Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 11:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af 2 værdier

Jeg har et regneark med hele året på, delt op i 52 uger
i nogle af disse uger er der 1 taller i hele ugen, altså i alle 7 dage/pr. uge og i nogle andre uger er der 2 taller (også 7 dage)

Hvordan får jeg udregnet hvor mange uger der er med 1 taller (ikke antal dage) og hvor mange uger der er med 2 taller (ikke antal dage)

Gerne en forklaring der er nem at gå til, da jeg har arbejdet meget lidt med regneark - tak :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
30. september 2010 - 11:19 #1
Hvordan er arket bygget op?
Hvad står i hvilke celler?
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 12:56 #2
Hmm, nu er jeg ikke helt klar over hvad du ønsker af oplysninger.

Men arket er opbygget med at der 400 rækker, celle C1 > C400 er ugedage/dato fortløbende for hele året.
Kolonne B > N er personers navne

det er så delt op på den måde at der er 52 uger af 7 dage og
Der er så i ca. hver 4 uge for hver person, enten et 1 tal eller et 2 tal.

Jeg kan sagtens lave en sammentælling af totaler, altså en sammentælling af 1 og 2 taller osv. men det jeg søger er at jeg ønsker at vide:
person 1 igennem hele året har f.eks x uger med "1" og samme person har x uger med "2" således at jeg i bunden af hver person kan f.eks se 4 uger med "1" og f.eks 5 uger med "2"
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 13:21 #3
Skal lige siges, at det er et ark jeg overtaget fra en tidligere kollega.

Arket går blot ud på, at se hvem der har tilkald i tilfælde af nedbrud og "2" er en blot en "back-up tilkald" i tilfælde af at nedbrudet kræver mere end en mand.
Avatar billede excelh Nybegynder
30. september 2010 - 14:14 #4
Er vi ikke ude i noget tæl.hvis'er ?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 16:44 #5
Er du indstillet på at sende en kopi af filen, så kigger jeg på det.
I udtale: hanspunktumknudsensnabelamailpunktumtelepunktumdk
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 19:39 #6
Jeg har desværre ikke filen her pt., den har jeg først rådighed over fra mandag.
Avatar billede vejmand Juniormester
30. september 2010 - 19:46 #7
celle C1 > C400 er ugedage/dato fortløbende for hele året. --- det er så delt op på den måde at der er 52 uger af 7 dage

Hmmm, et år består som bekendt af 364/365 dage, så jeg tror også det er nødvendig at se arket for at løse opgaven.  :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 20:08 #8
ja ja et er er  364/365 dage, men det ændre jo ikke på, at der er 52 uger i 2011.
Dvs. at det er 364 dage fordelt på 52 uger af 7 dage.
Disse uger står blot "fra oven af" og nedaf, startende med mandag uge 1 - d.27.12.2010 og slutter på søndag d. 02.01.2010
og uge 2 starter med mandag d.03.01.2011 osv osv.

Altså det er fortføbende datoer lavet ligesom i en kalender, hvor der f.eks er 4 uger pr. mdr.
Det jeg så ønsker at kunne, er at kunne tælle alle ugerne i en række, således at jeg i ugerne 1 > 52 får en sammentælling af "1" tallerne i de uger hvor de optræder og en optælling af "2" tallerne i de uger de optræder.

Lidt svær at forklare, når man ikke er inde i regneark. :-)
Avatar billede teknik Juniormester
30. september 2010 - 21:00 #9
Du laver en celle for hvert "sæt" altså
antal 1'ere fås med:=TÆL.HVIS(c2:c400;"=1")/7
antal 2'ere fås med:=TÆL.HVIS(c2:c400;"=2")/7
osv.

hvor C2:C400 er området der skal efterses
1 eller 2 er værdien der skal tælles (antal dage med)

og /7 er for at omregne dagene til uger

mvh :-)
Teknik
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2010 - 09:24 #10
teknik >
Det ligner vist noget af det jeg søger, men kan dog først afprøves mandag :-)
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 12:54 #11
Tja, nu har jeg så fået arket, men hvor hulen får jeg så fremtryllet en adgang til de der TÆL.HVIS felter ?
Avatar billede teknik Juniormester
04. oktober 2010 - 21:42 #12
Hvis du ikke kan skrive i de ønskede celler, så er det arkbeskyttelse som er aktiveret.

For at få adgang til cellerne så:

Hvis du anvender office 2007, så sidder "arbeskyttelse" under
- fanen "gennemse"
- Værktøjsliniesektionen "ændringer"
- Fjern arkbeskyttelse/(beskyt ark)

i 2003 er det -efter hukommelsen
-rullegardinet "rediger", - arkbeskyttelse,
-fjern arkbeskyttelse/(beskyt ark)

...Det springende punkt her er, at man kan sætte en kode på denne beskyttelse, men mange(de fleste?) nøjes blot med at slå beskyttelsen til.

Om du vil re-aktivere beskyttelsen efter at du har rettet er jo op til dig, men er der flere brugere på arket, så kan det anbefales.
...får folk til at tænke sig ekstra om inden de "roder" :-)
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 21:51 #13
Fint, men hvad hedder den "funktion" som jeg skal bruge for at få lov til at udføre  #9  ??

Har aldrig brugt exel regneark på den måde :-)
kan dog finde ud af at lave en autosum osv :-)
Avatar billede teknik Juniormester
08. oktober 2010 - 22:18 #14
Hej haverslev
Helt ok at være lidt i tvivl.
Jeg skærer lige lidt meget grundigt så....no offence.

Metode 1:
Sådan hel enkelt, så kan du blot copy/paste linierne fra #9
Dem der så sådan ud:
=TÆL.HVIS(c2:c400;"=1")/7
og så rette til din egen cellereference
dvs.
det er
c2:c400  og
=1
som du skal manipulere med.

*********

Metode 2:
Hvis du foretrækker at slå funktionen "TÆL.HVIS" op blandt alle de andre sindrige funktioner Excel tilbyder, så skal du
1. stå i cellen hvor du ønsker resultatet
2. trykke på symbolet "fx" ... det lige over kolonne C
3. Vælge kategorien "statistik"
4. Scrolle ned til bogstav T og finde "tæl.hvis"
5. Klik ok
6. I dialog boksens øverste rubrik skal du angive det område der skal tælles i...hvis du klikker på symbolet til højre for rubrikken,så får du lov at "pege" området ud med en "rubber box".
7. I dialogboksens nederste rubrik angive dit kriterie for
hvornår der skal "tælles".
Her vil du skulle angive  =1
hvor du ønsker 1'erne talt
8. Afslut med ok
9. For at dividere med 7 (omregne dage->uger) så skal du klikke i indholdslinien ...ovenover kolonne F...og så skrive /7 bagefter formelen, afslut med enter.

..derefter laver du hele møllen igen, blot med =2 som kriterie.

...copy/paste er min anbefaling