Avatar billede Slettet bruger
26. september 2010 - 16:42 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Åbne spørgsmål

Var det ikke en idé højst at tillade ét åbent spørgsmål ad gangen fra hver bruger. Det ville tvinge alle til at afslutte deres spørgsmål, inden de kan stille et nyt - nogen har jo rigtig mange åbne spørgsmål, selv om disse for længst er besvaret....
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2010 - 16:57 #1
Jo en form for begrænsning af disse spørgsmål, har jeg været tilhæger af hele tiden. Har haft en tråd om det for et stykke tid siden.http://www.eksperten.dk/spm/911999
26. september 2010 - 17:13 #2
(Så kan det jo let ende med at brugeren bare opretter en helt NY profil ... http://www.eksperten.dk/spm/918593)
Avatar billede noltus Novice
26. september 2010 - 17:16 #3
En (næsten) god ide,man kan sætte det op til 3,man kan sidde med et problem som ikke er besvaret på 1-2 dage og man så får et nyt,så er det sur r.. ikke at kunne srille et nyt
Avatar billede gnuff Praktikant
26. september 2010 - 17:22 #4
Jeg tror personligt at spørgsmål vil blive besvaret hurtigee, hvis man kan se at brugeen ikke har 50 åbne spørgsmål i forvejen
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2010 - 17:28 #5
# ja det kunne være en løsning, og når man så ville oprette spm nr 4, fik man en besked der kunne lyde:
"Du har 3 oprettede spørgsmål der er åbne, som du ikke har afsluttet. Ryd venligst op i disse, før du stiller det næste spørgsmål. På forhånd tak Eksperten.dk"
26. september 2010 - 17:35 #6
Det jeg selv har problemer med vedroerende aabne spoergsmaal er naar spoergere ikke lukker spoergsmaal jeg har deltaget i saaledes at spoergsmaalet forbliver aabent i min liste af indlaeg.  Eftersom der er flere interessante spoergsmaal end jeg har tid til at deltage i vaelger jeg at deltage i spoergsmaal fra spoergere der har samme indstilling som jeg, nemlig at spoergsmaalene skal lukkes saa snart de ikke laengere.  Saa spoergsmaal fra spoergere med mange aabne spoergsmaal skipper jeg stille og roligt.  For disse spoergere har det ingen virkning fordi der som regel er andre medlemmer der svarer.  Hvis jeg ser et spoergsmaal som jeg mener at kunne besvare hvor der ikke er kommet indlaeg indenfor cirka 12 timer sender jeg en intern post til spoergeren for at goere ham opmaerksom paa at hvis han vil skride til at lukke sine 'doede' spoergsmaal vil jeg gaa i gang med at besvare.  I adskillige tilfaelde rydder spoergeren saa op i sine spoergsmaal (og vil forhaabenligt holde orden i sine spoergsmaal fremover.)

At begraense spoergere til et enkelt eller nogle faa aabne spoergsmaal er ikke realistisk.  Jeg har selv for tiden (undtagelsesvis) et spoergsmaal der - legitimt - har vaeret aabent i fjorten dage og som det nok vil tage endnu en uge at faa lukket, og i mellemtide har jeg haft brug for at oprette andre spoergsmaal.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2010 - 17:49 #7
#6 Ja det skal selvfølgelig laves så det er flexibelt, og med max 3 åbne spørgsmål, burde man være dækket ind. Det skulle være mærkeligt om problemet man havde skulle deles op på flere spørgsmål end det.
Og Christian nu er der jo også forskel på hvordan man agerer i tråden. Du er jo "på" din tråd. Nogle spørgere vælger ud fra det der bliver foreslået, løser problemet med denne hjælp og vender aldrig tilbage. Og det er lige præsis disse vi skal have fat i.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
26. september 2010 - 19:08 #8
det er rigtig nok der er mange som har åbne spørgsmål, men istedet for en begrænsning hvad så med blot en påmindelse.

