Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 10:54 Der er 46 kommentarer og
2 løsninger

nyt grafikkort i den stationære får monitoren til at slukke efter ca 1-2 minutter.

hej! nu har jeg smidt et nyt grafikkort i min stationære men når jeg tænder den går der ca 1-2 minutter og så slukker min monitor. min computer bliver ved med at køre og jeg kan høre at den står og arbejder. hvis jeg sætter mit gamle grafikkort i er der intet galt men lige så snart det nye kommer i opstår problemet igen.. hvad kan jeg gøre?

info:
OS: Windows Vista
Grafikkort: Radeon X1650se 256 MB Vram, 512 MB hm V/D/ VO
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 11:00 #1
hvilket grafikkort er det gamle? har du husket at slette den gamle grafikkort driver?
Avatar billede vuffe Nybegynder
14. september 2010 - 11:04 #2
Får du lov til at boote op og komme ind i windows, eller hvor langt i processen når du før det går galt?
Avatar billede Bamma Nybegynder
14. september 2010 - 11:10 #3
Slukker skærmen når du kommer ind i windows, altså efter man kan se bjælken der køre. For så er det nok bare drivers der skal til, dem kan du få installeret gennem fejlsikkerheds tilstand hvis det skulle være nødvendigt.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 11:11 #4
@nickwan det er et winfast PX7600GT 256 MB, og jeg har formateret den. er driveren så ikke væk?

@vuffe jeg kan nå ind på skrivebord og evt. starte et spil op. men når jeg så har været inde på spillet i en 10-20 sekunder så slukker min monitor.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 11:19 #5
Ja det er den.
Du finder den her:http://www.leadtek.com/eng/support/list_driver.asp
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 11:19 #6
altså hvis det gamle grafikkort sad i da du installerede windows så er det den driver der er installeret, så du skal gå ind og fjerne den gamle driver, slukke pc'en, skifte grafikkort og så tænde din pc igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 11:23 #7
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 11:27 #8
det kan godt være det er mig der har misforstået noget men er i ikke ved at finde driver til det gamle grafikkort nu?

var det ikke det her der sad i: winfast PX7600GT 256 MB
og det nye som der skal sidde i er det her: Radeon X1650se 256 MB Vram, 512 MB hm V/D/ VO

eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 11:28 #9
@nickwan. jo du har ret. jeg skal ikke installere driver til det gamle kort skal jeg?
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 11:31 #10
nej.

1) sæt dit gamle grafikkort i.
2) start din pc.
3) Slet den gamle grafikkort driver (hvis du ikke ved hvordan så sig til)
4) sluk din pc
5) fjern det gamle grafikkort
6) sæt det nye grafikkort i
7) boot op
8) hvis det virker og den ikke går i sort så hent denne her driver

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Legacy/Pages/radeonaiw_xp.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.13&lang=English
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 11:32 #11
OBS! forkert link.

er din pc Vista 64bit eller 32Bit?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 11:34 #13
Ups sorry. Der kom jeg på afveje.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 11:37 #14
eeeh...

@nickwan

1. hvordan sletter jeg min driver?
2. hvordan ved jeg hvilken bit min vista er? det ligger på en backup cd jeg har lavet.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 11:55 #15
min computer siger at mit skærmkort er et NVIDIA GEFORCE 7600 GT. men det er det jo ikke? eller?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 12:05 #16
1:Du skal i tilføj og fjern og afinstallere Geforce, samt i enhedshåndtering og fjerne driveren til skærmkort.
2: Har du i Vista ikke et ikon i kontrolpanel der hedder system eller noget lignende?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 12:09 #17
I xp jeg sidder ved kan man højreklikke på denne computer (computer hos dig) og vælge egenskaber. Her skulle det stå.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 12:12 #18
#15 skriver den det, selvom du har byttet kort?
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:25 #19
sådan nu har jeg slettet driver til det andet kort og sat det nye i men den går stadig i sort! :/
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:27 #20
#18 det ved jeg ikke. det gjorde den med det andet kort. nu har jeg slettet drivers men skærmen går stadig i sort.
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 12:27 #21
SLET DRIVER:
1) Start
2) Højreklik på computer og vælg "administrer"
3) Enhedshåndtering i venstre side
4) Skærmkort
5) højreklik på dit gamle grafikkort/eller det/de grafikkort der nu står under "skærmkort og vælg "Fjern"

og så fortsætte du her fra.

4) sluk din pc
5) fjern det gamle grafikkort
6) sæt det nye grafikkort i
7) boot op
8) hvis det virker og den ikke går i sort så hent denne her driver

