Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2010 - 20:08 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Afspil DVD på PC og se film på TV?

Hej kloge hoveder.

Jeg vil gerne afspille DVD-film på min pc og se dem på mit tv. Tog foto af stik på PC og TV med til elektronik-bix, så indkøbte kabler burde være ok. Har nu:
1) Én scart in/out adapter, han (med hvid, rød, gul og S-video)som sidder i tv'et.
2) Èn color-adapter, som sidder i det gule hun stik på scart-adapteren.
3) Èt S-video kabel, som er tilsluttet color-adapteren og pc'en med et 4-pins stik.

Så langt så godt! I går fik jeg da et billede op på tv'et, men kun i sort/hvid. Elektronik-bixen har forklaret, at jeg skal skifte fra NTSC til Pal-b på grafik-kortet (Nvivia Geforce go 7300). Har rodet rundt i egenskaber for skærm og grafikkort, men finder ingen valg mellem NTSC/Pal-b! Mens jeg rodede rundt, har jeg fået ødelagt fn+f5-funktionen, så nu kan jeg heller ikke vælge flere skærme. Så jeg søger en løsning til både fn+f5 og til NTSC/Pal-b, inden jeg får lavet flere unoder!

Håber der er en venlig sjæl derude, som kan hjælpe mig. Vær sød at forklar dig på lav-teknisk dansk, for jeg er som sagt NoGeek ;-)

Tusinde tak :-)
Avatar billede Ialocin Novice
30. juli 2010 - 20:15 #1
Hej NoGeek

Hvad er en color-adapter ??
... er det ikke bare en ekstra adapter ?

Ville umidelbart sige, at en forbindelse med s-video kablet fra pc´en til s-video stikket på scart adapteren ville være nok, for at får både billede og lyd.

Med hensyn til fn + f5 funktionen, så pas :o)

mvh Nicolai
Avatar billede LasseCompaq Nybegynder
30. juli 2010 - 20:22 #2
Måden jeg gør på min bærbar er, at jeg har et hdmi-kabel fra computeren, som går over til tv'et (tror det skal være forholdsvis nyt) og så fungerer det med lyd og billede.

Det ser ikke ud til du har et hdmi-kabel, så jeg kender ikke til andre metoder. Og så vidt jeg husker er der noget om, at man kan trykke fn + f5, men jeg er ikke 100% sikker.

På min Vista-computer højreklikker jeg på skrivebordet og personlige indstillinger. I venstre side af vinduet (oppe i toppen) er der nogle genveje til forskellige ting. Der står "opret forbindelse til en projektor eller anden ekstern skærm". Der kan jeg så ændre nogle indstillinger for eksterne skærme, hvor det i mit tilfælde er mit fjernsyn.

Jeg ved dog ikke om du kan bruge det til noget, da jeg ikke kender til din metode, men det her er måden jeg kan afspille en DVD på computeren og se på fjernsynet.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2010 - 20:28 #3
Hej Nicolai

Det skulle være en adaptor, som netop kunne afhjælpe et sort/hvidt skærmbillede på tv'et, hvis jeg løb ind i dét problem. Jeg kan ikke sige dig, om det virker, eftersom jeg hverken kan få billede endsige farve frem på tv-skærmen. Som skrevet skal jeg have fundet ud af at ændre TV-output til Pal-b, og så tager jeg det derfra :-) Jeg er slet ikke nået til lyden endu. I går da jeg fik et sort/hvid billede frem på tv'et, var der stadig kun lyden fra pc-højtalerne. Det er ikke just en snip-snap-snude løsning for IT-idioter :-(
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2010 - 20:36 #4
Hej Lasse

Tak, men jeg har Windows XP Media Center Edition og et oldnordisk tv! Genvejen fn+f5 er til at skifte mellem forskellige skærme, men jeg har altså fået knoldet funktionen op :-(

Er der ikke nogen derude, der ved noget om Windows XP, Nvidia Geforce go 7300 grafikkort og de nævnte kabler? Pleease :-)
Avatar billede LasseCompaq Nybegynder
30. juli 2010 - 20:46 #5
Ahaa, snakkede nemlig om Vista, og dit tv har nok ikke hdmi og ja - ved ikke noget om det med de kabler der.
Avatar billede Ialocin Novice
30. juli 2010 - 21:58 #6
Hej NoGeek

Kig evt. på dette spørgsmål/svar og se om der er noget du kan bruge ?

http://www.eksperten.dk/spm/592497

mvh Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
30. juli 2010 - 22:08 #7
Hej NoGeek

Er nødt til at spørge:

Har du valgt In(put) på din scart adapter fremfor Out(put) ??

mvh Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
30. juli 2010 - 22:14 #8
Hej NoGeek

Hvilket fabrikat er din pc og dit tv ?

mvh Nicolai
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2010 - 00:03 #9
Hej Nicolai

Tusinde tak for din interesse for at løse mit problem :-) Jeg har bakset med det l... hele aftenen og er da kommet lidt videre.

