Avatar billede samipedersen Nybegynder
10. august 2010 - 11:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XP laaaaaangsom, til trods for vedligeholdelse

Hej

Min kærestes IBM maskine med XP er blevet særdeles langsom. Når denne er opstartet og skrivebordet vises, er CPU-forbruget ca. 75 %, og det samme gør sig gældende for sidefilforbruget og sådan bliver det desværre ved at være.
Jeg renser jævnligt med Nclearner, windows diskoprydning og videre diskfragmenteres den ofte. Derudover scannes den med AVG og Spybot search and destroy. Sidstnævnte viser ingen trusler! Harddisken er kun halvt fyldt og visse opstartsprogrammer har jeg deaktiveret i msconfig.
En genindstalleringen er desværre udelukket, da visse dyre programmer i så fald ikke er mulige at erstatte.
Håber i kan hjælpe.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2010 - 11:28 #1
Hvor mange RAM har den?
Hvad kører i baggrunden? (diverse scannere er som regel ret tunge rent RAM-mæssigt)

Hvis du ikke har gjort det, kan du evt rense registreringsdatabasen, der er diverse gratis programmer der kan gøre dette, are sørg for at lave en backup.

At CPU forbruget ligger på 75% er ret ekstremt hvis det er i idle tilstand, hvilket program bruger mest CPU, og hvor meget?
Avatar billede samipedersen Nybegynder
10. august 2010 - 11:52 #2
504 ram, ikke alverden, men den har altid kørt upåklageligt.
Der er en scanner, men denne starter ikke op under opstart. Har dog lige startet den op og kan se at den kun bruger ca. 3000 kb.
Når jeg blot befinder mig på skrivebordet bruger explorer.exe og svchost.exe henholdsvis 22000 kb. og 17000 kb, men disse skal vel være der?
Ncleaner som jeg bruger er en registreringsrenser.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2010 - 12:17 #3
Jo længere tid en computer kører på samme installation, des flere RAM bruger den. Registreringsdatabase programmer plejer at tage noget af det, men ikke det hele.

Er det noget der er kommet pludseligt?

Hvis det er kommet pludseligt, er det nok en dårlig opdatering af et af de programmer der kører i baggrunden, eller windows.

Flere RAM vil med garanti afhjælpe noget af det, da den så bruger mindre sidefil, og dermed læser mindre fra harddisken.

De 75% CPU forbrug undrer mig dog stadig en del, kan du ikke oplyse hvilket program der bruger det meste af de 75%?
Avatar billede samipedersen Nybegynder
10. august 2010 - 13:14 #4
Ja det er kommet ret pludseligt. Jeg har lige tjekket min windowsopdateringer og de var alle ok.
Har lige startet den op og har ladet den stå ca. 5 min. uden aktivitet og her var CPUforbruget oppe på 81% .
I joblisten under programmer ses ingen.
I msconfigen (under fanen start) er følgende startelementer aktive:
ctfmon (windows system 32)
avgtray
tfswctrl(windows system 32)
tpShorcks.exe
hkcmd (windows system 32)
igfxtray (windows system 32)
resten har jeg slået fra for længe siden.
Du har nok ret i at det er på tide at anskaffe sig flere ram.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. august 2010 - 13:16 #5
samipedersen> Husk: "Svar (til løsninger og pointgivning)"

Dvs. du skal ikke selv lægge svar, kun kommentere.
Avatar billede samipedersen Nybegynder
10. august 2010 - 13:21 #6
Tak for det. Er helt grøn herinde:-)
Avatar billede Jensen DK Novice
10. august 2010 - 13:57 #7
Prøv lige dette.

Hent og installér CCleaner http://www.ccleaner.com/  og en manual her. http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den, det er en værktøjs linie som du sikkert  ikke har brug for.
Lad programmer foretage en oprydning i rens og registrer, og lad den slette det den finder.

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen, du kan sende den ind til gennemsyn.

Når Malware er færdig, så kør lige en tur mere med CCleaner, så vi kan få det sidste slettet.
Lad programmer foretage en oprydning i rens og registrer, og lad den slette det den finder.

Hent  HiJackThis og lad den foretage en skanning, og send loggen ind til gennemsyn.
Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2010 - 14:33 #8
Men hvilket program står til at bruge det meste af CPU'en?
Avatar billede samipedersen Nybegynder
10. august 2010 - 15:25 #9
Hvordan tjekker jeg dette? medmindre det er inde i joblisten under programmer? Under samme er der ingen aktive når jeg blot har startet pc'en op, men underligt nok har jeg stadig det høje CPU-forbrug.
10. august 2010 - 15:46 #10
(Enig med #7 ! Så kan vi også se præcist hvad der er med i din opstart...)
Avatar billede samipedersen Nybegynder
28. februar 2011 - 17:01 #11
tak