Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
11. august 2010 - 15:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

æøå enkodning sendt via jquery ajax

Hej

Jeg sidder og har problemer med et når jeg sender æ, ø eller å via jquery ajax det php dokument på serveren kan ikke læse tegnene ordenligt, gætter det er pågrund af enkodningen, men efter at have søgt rundt er det ikke lykkedes at finde en løsning.
Mit Ajax request ser således ud:

$.ajax({
  type: "POST",
  url: "http://randomdomain.dk/modtager.php",
  data: "name=" + jQuery('#Search_Results').val(),
contentType: "application/x-www-form-urlencoded;charset=ISO-8859-15",
  dataType: "html",
  success: function(msg){
alert("Result:" + msg );
  }
});

Har prøvet med og uden linierne:
contentType: "application/x-www-form-urlencoded;charset=ISO-8859-15",
  dataType: "html",
men uden held.
og bruger $_POST['name'] til at modtage i modtager.php.

Håber kan hjælpe :)

Mvh.
Simon Jacobsen
Avatar billede majbom Novice
11. august 2010 - 20:09 #1
ajax understøtter ikke iso-8859-1 - du bør bruge UTF-8
Avatar billede simon_jacobsen Nybegynder
17. september 2010 - 10:22 #2
har fået det løst, fandt ud af det var en mysql fejl, indsatte linierne:

          mysql_query("SET NAMES utf8");
      mysql_query("SET character_set_results='utf8'");
og derefter virkede det :)
Du havde ret splash med UTF8 smid lige et svar så kan du lige få pointene, selvom det ikke var ajax der havde fejlen synes jeg dit svar har fortjent pointene :)
Avatar billede majbom Novice
17. september 2010 - 12:02 #3
som jeg sagde understøtter ajax ikke iso-8859-1, så løsningen er at bruge utf-8 hvilket du så har gjort :)
Avatar billede majbom Novice
17. september 2010 - 12:39 #4
tfp :)