Avatar billede RasmusWA Nybegynder
13. september 2010 - 11:51 Der er 4 kommentarer

Spørgsmål omkring dækningsbidrag i matematik

Jeg har fået dette spørgsmål i en matematik aflevering, som skal afleveres i morgen, og jeg er (desvære) simpelthen helt fortabt. Håber der er nogen der kan hjælpe.

En fabrik fremstiller to typer maskiner A og B. De skal igennem 3 haller, værkstedshallen, samlehallen og malerværkstedet. Kapaciteten o de tekniske krav i de enkelte haller for de 2 maskiner fremgår af følgende tabel:
    Hal                    Maskine A    Maskine B    Kapacitet
Værkstedshallen            6 timer          12 timer    108 timer
Samleværkstedet      8 timer     8 timer     80 timer
Malerværkstedet        15 timer    5 timer     100 timer
DB. Pr. maskine     20.000 kr.    10.000 kr.          -
På forhånd tak.
Avatar billede lzs Nybegynder
13. september 2010 - 13:04 #1
Godt være det bare er mig, men hvad er det lige præcis du skal? har du skrevet det hele her?
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2010 - 13:08 #2
Der mangler vist et spørgsmål...
Avatar billede RasmusWA Nybegynder
13. september 2010 - 13:51 #3
Undskyld, det manglede i farten.
Spørgsmålet lyder:

Hvor mange eksemplarer af hver maskine skal fabrikken fremstille, for at dækningsbidraget bliver så stort som muligt?
Avatar billede tjacob Juniormester
13. september 2010 - 16:50 #4
Det kan sikkert regnes ud med formler, og det er sikkert meningen med opgaven. (Det kan jeg ikke hjælpe dig med).
Men du kan rimeligt hurtigt ræsonnere dig frem til løsningen: 5A og 5B = et totalt DB på 150.000

Hvis man kigger på maskine A (da den giver mest): Der kan max. fremstilles 6 stk. (Malerværkstedet sætter begrænsning). Det levner plads til 2 stk. B maskiner, altså:
6A - 2B = DB 140.000

Nu kan man så med et skridt ad gangen sætte A ned:
5A giver plads til 5B = DB 150.000

4A giver plads til 6B (Her sætter Samleværkstedet begrænsning) = DB 140.000

3A - 7B = DB 130.000

2A - 8B = DB 120.000

1A - 9B er ikke mulig pga Værkstedshallen

0A - 9B = DB 90.000

Altså giver 5 og 5 mest....