Avatar billede davij Nybegynder
23. september 2010 - 21:03 Der er 4 kommentarer

DLNA NAS Hjemmenetværk

Hej

Første gang herinde - ser rigtig interessant ud.

Jeg har planlagt at købe Qnap TS219P, kanon anmeldelser og prisbillig NAS, som understøtter DLNA på mit nye Sony NX700 - jeg skal primært bruge den til afspilning af film og musik, Video TS filer - jeg har en WD HD medieafspiller, men der er godt nok mange subtitles den ikke understøtter.

Jeg savner en generel beskrivelse som viser hvordan jeg rent praktisk opbygger netværket, med nødvendige switches - så 219`eren også kan kobles direkte på nettet, der er kun en RJ45 udgang, når det hele skal kobles op med router som understøtter DLNA kan jeg få problemer.

Jeg kører Vista

Får snart profiber og ser frem til seriøst legetøj -

Håber på et godt råd :-)

VH Davij
Avatar billede jakobcl Nybegynder
25. september 2010 - 08:12 #1
"når det hele skal kobles op med router som understøtter DLNA kan jeg få problemer"

Den forstår jeg ikke. Hvorfor skulle det være et problem, og du skal vel have en router til at fordele trafikken.
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2010 - 13:07 #2
der er ikke så meget i det.

giv NAS en fast ip adresse, og kobl den til en router.
og sørg for at den er på samme net som de andre computere.

f.eks 192.168.1.(1-253)

så sku det da bare køre fino.

hvis sony vil snakke et eller andet sprog med din NAS, det kommer ikke netværksopsætningen ved.
Avatar billede Nereos Nybegynder
25. september 2010 - 23:51 #3
Skal vi nu ikke lige lade være med at blande de to ting sammen!

En router(eller gateway) er den del der sørger for at du på den private side har alle de IP adresser du vil have, og på den internet siden kun har 1 IP.

Langt de fleste routere kommer så med indbygget 4 port SWITCH!

Man kan også få switche som kun kan det og ikke andet.
En switch virker bare som en fordeler, den holder styr på hvilken computer der er på hver port (via MAC adresse) og sender så data ud på den måde.

Med hensyn til hvordan det hele skal kables:
Med profiber får du højst sandsynligt et modem for sig.
Du skal bruge en router hvis du ikke allerede har det.

Jeg vil anbefale dig at købe ekstra switch til forbindelse mellem den mest brugte PC, (måske her du ripper dine EGNE ;) dvd'er og ligger ind på NAS'en) din NAS, dit fjernsyn og router. Så en 5 port switch burde være nok. Switchen skal helst være med 1Gbit forbindelse som den her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=54323

Hvis du ikke allerede har en ok router så køb også en ny en her, en stabil router er nøgleordet til en god internet forbindelse (især hvis du skal til at have fibernet med måske 50/50)!
Her er det lidt lige meget hvad du køber det er mest hvad pengepungen er til, men hold dig til et godt mærke som D-Link, Netgear, Linksys/cisco. (men selvfølgelig den skal være ny, ikke noget dba.dk her - der er sket lige så meget inden for routere som på resten af IT markedet!)

Nå det blev lidt langt :)
- Spørg gerne igen hvis det er nødvendigt...
Avatar billede davij Nybegynder
26. september 2010 - 20:39 #4
Tak for svaret - alternativt til switchen,

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4195896

kan den her ikke bruges som switch til at understøtte DLNA, routeren fra Profiber kan ikke DLNA sprog, med den vil jeg streame fra NAS og ikke computer, det kan vist blive problematisk at kun køre trådløst..

VH David