Avatar billede keysman Nybegynder
16. juli 2010 - 09:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

4 gb ram sort skærm

Jeg har købt et bundkort ASUS M4A78LT-M LE med plads til 2 ram klodser.

Når jeg kun kun benytter 2 gb klods i første sokkel virker alt fint, men benytter jeg også sokkel nummer 2 får sort skærm når jeg starter op. Jeg har prøvet at bytte ram'ene rundt. Jeg tænker defekt bundkort?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. juli 2010 - 10:40 #1
Har du købt de rigtige ram?Asus oplysninger de 2 ram skal være ens.
Dual-channel memory architecture
2 x 240-pin DIMM slots support maximum 8GB unbuffered
ECC and non-ECC DDR3 1800(O.C.) / 1600 (O.C.) /
1333 / 1066MHz memory modules
* Refer to www.asus.com for the latest Memory QVL (Qualified Vendors List).
** When you install a total memory of 4GB or more, Windows® 32-bit operating system may only recognize less than 3GB. We recommend a maximum of 3GB
system memory if you are using a Windows® 32-bit operating system.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2010 - 10:42 #2
http://support.asus.com/faq/asus-faq.aspx?type=6&no=D06D6034-D5C9-49C4-5E1B-CF724DB5C000&model=M4A78LT-M%20LE&SLanguage=en-us

Begge klodser er af samme type og model?
Har klodserne kørt sammen før på et andet bundkort?
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 04:59 #3
Du har svaret hos 1# og linket hos 2# gogo, de skal være ens, og se om de ram du bruger er QVL altså godkendt. Btw update din bios alligevel altid godt at køre med det nyeste. Huske at rørre pc casen eller en radiator før du leger med Ram eller sætter dem i. Har selv bygger mange computer til venner go bekendte, og de fleste gang har fejlen været statisk el, fordi de har sat Ram i uden at nul stille kroppen. :)

Ram lige store, samme speed , helst same type.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. juli 2010 - 08:48 #4
suthesan
Hvorfor sender du dit indlæg som svar?
Prøv et se hvad der står under send et indlæg!
1.    Kommentar (til forslag )
2.    Svar (til løsninger og pointgivning)
Du henviser jo selv til at  #1.& #2 er løsningen
Dette kan føre til at selv om der ikke er givet en rigtig løsning tror andre at der kun ventes efter aksept og at den rigtige løsning derfor ikke bliver lagt og at mange spørgsmål står hen i det uendelige. Det tror jeg ikke er meningen med Eksperten og at vi har meldt os ind for at hjælpe andre. Ikke for at skore point.
http://www.eksperten.dk/faq
17. juli 2010 - 10:18 #5
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/keysman - tror ikke vi hører/læser mere fra <keysman> ?

Enig med #4 !!!
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 15:26 #6
Oke #4, men er det første gang asus har ram problemer.
http://www.eksperten.dk/spm/914155#reply_7618727 den her måtte jeg lukke selv, fik løsninger på anden side. De fleste indlæg bliver aldrig respond på eller close, sku eksperten ik til at ryde lidt up :P. der ret så mange forældet....
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 15:28 #7
Bios update, og hvis andre ram ikke gider at køre med mobo som du har, altså andre QVL. Hvis der ikke er gået ikke er gået 2år smid den på en RMA og send den in til repir eller en nye, kunne være en fejl kun på det mobo du har fået ind.
Avatar billede keysman Nybegynder
20. juli 2010 - 18:26 #8
Det er samme type ram, helt ens, og som jeg også skriver, så virker begge ram fint når jeg kun bruger sokkel 1. Hvis jeg bare vælger kun at bruge sokkel 2 med det ene ram modul virker det ikke
Avatar billede keysman Nybegynder
02. september 2010 - 10:55 #9
svar