Avatar billede Beach Mester
24. september 2010 - 13:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på udregninger

Et ret simpelt spørgsmål som denne gang ikke går på formler:

Hvis jeg på min ønskeliste til IT-Afd indsætter en maskine med flere kerner (eks. en Core7i), vil Excel så kunne udnytte de ekstra kerner eller er hastigheden på den enkelte kerne vigtigere?

Har Excel fra Office2003 på job-computeren. CPUén er en ældre Pentium4 3GHz som kun 1 Gb ram.
Nogle af mine ark kan det tage op til 12-13 minutter at beregne (F9), den tid vil jeg jo gerne have ned:-)

//B
Avatar billede Jonas77 Nybegynder
24. september 2010 - 20:52 #1
Hej,

Hvis du kører Excel 2003 vil du ikke vinde noget ved at få en pc med flere kerner, da Excel 2003 ikke understøtter "fler-tråded" kalkuleringer. Excel 2007 og 2010 understøtter begge kalkulering af flere tråde på en gang.

Jeg arbejder som konsulent for et firma hvor vi ikke laver andet end Excel-rapporteringsløsninger og udfra min erfaring er min. 2 kerner med 2GHz+ et godt udgangspunkt.

Valget og opbygningen af de formler du bruger kan dog også være meget afgørende for din performance. Jo flere cellereferencer jo langsommere kalkulering. Hvis du fx. har 10 celler med opslagsformler som laver opslag i et område med 100 celler så har du i alt 1000 cellerefencer.

Jonas
Avatar billede Beach Mester
26. september 2010 - 02:54 #2
Hey Jonas

Så har jeg været inde og læse lidt om Excel 2010, og det er måske nok her jeg i første omgang skal se om ikke der er noget at hente inden jeg brokker mig alt for meget omkring selve computeren.

Jeg er klar over at jeg har mere end rigtig mange cellereferencer, men næsten umuligt at gøre anderledes da det er data på kryds og tværs af rigtig ting som går op i en højere enhed i arket.
Den eneste ting jeg nok ikke kan hente så meget hastighed på er at der også trækkes en del data fra en SQL database igennem nettet. Her hjælper hverken Excel eller en hurtigere maskine vel ret meget.

Til dit fine svar har jeg nu et par ekstra spørgsmål, som du sikkert er manden der har svar på.

Execl 2010 findes i et hav af forskellige versioner, og skal selvfølgelig finde den billigste løsning som er til at sælge for min chef. Dækker alle pakkerne også en Excel der kører 64bit?
Tænker på at jeg måske i en fjern fremtid får lov til at installere Win7-64bit og en ordentlig portion ram. Kan se at det kan give et fornuftigt boost i beregningerne.

Vil det have nogen egentlig indflydelse på hastigheden (under optimale forhold-->Win7/64 og en Core7i CPU) når jeg skal have over 20 ark åbne samtidig med tidligere nævnte mange cellereferencer (hvert ark fylder i rå form omkring 20Mb)?

Ved godt det ikke er sikkert du selv har prøvet ovenstående, men måske du har så meget feeling omkring programmet at du har en god ide på om der er noget at hente. Evt henvisninger til tests hvor megaberegninger testes op mod hurtige computere?

//B
Avatar billede Jonas77 Nybegynder
26. september 2010 - 08:15 #3
Hej B,

Jeg er næsten 100% sikker på at Excel 2010 32-bit og 64-bit sælges som to forskellige pakker. Angående 64-bit versionen så er der stadig en del bugs i. 32-bit versionen køre tilgengæld rigtig godt og de har lavet masse forbedringer.

Angående dine 20 ark så vil det helt sikkert have en betydning med den beskrevne opgradering da du i det tilfælde vil få gavn af de ekstra kerner på cpu'en. Som du nævnte så har jeg dog ikke selv prøvet et setup med 20 filer på 20 Mb hver :-)

Jonas
Avatar billede Beach Mester
27. september 2010 - 02:15 #4
OKI, takker rigtig mange gange for dine input

//B