Avatar billede jonasbang Novice
26. august 2010 - 20:02 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Valg af Firewall til Win XP

Hej firewall eksperter,

Jeg har en Linksys WRT55AG med Firewall enabled, og kører Win XP med Firewall enabled.

Jeg synes at have læst mig frem til at det anbefales at installere en ikke-windows Firewall. Er det også Jeres anbefaling??

Hvis der skal en Firewall på, hvilken?? Jeg har læst positivt om disse:

- Zone Alarm
- Online Armor
- Comodo

Hvis valget er afhængig af hvad jeg allerede har installeret, så:

- Avast
- Ad-aware
- Windows Defender
- SuperAntiSpyware
- SpywareBlaster
- Malwarebyte's AntiMalware
- CCleaner
- HiJackThis

Mvh,
Jonas
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 20:07 #1
Nap den her. Den er god bruger den selv.

http://www.spywarefri.dk/software/online-armor-free/

Deres hjemmeside hvor der måske er en nyere version

http://www.online-armor.com/products-online-armor-free.php
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2010 - 20:18 #2
http://www.eksperten.dk/spm/916788#reply_7637403

Du kan læse min  mening her:
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 20:32 #3
Nej men nu er der også mange måder, at bevæge sig rundt på nettet på. Og sikkerhed skader vel ikke.
Avatar billede justrace Novice
26. august 2010 - 20:59 #4
Hvis der er firewall i routeren kan jeg ikke se nogen grund til at gøre mere.
Avatar billede Selas Nybegynder
26. august 2010 - 21:05 #5
Jeg har brugt mange firewalls gennem årene og min favorit er helt klart PC tools firewall, den er dejlig nem og bruger næsten ingen ressourcer (ja den er gratis):
http://www.pctools.com/firewall/
Den bliver også anbefalet af majorgeeks: http://majorgeeks.com/downloads34.html

Windows 7 firewall er nogenlunde i modsætning til den yderst ringe der lå i xp, dog er win7 firewall ikke lige til at sætte op ordentligt og styre programmerne.
Comodo er nogenlunde men lidt tung og menuerne er lidt komplekse.
Online armor har jeg ikke prøvet.
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 21:08 #6
justrace nej det er jo en smags sag. Men skader gør det nok ikke.
Avatar billede Selas Nybegynder
26. august 2010 - 21:24 #7
#4 Det kommer an på om det er en NAT firewall eller en "rigtig" firewall, NAT gør ikke ret meget andet end at maskere netværksportene, hvor en rigtig firewall kigger på data trafikken og prøver at holde skadelige transmissioner ude, problemet er at de ikke opdateres, og jeg vil gerne have mulighed for at styre de programmer som har adgang til internettet.
F.eks. hvis man har fået en trojaner ind vil den uden problemer kunne komme igennem windows firewall og NAT sikkert også en normal hardware firewall, hvor PC-tools eller Comodo vil spørge brugeren om det givne program skal have tilladelse eller ej før det kan komme på nettet.
Avatar billede jonasbang Novice
26. august 2010 - 22:25 #8
Hej alle,

Tak for alle Jeres kommentarer. Det lyder lidt til at være et temperaments spørgsmål.

Jeg tror jeg vil prøve Online Armor Free som anbefalet af 'kimtheman' og 'spywarefri.dk'.

Hvis den er for besværlig at sætte op, eller brokker sig for meget, eller bare bliver et irritationsmoment, så går jeg nok tilbage og stoler på min router og min Win XP Firewall.

Så skal jeg bare lige have givet dig point 'kimtheman'.

Tak til alle Jer andre også.

Mvh,
Jonas
Avatar billede kimtheman Novice
26. august 2010 - 22:33 #9
Tror nu ikke den giver dig nogen problemer. Den kører bare.
Avatar billede thov Forsker
26. august 2010 - 22:44 #10
Og så er det en god ide at lukke Windows firewall'en helt og holdent.

Det fixes ved at køre services.msc finde frem til 'Windows firewall', stoppe den og bagefter deaktivere den.
Avatar billede jonasbang Novice
27. august 2010 - 08:19 #11
Tak 'thov', det vil jeg have i mente.

/Jonas
Avatar billede Perhaps Nybegynder
29. august 2010 - 07:23 #12
Hvis du vil undgå alt det snavs alle de andre får så er her en gratis sikkerhedspakke der virker. Du vil så IKKE få alle de mange falske sikkerhedsprogrammer som internettets banditter udgiver og som alle skal ha' renset for herinde.

Der er set nøje på hvert programs mangler. Gratis-programmer har altid små mangler der overses af de fleste grundet uvidenhed, eller som nogle godt er klar over, men ser bort fra, da programmet nu er gratis. Mangler fra det ene program dækkes så ind af et af de andre programmer i min pakke. Den er gennemtestet over længere tid og ingen konflikter konstanteret.  God fornøjelse :-)

Gratis sikkerhedspakke der virker!

