Avatar billede dustie Mester
14. juli 2010 - 19:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Råd søges: Hvilken billig netbook? (Linux)

Hej eksperter!

Jeg søger en billig netbook til at tage med ud og give support til brugere (f.eks. fejlsøge wifi med Wireshark). Den skal ikke opfylde særlig mange krav udover at være billig og kunne bruges til formålet.

Det vigtigste krav er at den skal være 100 % Linux kompatibel da den skal køre Ubuntu netbook.

Indtil videre kigger jeg på en Asus Eee PC 1001PX (Seashell) til sølle 1800 kroner.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
14. juli 2010 - 20:58 #1
Skal den være ny ?
Har selv haft 9.04 på en Samsung NC10, det kørte rigtig godt, også uden noget tweak. Men den fåes vidst ikke mere, fra ny af.
Avatar billede dustie Mester
14. juli 2010 - 21:11 #2
Nej den behøver sådan set ikke at være ny så længe den er i orden.

Jeg har kigget lidt på dba.dk men synes ikke rigtig jeg kunne finde noget spændende. Sælgere har desværre en tendens til at tro at brugt kan sælges til næsten samme pris som en tilsvarende ny.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juli 2010 - 22:36 #3
#2 - de sætter prisen højt med vilje, for at kunne slå noget af prisen.

Har lige handlet 3 gange på andre sider hvor tingene var alt for dyre til at starte med, men de kom da ned i ok pris :)
Avatar billede persimonsen Nybegynder
14. juli 2010 - 23:10 #4
DBA kan også presses, mange gange. Specielt når folk indser at de har prissat deres grej for dyrt.

eksempler:
dba: http://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/?soeg=nc10

Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/NC10

Men de er for dyre, må ikke koster over 1500,- (min er ikke tilsalg)
Avatar billede bmpi Nybegynder
15. juli 2010 - 14:17 #5
Du kan få en MSI Wind U135 med Ubuntu præinstalleret hos Linuxshoppen:

http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=7423
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2010 - 15:02 #6
Ved den der linuxshoppen...
Gad vide hvorfor man skal betale for Linux. Er det ikke gratis?

U135-020NE leveres jo med Windows 7 Starter...?
Avatar billede bmpi Nybegynder
15. juli 2010 - 15:11 #7
Jo, Ubuntu er gratis, men der er arbejde med installation og opsætning af systemet.

Vil man som leverandør købe maskiner uden Windows hos producenten, skal man købe RIGTIG mange, før prisen på en maskine bliver billigere end en maskine med Windows. Sørgeligt (for konkurrencen) men sandt.
Avatar billede dustie Mester
15. juli 2010 - 23:51 #8
Ja der er jo en lille tusse at spare der så jeg prøver at få en NC-10 hjem. Tak for jeres svar :-)
Avatar billede persimonsen Nybegynder
16. juli 2010 - 02:30 #9
Angående hvilken slags netbook du skal vælge så er der mange at vælge imellem.
Eksemplet med Samsungen, var fordi jeg selv har haft en, og den har været en af de bedre, men modellen er over 1 år gammel. Men der er godt tastatur, batteri, og skærm, Også var min dejlig lydløs.

Men du vælger nok den rigtige, Samsungen er bare et godt bud.
Kig selv på Youtube.