Avatar billede 2pretty4u Mester
30. august 2010 - 18:24 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Min Mac går død i opstart

Kære Eksperten

Jeg har en hvid Macbook (en af de gamle). Da jeg skulle tænde den ville den ikke starte helt op. Ved opstart kommer et ikon, som ligner en "mappefolder" frem midt på skærmen og blinker. Jeg kan ligeledes høre "klik"lyde fra mac'en.

Mac'en bliver ved dette skærmbillede.

Hvad kan dette være? og er der en mulig løsning, f.eks. opstart i fejlsikret tilstand?

På forhånd mange tak
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2010 - 18:29 #1
Hej 2pretty4u. Jeg havde den samme fejl ved min ibook g4 PPC. Det skyldes højest sansynligt dit styresystem som er blevet fucked. Det gjorde sig ihvertald gældende ved min. Så mit råd til dig er at prøve at boot den op fra den installerings disc der fulgte med din macbook. Hvis ikke dette er muligt er det noget mest sandsynligt at det er en fejl i din hardware nærmere betegnet din harddisk. Hvis du har en ekstern harddisk med et styresystem installeret på kan du prøve om du kan boot op igennem den.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
30. august 2010 - 20:00 #2
Jeg tror det er en defekt harddisk som er problemet - hvis Moneyboys råd ikke virker kan du evt. anskaffe dig en USB adaptor eller en harddisk skuffe - denne kan efter afmontering disken bruges til at få vigtige dokumenter ud af disken inden den går helt i stykker.
Avatar billede 2pretty4u Mester
30. august 2010 - 20:12 #3
Hej begge

Jeg har lige netop prøvet moneyboys råd og den vil ikke vise harddisken, så det må betyde at denne er død.

Kan harddisken i en mac nemt fjernes? For så skal jeg da bare ud og købe en ny disk.
Avatar billede 2pretty4u Mester
30. august 2010 - 20:19 #4
Nu har jeg ikke så meget forstand på hvilken form for harddisk der kan sidde i maskinen. Ville denne kunne?

WD Scorpio Blue WD1200BEVT
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2010 - 21:15 #5
Ja den kan sagtens skiftes hvis du bare har lidt fingersnilde. Du kan følge en guide her til hvordan du gør det. Jeg fulgte denne manual og havde kun 2 skruer til overs da jeg var færdig. Den kører perfekt i dag min ibook uden de to skruer. Men følg vejledningen nøje og put de forskellige skruer og dele i en meget nøje sorteret orden så du ikke også pludselig sidder med skruer i overskud. ;)

http://www.ifixit.com/Guide/Browse/Mac
Avatar billede egidiussen Nybegynder
30. august 2010 - 21:33 #6
Hej igen
ifixit.com er en kanon side og harddiske er lette at skifte.
Du skal have en disk som et af typen: SATA og 2,5"

Skipper
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. september 2010 - 10:01 #7
Tak for jeres svar. Jeg har nu skiftet harddisken og den spinder som en "mis". Det har været en stor hjælp.

Mvh

2pretty4u
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. september 2010 - 10:01 #8
Egidiussen venligst lig et svar. Jeg synes at du og Moneyboy skal dele points, idet moneyboy kom med forslaget om at skifte harddisken og du skrev hvilken type.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
01. september 2010 - 10:10 #9
Dejligt du fik løst problemet
Avatar billede 2pretty4u Mester
01. september 2010 - 11:10 #10
Dejligt i gad at hjælpe :)