Computerniveau: Fra middel og opefter. Hvis du selv vil betegne dig som novice, er der ingen anden vej til bedste sikkerhed end brug af en god købe-sikkerhedspakke. Installer og glem alt om sikkerhed.

a. Du skal tage hele pakken for at være godt sikret. Et enkelt gratis antivirus eller en samlig tilfældige gratisprogrammer sikrer dig ikke.
b. Du skal sørge for at holde pakken opdateret og ikke tilføje nye sikkerhedsprogrammer
c. Du skal sørge for at Windows altid er opdateret
d. Du skal sørge for at din pdf-reader (normalt Adobe), din flash og din java er opdateret. Der må ikke ligge forældede java'er på din computer. Forældede java'er kan evt. fjernes med Javara
e. Der må ikke ligge rester af tidligt installeret sikkerhedsprogrammer på din computer
f. Download altid til skrivebordet og installerer programmer derfra
g. Før du installerer et stykke software så luk altid programmerne der ligger som ikon ved uret. Du kan normalt bare højreklikke på ikonet og vælge "Luk", "Exit", "Shut down", eller hvad der nu står. Gør det hver gang.
h. Fremtvinger du et download af snavs, eller foretager forkerte tiltag med dit sikkerhedssoftware, kan selv den bedste sikkerhedspakke ikke hjælpe.
i. Webbaseret service, som f.eks. hotmail, kan kun sikres direkte via din service, og ikke gennem sikkerhedspakken. Gode kode-ord er vigtig.
j. Vi leverer ingen vejledning eller speciel support til programmerne.

Flere af ovennævnte tiltag skal kun gøres én gang og andre skal blot gøres til en rutine.

Nu til programmerne:

Avast antivirus/antispyware: http://www.avast.com/free-antivirus-download
ThreatFire (udvidelse af dit antivirus/antispyware): http://www.threatfire.com/
Online Armor firewall: http://www.online-armor.com/products-online-armor-free.php NB! Ikke XP 64-bit og Vista 64-bit maskiner. Vista 64 bit maskiner kan bruge PC Tools firewall: http://www.pctools.com/firewall/
ClearCloud DNS (webfilter): http://clearclouddns.com/Setup/Windows/

...........................................................

Find ud af om du har de seneste opdateringer af pdf-reader, java og flash

*)Adobe: http://get.adobe.com/dk/reader/?promoid=DAGCC (husk at fjerne flueben ud for Google Toolbar)
  FoxIt: http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/addons.php
**) http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/
***) http://raproducts.org/wordpress/

Find ud af om du har yderligere sårbarheder på din computer

http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 15:01 #13
Tak for kommentaren.

Jeg orker ikke at arbejde mere på det lige nu, har brugt 3 aftener. Jeg har Avast, AdAware og SpywareBlaster kørende runtime.

Så har jeg forskellige scan programmer installeret til at scanne af og til: Windows Defender, SuperAntiSpyware og AntiMalware.

Nu har jeg lagt Online Armor på, og så hakker det lidt. Programmer fryser m.v.

Nu vil jeg lige se om det løser sig efter jeg har svaret Allow til det jeg har kørende. Ellers ser jeg 2 mulighder: Enten at disable Windows Firewall (det blev anbefalet), eller droppe Online Armor igen og bare stole på min router, Windows Firewall og min sunde fornuft generelt.

Mvh,
Jonas
Avatar billede Perhaps Nybegynder
29. august 2010 - 15:36 #14
Du skal selvfølgelig altid gøre som du selv vil. Blot dette: Du bør ikke køre med to softwarefirewalls. Det giver altid konflikter ofte i form af frysninger eller langsom computer  ;-)

Fortsat god søndag!
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 18:17 #15
Takker, så vil jeg prøve at slukke for Win XP Firewall, og beholde Online Armor.

Mvh,
Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 18:22 #16
Nå, lidt i tvivl her:

Jeg gik ind i Windows Security Center for at slå Windows Firewall ned der. Men der rapporterer den kun om Online Armor.

Skal jeg så igennem "services.msc" og slå Windows Firewall ned der ??

Mvh,
Jonas
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 18:25 #17
Aha, nu fandt jeg Windows Firewall, den er sat til Off. Det må Online Armor have gjort.

Men under "services.msc" står Windows Firewall den som "started" ??

Skal jeg pille ved noget, eller tror vi at Online Armor har gjort det der skal gøres ??

/Jonas
Avatar billede Perhaps Nybegynder
29. august 2010 - 20:10 #18
Online Armor deaktiverer automatisk Windows firewall. Jeg kunne heller ikke forstå at den kørte samtidig, da det ikke var normalt.
Avatar billede jonasbang Novice
29. august 2010 - 20:54 #19
Jeg rører ikke ved noget så. Har også kun oplevet at noget frøs lige i starten, måske det er faldet på plads nu.

Tusind tak for din tid.

Mvh,
Jonas
Avatar billede Perhaps Nybegynder
29. august 2010 - 21:10 #20
Det var så lidt. Fortsat god søndag aften :-)
Jeg er ikke pointssamler så lægger ikke noget svar.