavlen
Avatar billede uth Nybegynder
07. oktober 2010 - 17:00 #6
Der er lige gået lidt tid - jeg skal jo også arbejde - men nu har jeg lige prøvet igen... men jeg kan simpelthen ikke tage flere ting af den nu. Men ligemeget, så starter den op med et lakonisk "detecting array"...kan det virkelig være sandt, at man ikke kan løse problemet, men må bøffe et nyt motherboard, så jeg kan komme videre med livet???
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 17:15 #7
har du haft batteriet ude og flyttet jumbere frem og tilbage ved samme og sat batteri i igen og sat strøm til
HUSK AT RØRE EN JORDBUNDEN RADIATOR ELLER VANDRØR FØRST

det har du selvfølgelig prøvet
Avatar billede uth Nybegynder
30. oktober 2010 - 08:12 #8
Intet virkede - så det endte med en ny pc, da jeg ikke sådan lige kunne fremtrylle et nyt bundkort :o(

Men tak for forsøgene :o)