Altså når man starter på tråd 3 eller 4 så få en besked.

Du har følgende spørgsmål åben endnu (og så et link til dem)
Venligst tjek om de kan lukkes.

Eller.

Dit spørgsmpl (link) har nu været åben i over 1 måned uden aktivitet. Måske skulle du lukke det.

Jeg er ikke så meget til begrænsninger.
Avatar billede gnuff Praktikant
26. september 2010 - 19:12 #9
En advarsel vil folk bare overse, den er lettere at ignorere end folk der fortæller dem at de har mange åbne spørgsmål, og så vil de bare fortsætte med at starte nye spørgsmål.  Så jeg er mere til en begrænsning
26. september 2010 - 19:30 #10
http://www.eksperten.dk/blog/32 - bemærk at der allerede nu udsendes "påmindelser" ...
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
26. september 2010 - 19:47 #11
Ja det er rigtig men så kunne man vel lave noget auto luk.
Eks:

Dette spørgsmål er blevet automatisk lukket af eksperten.dk da den har været åben i X antal dage / uger.
Har du givet et svar på dette spørgsmål og mener du burde have points for det kan du rette henvendelse til os på følgende link.

Eller også dum ide?

Skulle der begrænsning på ville jeg nok sige mellem 5 og 8 spørgsmål så har alle en chance.
Avatar billede f-arn Guru
26. september 2010 - 19:58 #12
Ja- auto-luk viile være en god måde for Admin/Coadmin at undgå at skulle reagere på forslag/fejlmelding.

Hvis nu Admin tog Eksperten alvorligt, kunne det være brugerne også ville.

bemærk at der allerede nu udsendes "påmindelser"

Dem ser jeg heldivis intet til.  ;-)
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
26. september 2010 - 20:49 #13
wauw en der er enig med mig he he...

Og så måske også for dem der opretter en bruger for at stille et spørgsmål og så ikke kommer ind mere.
Så lave noget med bruger eks får en påmindelse efter 2 - 3 måneder uden aktivitet.

Du har ikke været aktiv i 2 måneder. Venligst tryk på følgende link for at bekræfte du stadig ønsker at være på eksperten.dk
Hvis du ikke trykker på linket vil din bruger blive slettet om 10 dage og hvis du har åbne spørgsmål vil de automatisk blive lukket.

Var det ikke en ide?

Har ikke selv været så aktiv her inde et stykke tid, men du ved man opretter en bruger her og der på nettet og så smider dem under fortrukne.
Så går din computer ned, du formater den og dermed glemmer alt om nogle sider du er medlem på og jeg kom først i tanke om eksperten da jeg blev påmindet om jeg havde åbne spørgsmål her inde.

Men omvendt set nu ønsker jeg så at være mere aktiv her inde, men tror bare mange måske glemmer at de også har en bruger?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2010 - 16:45 #14
Autoluk er en fin ide for tråde der ikke er skrevet indslag i. Tråde der er skrevet i, er noget andet. Man kan jo ikke straffe de hjælpere der har deltaget i tråden, ved at lukke den automatisk. Kan jo være det rigtige svar ligger i kommentarerne, og så vil ikke være fair at lukke dem.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
27. september 2010 - 17:25 #15
nej og som jeg skrev tidliger #11 så kunne den jo blive lukket og så være et link til man kan rette henvendelse til admin eller nogen hvis man mener man har gjort sig fortjent til de points.

Men så omvendt set.
Er det ikke bare spild af tid at side her og skrive for der er vel ikke nogen som gør noget ved det her aligevel.
Altså får koden lavet om så det kommer noget autoluk osv..

Måske skulle sådan noget som Autoluk af profiler og spørgsmål komme med på en afstemning på siden så man kunne se om der var et bredt fleretal for det.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2010 - 17:37 #16
Nej desværre er det meget sjældent at Admin eller Coadmin skriver tilbage i disse tråde, så dit kommentar med spild af tid er relevant synes jeg.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
27. september 2010 - 18:02 #17
Det er egentlig trist for mener at siden kan deles op mellem dem som vil noget med den (som er os og mange andre) og dem som har de åbne spørgsmål som er ligeglad.