1) Min fn+f5 funktion er på mirakuløs vis vendt tilbage! Så one down, one to go :o) Jeg har altså billede på tv'et nu, og, ja, jeg har valgt input ;-)

2) Min pc er en Acer Travelmate 4202 med Windows XP Media Center Ed. og mit grafikkort er Nvidia Geforce go 7300. Mit tv er et 14" Tandberg, som ikke kan meget andet end... well, at vise tv! Den eneste mulighed for at tilslutte noget er med et scart-stik, så derfor de ovennævnte kabler.

3) Tak for linket - det er netop sådan en color-fix fidus, jeg har. Om jeg egentlig har brug for den vides endnu ikke, for mit scart-stik understøtter faktisk SVHS. Men skærmbilledet er altså stadig sort/hvidt, og jeg er helt blank mht en løsning på NTSC/Pal-b problemet, som tilsyneladende er vejen frem i den henseende.

4) Lyden kommer fortsat fra pc'en, men det kan vist klares med et audio kabel (må jeg få købt). Jeg har dog et headset, som jeg kan bruge til en start.

5) Jeg skal også have fumlet lidt med skærmopløsningen, for der er vist noget med, at man kan få visningen på tv'et til at passe lidt bedre. Lige nu er filmen bare en smal stribe tværs over tv'et med 2 brede sorte striber øverst/nederst. Tager lidt af glansen af en i forvejen uimponerende 14" skærm!

Det er ved at være sengetid, men jeg vil snarest arbejde videre på at finde løsningen på at skifte fra NTSC til Pal-b på grafikkortet. Jeg troede på et tidspunkt, jeg havde ramt moderskibet for indstillinger, da jeg fandt på at højreklikke på Nvidia ikonet ned i proceslinien. Der er en hulens masse funktioner, men ikke et ord om NTSC/Pal-b :-(

Input om NTSC/Pal-b modtages altså stadig gerne, folkens :-)

Godnat og tak for hjælpen indtil videre :-))
Avatar billede Ialocin Novice
31. juli 2010 - 00:08 #10
Hej NoGeek

Er igen nødt til at spørge:

Er du sikker på, at det er et Tandberg FARVE TV ??

Mvh Nicolai
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2010 - 08:32 #11
Har du flere AV indgange på tv?
Prøv at skifte mellem dem når udstyr er tilkoblet.
Nogle gange gør den det du beskriver, når der buges forkert AV indgang.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2010 - 13:27 #12
Hej 220661

Tak for dit forslag, men desværre - kun et scart stik! Men i scart-adaptoren, som jeg sætter i tv'et er der 4 hun-stik: 1 rødt og 1 hvidt jack-stik til lyd, gult jack stik (kobles til color-fix kablet) og et stik til at tilslutte S-kablet.

Elektronik-butikken oplyste, at jeg var nødt til skifte fra NTSC til Pal-b. Det er dét, jeg ikke kan finde ud af! :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2010 - 15:03 #13
http://www.svideo.com/compaq1700.html
Prøv at se om der er noget du kan bruge her.
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 10:31 #14
Hej 220661

Tak for linket. Jeg har tidligere været inde på deres hjemmeside, men fandt ikke rigtig nogen brugbar løsning. De vil selvfølgelig gerne sælge deres egne ting, så der står ikke så mange "how to do it yourself" oplysninger ;-)
Avatar billede Slettet bruger
02. august 2010 - 10:37 #15
Hej igen 220661

Jeg tror, jeg lukker mit spørgsmål igen, men jeg vil først gerne give mine point til dig og Lalocin for jeres input. Hvis du vil være sød og sende mig et svar, ikke en kommentar, så vil jeg acceptere det og dermed give dig lidt point :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2010 - 17:56 #16
Svar til deling med lalocin.
Tak for det.
Avatar billede Ialocin Novice
05. august 2010 - 22:40 #17
Hej NoGeek

Gi´ du bare alle point til 220661 ... jeg har ikke bidraget med noget særligt brugbart.

Mvh Nicolai

PS:
Jeg vender lige dit spørgsmål med min kollega (han er tv nørd!), når jeg møder tirsdag efter sommerferien.