Avatar billede random Nybegynder
20. september 2010 - 14:07 Der er 8 kommentarer

Hent email tilbage i databasen

Hej

Når jeg sender nyhedsbreve ud kommer der en del retur mails som ikke eksistere mere. Kan jeg på en måde hente dem tilbage i min database, sådan at jeg kan slette dem der, eller hvad gør jeg smartest sådan jeg ikke manuelt skal sidde og søge efter 1000 mails?
Avatar billede supertekst Ekspert
20. september 2010 - 14:23 #1
Hvilken type database er der tale om?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. september 2010 - 14:25 #2
i fx thunderbird er mails gemt i filer svarende til mappenavn (fx inbox) og disse er i alm txt-format (dvs læsbare)
Så der kan man lave en regel, så alle dine retur-mails placeres i en mappe for sig - denne kan du så trave igennem med fx asp, og trække mailadresser ud til en liste - og den liste kan du så køre op mod din database, så adresserne slettes.
Efter udtræk skal du tømme mappen i thunderbird, så du ikke køre samme adresser igennem igen.
Jeg har ikke data på andre mail-systemer, så hvordan de opbevarer data ved jeg ikke.
Avatar billede random Nybegynder
20. september 2010 - 14:50 #3
Hej det er en mysql db jeg bruger.
Avatar billede random Nybegynder
20. september 2010 - 14:52 #4
claes57 --> skal kunden så sende fra samme computer hver gang, sådan at det er deres fx thunderbird der modtager returmails? Hvis der nu også er er der bruger Outlook skal de så sættes op på 2 forskellige måder, eller kan man lave en mere generelt?
Avatar billede larsen45 Juniormester
20. september 2010 - 18:00 #5
Du har en mysql database, hvor du udtrækker email adresser til en asp webside, hvor du kan se alle mail adresserne, du udfylder indput boks med  nyhedsbrev teksten, og trykker på en send knap, som sender til alle.

Når du så modtager emails retur som ikke eksistere mere, modtager du dem så i Microsoft office Outlook, eller hvor modtager du dem?
Avatar billede random Nybegynder
20. september 2010 - 20:03 #6
Personlig modtager jeg dem i thunderbird, men mine kunder kan jo modtage dem i hvad som helst. Er det noget jeg skal finde ud af hvad de bliver modtaget i og hvad nu hvis de modtages i fx både thunderbird og outlook alt efter hvem der afsender nyhedsbrevet?
Avatar billede larsen45 Juniormester
20. september 2010 - 21:58 #7
Ja enig kunderne kan modtage dem i hvad de nu ønsker af mail klient.

thunderbird ved jeg desværre ikke så meget om, men hvis du brugte Outlook, så kunne deres laves en mappe, som sendte alle email retur (noreply@ditdomain.dk) til en specifik mappe.
Så du slap for at skulle bruge tid på at kigge 1000 igennem.
Avatar billede larsen45 Juniormester
20. september 2010 - 22:02 #8
Glemte lige at sige, at det gøres på præcis samme måde, som med Uønsket e-mail mappen, hvor man sætter en mail adresse op, til at gå til den mappe, hver gang en ny modtages fra en kunde.