Avatar billede ostehamster Nybegynder
14. august 2010 - 13:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problem med urlencode/urldecode

Hej

Jeg har en php fil med
<?php
echo urlencode('ø');
?>

Jeg forventer at det skulle udskrive %F8, men jeg får %C3%B8. Filen er gemt i UTF-8 format. Gemmer jeg filen i ISO-8859-15 format, udskrives %F8.

I min .htaccess fil har jeg "AddDefaultCharset utf-8" og headeren i svaret fra serveren har "Content-Type: text/html; charset=utf-8", så serveren burde vel være klar over at den skal læse ø'et som en unicode karakter.

Nogen ide til hvad jeg gør galt?

/Christoffer
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. august 2010 - 14:40 #1
du forsøger at lave en url encode på en char, skal være en string
http://dk.php.net/urlencode

<?php
echo urlencode("jørn");
echo urlencode("ø");
?>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. august 2010 - 14:44 #2
glem #1
Avatar billede ostehamster Nybegynder
14. august 2010 - 14:51 #3
Det gør ingen forskel, resultatet bliver det samme.

Og jeg har lige fundet ud af, at PHP opfører sig helt som det skal, det er bare mig der kigger i en forkert tabel. 'ø' i UTF-8 ER C3 B8, mens det er F8 i Latin 1.

Mit problem er nu, at rigtig mange linker til min side med danske bogstaver encoded i Latin 1, mens jeg vil have det som UTF-8, så må lige bygge en lille parser :)
Avatar billede intenz Novice
15. august 2010 - 12:02 #4
Hvis du skal ændre encoding kan du bruge mb_detect_encoding til at finde ud af hvilken encoding der er brugt.
http://php.net/manual/en/function.mb-detect-encoding.php

Og iconv til at ændre encoding fra a til b.
http://php.net/manual/en/function.iconv.php