Avatar billede henriknie24 Nybegynder
28. september 2010 - 19:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

vedr. opgave i eø

Hej

jeg har en opgave hvor jeg skal indsamle oplysninger vedr. værdikæden, og en af spørgsmålene er:

Beskriv i hver af værdikædefunktionerne en økonomiinformation som er nødvendig for en ledelsesbeslutning.

Er der nogen der ved hvad der præcis menes med det, og meget gerne et eksempel

Jeg har fx to værdikædefunktioner:
-Marketing og salg
-Service.

Hvis man skulle komme med en ledelsesbeslutning til de to funktioner i værdikæden samt en økonomiinformation, hvad gør man så der???
Avatar billede Wensien Nybegynder
01. oktober 2010 - 11:51 #1
Ved ikke om det er så simpelt men kan din værdikæde ikke være således:

Indkøb -> Produktion -> Salg

Indkøb: han skal vide hvor meget han skal købe ind, til billigst pris

Produktion: skal vide hvor meget han skal producere, og så optimere dette til at være hurtigst og billigst

Salg: Sælge, men hvis produktionen kun kan klare 100 enheder på en måned skal han ikke sælge 200... osv.
Avatar billede danco Nybegynder
07. oktober 2010 - 17:37 #2
Værdikæden er en analyse model der beskriver hvorledes virksomheden tillægger deres varer/ydelser værdi. Oftest vil værdikæden blive brugt på produktionsvirksomheder, men med lidt modifikationer kan den benyttes på servicevirksomheder.
Umiddelbart som jeg forstår din problemstilling ville jeg vælge og tage udgangspunkt i den tankegang og dermed se på hvilken muligheder der ligger for investeringer som, på sigt, kan medvirke til en værdiforøgelse af produktet.

- Service -
Kunne være hvis man, fra ledelsen, valgte at udbyde en længere reklamationsret på produktet, på den måde bliver det økonomisk betinget eftersom det kan beregnes at der vil komme flere sager over tid.
Det kunne være en investering i forhold til software/hjemmeside der kan bidrage positivt til den opfattelse kunden har af service der ydes.

- Markedsføring -
Alt andet lige vil det pådrage virksomheden en omkostning hvis man vælger at intensivere sin markedsføringsindsats.
Avatar billede henriknie24 Nybegynder
14. oktober 2010 - 12:11 #3
Mange tak
Avatar billede danco Nybegynder
14. oktober 2010 - 17:30 #4
Jamen det er flot at få svar på dit spørgsmål og derefter tage point selv..