Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 19:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

lave flere værdier om til een samlet værdi

Jeg har en tabel, der indeholder kunde og salgsbilag. For hver kunde kan der være fra 1-10 salgsbilag.

Jeg har behov for, at alle salgsbilag registreres i eet felt i en streng, hvor hvert salgsbilag fremgår adskilt af komma.

Hvordan kan det lade sig gøre?
Avatar billede anlu Nybegynder
19. september 2010 - 19:19 #1
Hvad mener du med at registrere salgsbilag i et felt - skal brugeren kunne indtaste dem i et felt eller vil du bare vise dem?
Og kan du ikke beskrive din tabel lidt nærmere - hvad hedder de relevante felter?
Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 19:43 #2
Jeg har en forespørgsel, der indeholder et kundenummer og salgsbilagsnumre; ex;

10038708  22201025
10038709  22154285
10038709  22547638
osv.

Jeg skal have følgende:
10038708  "22201025"
10038709  "22154285, 22547638"
Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 19:43 #3
Felterne hedder kunde og salgsbilag
Avatar billede anlu Nybegynder
19. september 2010 - 19:53 #4
well, det tror jeg ikke du kan lave med en normal forespørgsel.
Access 2007 har et koncept med nogle "multivalued fields", men jeg er ikke skarp i hvordan man bruger dem og om det evt. kan løse dit problem.
Men ellers kan man selvf. lave noget i VBA, hvis det er en option.
Avatar billede hnteknik Novice
19. september 2010 - 20:08 #5
Jeg har en løsning til sådan en opgave, men det kræver noget programmering, men jeg må spørge dig,hvorfor laver du det ikke påen traditionel vis med en kunde hovedtabel og en bilags under tabel og laver en en til mange relation. Det er det, som er meningen med en relationsdatabase som bla. Access er.
Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 20:15 #6
Jeg har ikke problemer med relationer.

Jeg har i et udtræk brug for at det laves som ovenfor.

Relationerne er på plads i min forespørgsel. Jeg skal bare bruge data som vist.

Lad os se noget kode, der formentlig looper over salgsbilag. Jeg ved bare ikke lige selv, hvordan, jeg skal gøre det!
Avatar billede neoman Novice
19. september 2010 - 20:18 #7
en quick'n dirty løsning til den specifikke visning er som ANLU anfører multivalue fields, hvis du har Access 2007

Hvis du baserer en tabel på den query der leverer dine resultater som vist, så brude det være en smal sag: se How to create a multivalued field i:

http://office.microsoft.com/en-us/access-help/guide-to-multivalued-fields-HA001233722.aspx?CTT=5&origin=HA01003111
Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 20:39 #8
Desværre - har kun access2003.
Avatar billede hnteknik Novice
19. september 2010 - 20:43 #9
Jeg forstår ikke helt behovet, men kort
Jeg har et classmodem som håndterer hele transaktionen, som er

brugeren vælger i en multipik liste en eller flere af de parametre som skal gemmes (der vises text men et nr gemmes svarende til et bilag). Data ligger således i en array af valgte numre, som behandles i en sub:

Private Sub opdatevariabel()
    Dim aSelected() As Variant
    Dim strShowIt As String
    Dim intI As Integer
    ' Get an array filled with the selected items.
    aSelected = SelectedItems
    If UBound(aSelected) > 0 Then
        For intI = 1 To UBound(aSelected) - 1
            strShowIt = strShowIt & aSelected(intI, 1) & ";"
        Next
        strShowIt = strShowIt & aSelected(intI, 1)
    End If
    mDataField = strShowIt
End Sub

Mdatafield er det nu valgte datafelt som det skal gemmes i (jeg har en helt række felter som bruger den samme classe.

Det der gemmes er feks nummererede styringsparametre.

f.eks. "20;50;75" det kunne således være dine bilagsnumre.
Avatar billede mpd Nybegynder
19. september 2010 - 21:34 #11
--> hnteknik!

Der var den. Læg et svar!

Og tak for hjælpen.

mvh
Mogens
Avatar billede hnteknik Novice
20. september 2010 - 13:29 #12
Takker og bukker
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2010 - 18:14 #13
allen browne har også et eksempel her:
http://allenbrowne.com/func-concat.html