Avatar billede lene5000 Nybegynder
21. august 2010 - 19:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

system fil corrupt

Jeg har en computer som giver foelgende besked naar man starter den op:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt : \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

You can attempt to repair this file by starting Windows Setup.
Select 'r' at the first screen to start repair

Jeg har proevet at starte den op med en win 95 diskette men saa kan man ikke komme ind paa c derfra.

Er der noget som ved hvordan man kommer ind paa c saa jeg kan reparere den fil som ikke virker?

MVH

Lene
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2010 - 20:01 #1
Spørgsmål:
Er der noget som ved hvordan man kommer ind paa c saa jeg kan reparere den fil som ikke virker?

Svar:
You can attempt to repair this file by starting Windows Setup.
Select 'r' at the first screen to start repair
Avatar billede teknik Juniormester
21. august 2010 - 20:41 #2
Hej Lene

Mulighed 1:
Du kan trykke "r" som både Stigers og din PC skrive.
i deres "udførlige" svar.

Det som den ellers så fine meddelelse ikke direkte
fortæller er at før det nytter noget som helst at trykke "r"
- ja så kræves der følgende.

1. At du indsætter en windows CD i dit CD/DV drev,
2. At din PC i Bios er sat til at tillade start fra CD
3. At du genstarter PC'en
4. Når der ved opstart står "tryk på en tast for at starte fra CD", så tryk på fx. mellemrumstasten"
Ellers står du bare med den samme elendige melding.

Relateret, så:
Hvis maskinen ikke sat til "start fra CD", så kan man i de fleste tilfælde omgå dette ved at trykke en F-tast for "boot menu". Dette er ofte F8.
De fleste finder dette nemmere end at rode i Bios.

***

Mulighed 2,
Som jeg normalt foretrækker til dette problem er
At tilslutte disken til en anden computer.
Så kan man genfinde en tidligere "system" fil i de
backups som systemgendannelse lagrer.
Da metode 2 kræver en del benarbejde med windows ret kringlede rettighedstildelinger, så foreslår jeg at du først prøver mulighed 1.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede hcma Novice
21. august 2010 - 20:48 #3
1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
    (svar ja til at system skal overskrives)
5: Sluk pc'en helt.
6: Start pc'en igen og så skulle det gerne virke igen.
7: Værk opmærksom på at den fil du kopierer fra cd'en jo er en "gammel" fil, så opsætningen bliver sat tilbage - men så kan gendannelsespunkt bruges (hvis man da har et) - så kører det igen - genoprettelseskonsol virker kun på
windows og dens undermapper, så hvis man skulle komme ud for denne fejl igen, kan man jo oprette  en mappe under windows som man f.eks. kan kalde "repair_af_config" og kopiere filen "system" fra system32 mappen over i
den og henter så den hvis fejlen skulle opstå igen, hvorefter man vil have alle opsætninger som lige før fejlen opstod.

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.
Avatar billede teknik Juniormester
21. august 2010 - 20:55 #4
Microsofts måde at gøre det på:

http://support.microsoft.com/kb/307545/da
Avatar billede lene5000 Nybegynder
23. august 2010 - 09:35 #5
Tak for jeres svar.

Computeren er en Asus EEE med XP. Computeren har ingen CD men jeg bruger en extern.

1.
Jeg har proevet at starte den op med en xp cd. Der kommer en besked om at der ikke er nogen hard disk, ingen mulighed for at reparere noget.

2.
Jeg har ogsaa proevet med den originale recovery disk der spoerger den om den skal lave recovery jeg siger ja og den spoerger saa om jeg er helt sikker.
Det er saa der jeg bliver usikker, da jeg ikke ved om den saa sletter hele harddisken og det er jeg ikke interereseret i hvis jeg kan loese det paa anden maade.