Avatar billede Hr_Laursen Nybegynder
21. september 2010 - 13:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sortering af grupper..

Hej Allesammen,
Jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skal få det forklaret, men jeg prøver.
Jeg har et regneark over hvad mine sælger har solgt i stk, omsætning i kr, og gennemsnitsprisen for hver produkt. Jeg vil gerne kunne sortere i arket så jeg kan se det produkt der sælger bedst øverst, samt sortere sælgerne med den bedste til højre. Jeg ønsker 2 muligheder. Bedste produkt-omsætning i stk, og så bedste produkt-omsætning i kr.

Kan dette lade sig gøre uden at skulle ændre på opsætningen af tabellen..?

Snakker vi pivottabel... eller..?
Skriv endelig hvis i har spørgsmål...

Her neden for er et eks. på hvordan min tabel/ark ser ud.
http://www.cargon.dk/excel/Salgsstatestik.png
Avatar billede Jonas77 Nybegynder
25. september 2010 - 11:51 #1
Hej,

En pivot ville være et rigtig godt valg. Det vil dog kræve at du ændre strukturen i dit datagrundlag til noget stil med:

Varenummer  Varenavn  Sælger  Omsætning  Antal  Gns
01,0108      LIM-SPRAY  Lasse    2030        12      =Oms/Antal
01,0108      LIM-SPRAY  Håkan    179        1      =Oms/Antal
01,0136      QUICK BOND Frank    701        3      =Oms/Antal
01,0136      QUICK BOND Lasse    1415        6      =Oms/Antal
...

Sådan forsætter du til du har hele dit datagrundlag. Hvis du har data liggende i den database kan du også lave et udtræk fra den hvor posterne ligger på denne måde.

Når du har dit datagrundlag i "postform" kan du opsummere det med en pivottabel.

Jonas
Avatar billede Hr_Laursen Nybegynder
27. september 2010 - 10:42 #2
Hej Jonas,

Jeg har lavet om på strukturen så det passer det du har skrevet, men når jeg indsætter en pivottabel får jeg hele tiden varenummer og varenavn i samme kolonne og i hver sin række...

Kan det ikke lade sig gøre at have Varenummer og Varenavn i hver sin kolonne men at hver post står i samme række..?
Avatar billede Jonas77 Nybegynder
27. september 2010 - 20:21 #3
Det kan du sagtens. Du skal højreklikke på pivottabellen og vælge "Indstillinger for pivottabel". I indstillingsmenuen skal du vælge fanen vis. Her skal du sætte flueben i "Klassisk visning". Når du gør det bliver felterne vist på den måde du ønsker.

Jonas