Avatar billede spooky20 Nybegynder
24. august 2010 - 09:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

=A0 indsættes i modtagne mails

Vi har for nyligt opgraderet til Office 2007 i firmaet, og siden da modtager nogle brugere mails fra kunder hvor der pludselig står enten =A0, =B0, =20 og lignende efter hvert punktum.

Er det et issue med formatet af den modtagne e-mail, et kompatibilitets-problem eller noget helt tredje? Og vigtigst af alt, hvad kan vi gøre for at ændre det?

Eksempler på brudstykker af mails hvor det opstår:

Mail fra HP: "Tak for tilmeldingen.=A0 Vi skal hermed bekræfte, at du er tilmeldt"

Mail fra en kunde i Kina: "Please be kindly reminded that the deadline for opposition is approaching.=20 Please let us have your instructions before Aug. 31, 2010."

Mail fra en kunde i England: "Thank you for the email and for the very helpful explanation.=A0 I think we will decline to file a cancellation action.=A0 Given that the company....."

I øvrigt har vi også set eksempler på at når en bruger svarer på mails fra en kunde, ændrer Outlook SELV emnefeltet til ord den åbenbart kender ("Bewijs van inschrijving Duitsland" blev til "Bowies van Inschrijvingen Suitland" da mailen blev besvaret). Hvis nogle kender en forklaring på det er der ekstra point at hente :-)
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. august 2010 - 22:34 #1
Er der noget at hente i exhange serverens logfil.
Det se jo ud, som om, at alle punkt tegn bliver oversat til =A0 osv.
Det kunne måske ligge i opsætningen på jeres server, altså, hvilket tegnsæt er den sat op med.
Bare et forslag, ikke noget jeg ved.
/ptj_11
Avatar billede mcholst Nybegynder
20. september 2010 - 10:22 #2
Er du kommet videre med fejlkilden til dette problem?
To af mine kollegaer oplever det ofte med =A0 og med =20, men jeg har ikke selv kunnet spore problemet.
Avatar billede spooky20 Nybegynder
20. september 2010 - 18:05 #3
Desværre ikke - vi har endda spurgt et eksternt konsulentfirma, men indtil videre er der ikke fundet en løsning.

Mit gæt er at det har noget at gøre med vores Exchange miljø som ikke tyder en bestemt formattering i de modtagne mails korrekt - men da det kun er i ca 1% af alle indkomne mails vi ser problemet er det lidt svært at finde den røde tråd.

Vi giver dog ikke op.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. september 2010 - 03:24 #4
Har I undersøgt, om der kunne ligge noget i afsenders mailserveropsætning, eller at det måske er andet miljø/produkt, der håndterer mails på afsenders netværk?
/ptj_11
Avatar billede mcholst Nybegynder
21. september 2010 - 10:06 #5
Jeg har fået dette svar fra vores hosting firma:

Aaaah ja. Det er den klassiske forvikling der er af diverse encodings som forskellige klienter benytter. Nogle benytter ISO og andre US ASCII osv. osv.

=A20 betyder faktisk "space" og oversættes jo af klienten til et mellemrum. Desuden kan der ske forviklinger alt efter hvilken mailserver man kommer fra også. Nogle typer glipper konverteringen indimellem. Nogle systemer benytter %20.
=A0 betyder egentlig tegn nummer 160 der i Unicode (der ofte anvendes af servere i udlandet) &nbsp (Non-Breaking space) Altså også "mellemrum" men uden efterfølgende linieskift.

Det giver også lidt mening hvis man kigger på placeringen i teksten. Det forekommer efter sætningsafslutning.

Vi kan intet gøre faktisk, for vi installerer altid alle encodings, og sætter serverne hernede til den europæiske standard som første prioritet (så vores danske karakterer f.eks overlever turen) og så kommer de ellers dernedefter.

Nu kan jeg se at mailen der nævnes kommer fra "langt væk-istan", og den er jo skudt igennem en del servere for at komme hertil, så dette kan forekomme. Det kan lige så vel gå væk igen hvis der opdateres på en af de "mellemliggende" servere på ruten.