Avatar billede krabbesten Nybegynder
11. september 2010 - 19:26 Der er 9 kommentarer

:(. Hjælp. Min mac gider ikke at starte

Hej allesammen.

Har lige fået min mac tiilbage efter reparation. Da jeg fik den, synes jeg den trængte til at blive geninstalleret, så jeg smed cd'en i, og startede geninstalleringen.

Efter at den første disc var færdig, skulle jeg smide nummer 2 ind-. Det gjorde jeg så. Nummer 2 gik fint i gang, men efter et par minutter gik den i stå. Den gad simpelthen ikke videre. Der stod "Der opstod en fejl i installeringen, tryk fortsæt for at fortsæte"- Men da jeg trykkede fortsæt, skete der ikke noget??. Dette gentog jeg et par gange, ved at sluppe og tænde for min mac.

Efter at have bøvlet med det i flere timer opgav jeg simpelthen, og afsluttede geninstalleringen.

bagefter, da jeg startede min computer, ville den ikke gå ind på systemet. I ved, jeg trykkede på start knappen, den sagde " mac lyden", og så gik den i stå, men et apple tegn i skærmen, , lige nedenunder tegnet er der et tegn, som viser at den arbejder, men jeg kan lade den stå i timer, uden at der sker noget...
Så prøvede jeg at installere cd'en igen, men den gider heller ikke at gå ind på cd'en.

forstår ikke hvad der er sket. Hår virkelig nogen kan hjælpe

ER der nogen, der kan sige mig, hvad jeg kan gøre? Som måske selv har prøvet det?

PS. Ved ikke om det er den rette forum at smide denne mail i,.
Avatar billede egonspock Seniormester
12. september 2010 - 12:00 #1
Der skal godt nok meget til før jeg kan finde på at geninstallere OSX - det er slet slet ikke ligesom windows.

Når det så er sagt, så lyder det som om din installation gik fuldstændig bonkers. Det skyldes typisk at disken er beskidt, eller at der ikke er plads på harddisken (hvis du f. eks. ikke bevidst valgte at slette den først)

Med din installationsdisk kan du gå ind og prøve diskværktøj og se om det kan finde problemer med installationen. Disk 2 bør kun indholde programmer (mener jeg), så selve installationen burde bare køre. Det kan også være at du nu har flere systemer liggende på din Mac, og at du kan vælge dem enten ved at holde "alt" nede under opstart eller via Startdisk, som også er et program, du kan starte fra din Disk 1.
Avatar billede krabbesten Nybegynder
12. september 2010 - 18:36 #2
Mange tag for svar. Hjalp lidt.

Nu har jeg prøvet at instrallere disc 1 igen. Efter at have kontrolleret discen, går den igang med at installere den, men pludselig kom der et vindue op, hvor der står:

"Installationsprogrammet har problemer med at installere på "Macintosh HD". Disken kan være ødelagt. Prøv at installere på en anden Disk."

Hvad ville det sige? Ville det sige at min haddisc er smadret eller?

Håber du kan hjælpe
Avatar billede egonspock Seniormester
12. september 2010 - 19:06 #3
Det kunne godt lyde sådan. Har du prøvet at køre diskværktøj og se hvad den siger til det? I stedet for at starte opgraderingen kommer det frem i en af menuerne for oven, når du starter fra DVD'en.
Avatar billede krabbesten Nybegynder
12. september 2010 - 19:18 #4
Det har jeg lige prøvet,.

Når jeg går ind på diskværktøj, står der,

" Denne disk har rapporteret en alvorlig hardware fejl til diskværktøj"

"Hvis disken ikke er hel ødelagt, skal du sikkerhedskopiere så mange data som muligt og derpå erstatte disken med et nyt disk"

Betyder det at harddisken er smadret?

Hvis ja, skal mac have et bestemt harddisk, eller kan alle bruges?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. september 2010 - 22:27 #5
Grimt. Nu er min HD også begyndt at give SMART-fejl, så den skal nok samme vej. Du kan bruge stort set hvilkensomhelst disk. Jeg går ud fra at blot skal have en SATA-disk. Husk dog at hvis det er en bærbar, at den måske ikke må være for høj, da den skal kunne passe i maven på din Mac. Se iFixit.com for installationsguides, hvis du er til den slags.
Avatar billede krabbesten Nybegynder
13. september 2010 - 09:37 #6
puha. trist. Men nu har jeg været inde på Ifixit.com, og læst om fejlen. Og jeg kankonkludere, at det er hard driven, så den skal jeg skifte. Men Jeg havde lige et spørgsmål.

Min mac er 80gb macbook air, kan det lade sig gøre, at jeg køber en 120gb til den? eller passer den ikke ind. Der er nemlig en SATA hard drive fra (mid 2009) ind på ifixit.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
13. september 2010 - 13:03 #7
Er du sikker på at din Air har SATA?

Uden at jeg er eksperten mener jeg at Air har en anden harddisk end andre.
http://www.youtube.com/watch?v=flNwzqIm6J8 <- god video, der kan du se at det ikke er SATA.

Se også for modeller: http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p3907.m570.l1313&_nkw=macbook+air+harddrive&_sacat=See-All-Categories
Avatar billede egonspock Seniormester
13. september 2010 - 13:22 #8
Normalt kan man blot stoppe hvilketsomhelst drev i en Mac (ca.), men lige præcis Macbook Air skal man være påpasselig med. Som du har bemærket kræver den de mindste og tyndeste harddiske man kan få og vist endda med et specielt interface, så du skal være påpasselig med blot at købe det første og bedste.

Hvis din Macbook Air er en af de nyere (mid-2009), så passer 120 GB fra iFixit fint. Det er sikkert nemmere at få det fra en dansk forhandler som f. eks. Proshop.dk (uden at jeg ved om de har det, men de plejer at vide noget om Macs).
Avatar billede egonspock Seniormester
13. september 2010 - 13:40 #9
God Pointe, Lars_pcworld. Det er vigtigt at vide hvilken årgang det er. Ganske rigtigt kom første generation med gammeldags PATA, mens anden og tredje er SATA, dog lige med den bemærkning at stikket vist er et zif-stik, for at det kunne være der (så vidt jeg har forstået). Men selve bussen er SATA.