Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 02:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at vælge gaming laptop

Hej,

Jeg skal investere i en ny bærbar computer. Det skal være god kvalitet, og den må gerne kunne følge med de nyeste spil.

Jeg har fundet to indtil videre, som jeg synes, ser lovende ud, men da det er mange år siden, jeg opgav at følge med hvilke processorer og grafikkort, der er bedre end andre, kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp til valget. Det drejer sig om:

Alienware M15x http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/B%C3%A6rbare-pc'er/alienware-m15x/pd.aspx?refid=alienware-m15x&s=dhs&cs=dkdhs1

og

ASUS G73JH 17.3" HD+
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=602030

Hvis der er nogen, der har et tredje og bedre forslag, er det også meget velkomment. Smertegrænsen går ved omkring 10500 kr.

Håber I kan hjælp :)
Avatar billede Boejle Nybegynder
25. august 2010 - 04:41 #1
Kan da henvise til min tråd:
http://www.eksperten.dk/spm/916974#reply_7639706

Jeg har købt men ikke modtaget aceren endnu. Så kan intet sige om den desværre.
Avatar billede haverslev Novice
25. august 2010 - 09:51 #2
Når det drejer sig om spil, så er grafikkortet meget afgørende og tillige en god mængde ram.

Hvad ang. DELL/AlienWare maskinene, så har den en rigtig god processor, selvom den "kun" er på 1,86Ghz, så er det Quad core cpu med 4 kerner og kan kører op til 3,2Ghz i turboboost, tillige med en cache på 8Mb.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43125såfremt der er behov for det.

Grafikkortet er dog ikke så godt som i f.eks Asus`en.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-260M.14559.0.html

Asus maskinen har en processor på 2,5Ghz og med 2 kerner, den kan i turboboost kører op til 2,66Ghz såfremt der er behov for det og en cache på 3Mb:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49022

Den grafikkort er Alienwaren`s grafikkort lang overlegent og overgås kun næsten af maskiner med 2 grafikkort i SLI eller Crossfire.
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5870.23073.0.html

En væsentlig forskel på de to maskiner er de selvfølgelig er hhv. 15,6" og 17,3"

Hvis jeg skulle vælge mellem disse 2, så faldt valget på ASUS

Jeg vil dog smide et link til en maskien der også har dette gode grafikkort og er tillige en maskine med "fest og farver", hvis det er det man er til :-)
Knap så stærk en processsor som Asus`en, men OK og 17,3":
http://www.edbpriser.dk/product/details.aspx?pid=791021
Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 13:50 #3
Tak for svarene :)

@Haverslev:

Nu kan jeg se, at den computer, du anbefaler til sidst er lige omkring 1000 kr. billigere end ASUSen. Hvis du havde 1000 kr. ekstra at brænde af på en ny comp, ville du så mene, at det var det værd for den lidt bedre processor i ASUSen?

Det skal siges, at jeg ikke er ude at købe ny computer hvert halve år, så det jeg vælger her, må gerne være noget, jeg kan bruge i et par år, uden at blive overhalet alt for meget indenom af fremtidige krævende spil.
Avatar billede haverslev Novice
25. august 2010 - 14:43 #4
Du vil ikke kunne mærke nogen forskel ved normalt brug og i spil på de 2 processorer, dog vil du ved ekstrem belastning på MSI maskinen - mærke at den hurtigere vil kører fuld blæser hastighed.
Men for at se en forskel, så skal du ud i at kører et benchmark program.

MSI i5-430M processor:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=43537

Asus i5-450M processor:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49022

Så de 1K forskel i de to maskiner, beretigger ikke i at købe Asusen frem for MSI.
Det havde været betydelig bedre, at det var forskellen mellem MSI prossessoren og Alienware processoren :-)
Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 15:32 #5
Okay.

Men jeg går ud fra, at den fulde blæser hastighed også betyder væsentlig mere støj? Min sidste bærbare var lidt af et støjmonster, så det vil jeg gerne prøve at undgå så vidt som muligt igen.

Jeg kan egentlig også bedre lide designet på ASUSen, men jeg kan godt se fordelen i at spare de 1000 kr..
Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 15:45 #6
Desuden har jeg lige lagt mærke til at både ASUSen og MSI'en har et fuldt tastatur indbygget inklusive numpad. Jeg har ikke rigtig erfaring med bærbare computere med det design, men jeg kan forestille mig, at det bliver lidt irriterende i længden?
Avatar billede haverslev Novice
25. august 2010 - 17:07 #7
Hvorfor skulle en maskine med Num. tastatur blive irreterende i længden ?
På grund af størrelsen eller ?

Jeg vil ikke undvære et num. tastatur, synes det er fuldstændig malplaceret med taste i toppen eller med de tastaurer du skal bruge f.eks FN tasten og så får div. taster en talfunktion istedet for bogstaver.
Avatar billede Boejle Nybegynder
25. august 2010 - 17:29 #8
Der må jeg godt nok osse give Haverslev ret! Jeg blev vildt glad da jeg så at der var num. tastatur på "min" acer. Håber godt nok ikke at den blæser der er i aceren larmer eller bliver for varm. Men det har du jo "forsikret" mig om at den nok ikke gør Haverlsev! ;)

Jeg har siddet og fulgt lidt med her i tråden, og lige umiddelbart er mit valg stadig aceren, så idt jeg kan se er forskellene meget små...? Og det link du har smidt her til processeren er fuldstændigt det samme du linkede til til den processer der sidder i aceren. Så til trådstarter synes jeg da helt sikkert det er værd at tage et kig hvis du ikke allerede har gjort det? Den koster jo "kun" 7000.
Avatar billede haverslev Novice
25. august 2010 - 17:32 #9
Læg nu mærke til, at jeg skriver :
dog vil du ved ekstrem belastning på MSI maskinen - mærke at den hurtigere vil kører fuld blæser hastighed  :-)
Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 19:01 #10
Aceren ser faktisk også god ud, må jeg indrømme :)

@haverslev:

Du må undskylde, så har jeg misforstået dig. Husk at jeg er lidt af en n00b, så jeg er ikke helt klar over, hvad du mente med det, du skrev om fuld blæser hastighed, hvis det ikke handler om støj.
Avatar billede ancillus Nybegynder
25. august 2010 - 19:03 #11
Og ja, mit problem med numpad var, at jeg tænkte, det ville fylde for meget og gøre de andre taster for små. Jeg kan i forvejen godt være lidt klodset med fingrene, så ingen grund til at udfordre mig selv på den led :D

Men jeg forstår godt fordelen ved en numpad og har nogen gange også savnet det på min gamle bærbare.
Avatar billede ancillus Nybegynder
28. august 2010 - 02:50 #12
Nå, jeg har bestilt en ASUS nu. Det var den jeg hældte mest til efter at have tænkt lidt over det.

Så hvis haverslev vil smide et svar, så kan jeg give point. Mange tak for hjælpen. God forklaring af forskellene på de forskellige computere. Det hjalp rigtig meget :)
Avatar billede haverslev Novice
29. august 2010 - 08:48 #13
Svar :-)