Og da synes jeg da at man som Admin og Co admin burde lytte til dem som er glad for siden og så forbedre den. Og gennerelt som Admin og Co admin mener jeg man skal gå mere op i siden end en "normal bruger" som vi andre er. :o/ blot min holdning
Avatar billede chalde Seniormester
28. september 2010 - 17:31 #18
Min mening: Drop pointsystemet. Det er alligevel roden til endeløse diskussioner om hvem der skal have point, hvem der har mest ret, hvem der kom først, eller om pointsystemet i sig selv osv.

Istedet lav et simpelt system hvor det hele er kommentarbaseret, men istedet kan kommentare markeres som "hjælpsomt" af alle. På den måde kan andre end opretter også give input om et forslag var noget værd, og derved er der ingen direkte afhængighed af opretter.
Ja, folk kan bare skrive i tråden om noget hjælper eller ej, men ved at markere en kommentar med "hjælpsom" kan tråde bumpes højere ved eventuelle søgninger, kommentarer kan fremhæves osv. uden opretter nødvendigvis vender tilbage (dog vil det altid være en fordel og en rar ting hvis opretter vender tilbage, men læs nedenfor).

Regler, retningslinjer, fine små stikpiller smidt efter folk m.m vil aldrig få alle med på responsvognen. Efter snart 9 år på exp.dk kan jeg kun konkludere at nogle vender tilbage, andre gør ikke. Og dette vil jeg påstå aldrig vil ændre sig, da folk har forskellige incitamenter for at benytte exp.dk.
Jeg vil gå så langt at sige, at selv et monetært system ikke engang vil komme det til livs (formentlig vil der blot ske et drastisk fald i aktive medlemmer og dertil spørgsmål/svar).
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
28. september 2010 - 17:56 #19
Chalde... Jeg er helt enig med dig i at droppe det point system.

De spørgsmål jeg selv har svaret på hvor folk vil give points har jeg takket nej.

Jeg synes det er som om hvis du nu har et spørgsmål om programmering og har brug for en rimelig lang komplet kode så er der ingen der gør noget for 30 points. Siger du 500 points står folk i kø for at hjælpe dig.

Altså jeg kan ikke se hvad folk får ud af points ud over jeg kan se folk med mange points nok er meget hjælpsomme det er da ikke det, men jeg mener jeg kan sgu ikke sige nu har jeg 10.000 så nu kan jeg få 5% rabat nede ved den lokale købmand så man kan jo jagte alle de points man vil uden at få noget ud af dem og jeg har også set folk som har brug for hjælp som næsten er på rø... med points hvor de næsten ikke har nogen tilbage...

Et forum uden points ville være rigtig fint ja.

Og ja marker den som hjælpsom eller sådan noget.

Evt hvis folk gerne vil vise de er rigtig gode så istedet for de har en masse points så måske lave en top 50 over de folk med "flest hjælpsomme oplysninger" eller noget i den stil.
03. oktober 2010 - 10:05 #20
mortenvp, nu er det dig der har et aabent spoergsmaal.  Du fik en hel del indlaeg (men jeg noterede mig at du ikke selv deltog i debatten) - forventer du flere nu da traaden er blevet 'kold' uden friske indlaeg de sidste fem dage. Ellers vil jeg foreslaa at du lukker det.
Avatar billede mega-hawk Nybegynder
03. oktober 2010 - 12:15 #21
ja egentlig nu du siger det Christian så har morten jo ikke selv på noget tidspunkt deltaget i debatten... Og ja man må vel sige tråden er blevet kold og alt forsætter som altid så lad os få tråden lukket og derved vil jeg nu lægge dette som et svar så den kan blive lukket.