Avatar billede razzor Nybegynder
07. september 2010 - 11:02 Der er 1 løsning

Sammentælling af antal ved besteme varnummere

Hej,

Har et problem, nok nærmere luksus end nød. Man kan vel kalde det effektivisering.

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AguuEAOdMyqjdG9fdEVSNU9vbENldTl0RUdKbzcyb3c&hl=en&authkey=CO3Ghu0B

Regnearket ovenfor indeholder varenumere til indkøb af et bestemt type anlæg.

Til venstre står "hoved" komponenten og til højre står de komponenter der skal bruge til at udbygge hovedkomponenten med.

Dette er alt sammen meget fint, men det tager en hel del tid at sammentælle alle antal for hvert vare nummer. Så hvorfor ikke bruge Excels regnefunktioner lidt.

Jeg har selv været i gang og fået talt hovedkomponenterne sammen med en =tæl.hvis (=Count.if). Det virker, men kun på trods af at der ikke er så mange forskellige antal på varenumrene.

- Så nu er spørgsmålet, hvordan laver jeg en formel der kan tælle antal på hvor mange der skal bestilles af hver varenummer

- Der skal altså findes et varenummer, antallet skal med og gengives som resume nederst i arket. Varenummer på højre side kan sagtens blive nævnt mere end et sted da det måske skal bruges i nogle af de andre hovedkomponenter.

Håber i kan hjælpe..

Best Regards
            Jesper
Avatar billede razzor Nybegynder
21. december 2010 - 00:19 #1
svar