Avatar billede ole0028 Nybegynder
30. august 2010 - 06:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dual boot fra 2 fysiske harddiske m. XP Pro

Jeg har installeret XP Pro på hver sin fysiske harddisk. (C og D).
Opstart fra C kører fint.

Jeg har i en tidligere identisk installation kunnet vælge drev under opstarten;men det er 4 5 år siden og jeg husker ikke præcist, hvad jeg dengang gjorde.

Hjælp, jeg føler mig lidt dum.

Jeg kan se begge drev under "Denne computer".
Jeg har forsøgt at boote fra D, men får en fejlmelding og opstarten går i stå.
Jeg har været inde og redigere i boot.ini-filen, men får besked på, at "system32\hal.dll" mangler eller er beskadiget.
Jeg har geninstalleret XP på både C og D.
Resultatet er, at maskinen kun booter fra den sidste installation.

Jeg har prøvet flere tidligere svar!

Hvis jeg skal redigere i boot.ini-filen, hvad er det så, jeg helt præcist skal ændre.

Min boot.ini- fil ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="1 /noexecute=optin /fastdetect

Ved venlig hilsen
Ole
Avatar billede Christopher18 Nybegynder
30. august 2010 - 10:18 #1
sådan skal den se ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows Me "
Avatar billede ole0028 Nybegynder
30. august 2010 - 11:24 #2
Skal der stå: C:\ = "Microsoft Windows Me ".
Jeg kører jo XPPro på begge drev.

Ved venlig hilsen
Ole
Avatar billede Christopher18 Nybegynder
30. august 2010 - 17:15 #3
ja skal der stå
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. august 2010 - 17:22 #4
Hvis du er i tvivl, så kan du bruge "bootcfg" fra xp's genoprettelseskonsol. Den kan automatisk finde og lave tilføjelser til boot.ini

Ovenstående bud er det i hvert fald ikke
Avatar billede ole0028 Nybegynder
14. september 2010 - 03:40 #5
Christopher18
Tak for svaret.
Desværre resulterede dit forslag i, at maskinen gik helt i sort.
Jeg måtte derfor geninstallere.

Så der falder ingen point denne gang.

Heldigvis havde jeg sikret mig med mit eksterne drev.

(Iøvrigt viste Gmail med sit eksterne mail-lager her sin værdi, da jeg har konfigureret Outlook til at videresende kopier indgående mails der til min Gmail konto.
Bortset fra den større sikkerhed ved at bruge Gmail, er den desværre så uhåndterlig og ulæselig, når man bruger den til at køre en tråd med svar og gensvar frem og tilbage, at jeg stadig holder fast i Outlook. Nå, det var et sidespring.)

Men mange tak - også til ksoren, hvis forslag, jeg i sagens natur, ikke fik prøvet.

Ved venlig hilsen
Ole
Avatar billede ole0028 Nybegynder
29. september 2010 - 21:05 #6
Accepteret.