SE OM DIT SYSTEM ER 32 eller 64bit!
1) Start
2) Kontrolpanel
3) system og sikkerhed
4) System
5) så er der en der hedder "system type" ud fra der skulle der gerne stå 32 eller 64 bit?
Avatar billede nickwan Nybegynder
14. september 2010 - 12:29 #22
kan du eventuelt komme til at prøve grafikkortet i en anden pc?, for det kan sagtens være en fejl i grafikkortet.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:32 #23
ok! nu gør den det der med man kan se den loade.. den der bjælke der køre frem og tilbage og når den er færdig går det i sort...
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:33 #24
#22 nej jeg har ikke mulighed for at prøve den i en anden computer.. jeg har kun en stationær og en bærbar.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 12:33 #25
reset af bios, så gamle oplysninger forsvinder på det gamle grafik kort, ved at fjerne bios batteri i 5 min.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:38 #26
bios batteri? hvor? hvordan? og hvad kan der ske hvis jeg gør noget helt galt? og er det pga bios at min skærm går ud?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 12:52 #27
Hvis oplysninger i bios ikke stemmer overens med den hardware der er tilsluttet fungerer det ikke. Så det kan muligvis være det der er problemet.
Men det kan også være en sammenhæng mellem den forskekllige hardware man sammensætter, samt at kortet er defekt som nickwan også skriver.
Hvordan man resetter bios står i manual for dit bundkort.
I langt de fleste tilfælde sker det også ved et batteri skift til bios, hvor man skal ind og rette tid, samt sætte bootrækkefølge under opstart.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 12:56 #28
har læst noget om at hvis skærmen går ud så snart loadbjælken er færdig  at det så er noget med at jeg mangler en driver til mit kort. kan jeg sætte det gamle kort i, installere driver til det nye kort og så sætte det nye kort i igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 13:01 #29
Nej din pc skal kunne starte op på den standarddriver der er i windows, når den gamle grafik kort driver er væk. Det er kun når du har startet dit styresystem op du skal installere driveren, og herefter genstarte pc, som installationsprogrammet foreslår.
Problemet her er enten at dit gamle kort ikke er ude af systemet (bios), kortet er defekt, eller at det nye kort og evt ram ikke spiller sammen.
Avatar billede Jensen DK Novice
14. september 2010 - 13:28 #30
Det er næsten sikkert at dit nye grafikkort er defekt, med mindre, at det er fordi det skal have ekstra strøm fra et af de stik som kommer fra strømforsyningen.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 13:29 #31
det er helt galt. skærmen er kun tændt ca 5 sek. :/
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 13:33 #32
#30 Den tanke havde ikke strejfet mig, før nu silbidor.
Kontroller lige det. Har du en ledning i kassen som kom med grafik kortet?
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 14:01 #33
jeg har købt det brugt, og der fik jeg KUN kortet
Avatar billede Jensen DK Novice
14. september 2010 - 14:14 #34
Sidder der et stik på kortet et eller andet sted?
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 14:54 #35
ikke til jeg kan se. kun nogle "pigger" der ikke røre ved noget
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. september 2010 - 19:05 #36
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 20:05 #37
nej det har jeg ikke.

OK UPDATE:
jeg fik lånt windows 7 af en ven og har nu installeret det. da jeg så smed grafikkortet i installerede den en driver, og bad mig genstarte. lige da jeg trykkede genstart crashede det og nu vil computeren ikke starte. eller jo den køre og min mus begynder at lyse men skærmen reagere ikke og mine ram kort som plejer at lyse alt efter hvor meget cmoputeren arbejder lyser heller ikke mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 20:51 #38
Hvorfor troede du det ville fungere bedre med Windows 7?

Har du forsøgt at nulstille bios, før du eksperimenterede med win7?

Du forklarede jo at computeren så dit nye grafikkort som værende det gamle selvom det nye var monteret i soklen.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
14. september 2010 - 20:52 #39
nej det var det gamle den kaldte nvidia geforce. og det kunne jeg ikke forstå fordi det ikke var det der stod på..
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2010 - 21:13 #40
Okay. Hopper af her.
Kan ikke se vi kan komme videre umiddelbart.
Tror det er kortet der er defekt.
Avatar billede Jensen DK Novice
15. september 2010 - 06:57 #41
Som jeg skrev i #30 så er dit nye brugte grafikkort defekt.
Avatar billede vuffe Nybegynder
15. september 2010 - 08:40 #42
lyder sku osse som et defekt kort, medmindre det kort sluger så meget mere strøm end det gamle, at det er din strømforsyning der pludselig er for lille. Se om ikke du kan prøve det af i et andet system, og hvis det ikke virker der heller ved du med 100% sikkerhed at det er kortet.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
15. september 2010 - 21:56 #43
jeg har næsten lige fået ny strømforsyning så det er ihvertfald ikke den der har fejlen. det må være grfikkortet der er defekt. tak for hjælpen alle sammen! (:
Avatar billede Jensen DK Novice
16. september 2010 - 06:56 #44
Hvis du mener at du vil give point så må du lige acceptere et svar fra den som skal have de udlovede point.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
16. september 2010 - 14:57 #45
jeg kan kun acceptere et svar fra dig åbenbart. når jeg har trykket accepter hvad gør jeg så?
Avatar billede Jensen DK Novice
17. september 2010 - 07:13 #46
Hvis det er mit svar som skal have de udlovede point, så skal du sætte flueben i firkanten under det farvede svar og derefter ned til venstre og acceptere, ellers beder du om et svar fra den som du vil give point, og har du ikke fået noget som du kan bruge så lægger du selv et svar som du så giver flueben og så acceptere, dem som ikke får flueben bliver afvist.
Avatar billede kasperhangard Nybegynder
17. september 2010 - 14:29 #47
så vil jeg godt lige have et svar fra vuffe og nickwan
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. september 2010 - 14:33 #48
her. og held og lykke med hvad du nu finder på :)