Avatar billede ingeburg Nybegynder
14. juli 2010 - 17:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Uægte Windows 7.

En bekendt af mig købte for et par måneder siden en Windows 7 opgradering hos en forhandler (TDC). Den blev installeret oven på en Windows XP-Home med SP3. Installationen lykkedes fint og den blev selvfølgelig valideret/aktiveret.
Et par måneder efter begyndte der at dukke meddelelser op om, at Win7 var uægte og muligvis en forfalskning. Jeg havde svært ved at tro, at en TDC butik solgte forfalsket software, så jeg validerede den på Microsofts hjemmeside. Det bliver imidlertid ved og min bekendt henvendte sig hos TDC butikken. Her sagde de, at hun skulle henvende sig til Microsoft. Da det koster over 500 kr. at få sat en sag i gang spørger jeg lige her først.
Jeg mener, at butikken har ansvaret ifølge købeloven og derfor skal bekoste evt. udgifter ved anskaffelse af en ny licens. Jeg kan ikke tro, at Microsoft uden videre forærer en ny i stedet for den gamle.
Avatar billede KHHP Juniormester
14. juli 2010 - 18:46 #1
Så vidt jeg ved kan man ikke installere Windows 7 ovenpå XP, så jeg går udfra at i enten kan vælge mellem XP og Windows 7 under opstart eller at I har formateret computeren inden installation.
Du kan godt have ret i TDC skal betale for ny licens eller hvad der nu vil forekomme af omkostninger ved problemet.
Min PC gjorde det også, men jeg kontaktede ikke Microsoft, men løste problemet ved at bruge det OEM mærke på min PC hvor licenskoden står, og indtastede den igen.
Du kan prøve at gå ind i Systemoplysninger ved  at højreklikke på COMPUTER og vælge EGENSKABER og scrolle helt ned i bunden. Her vælger du at aktivere Windows. Kan ikke helt huske om du har mulighed for at aktivere over telefonen, fordi hvis dette er muligt kan I prøve det hvis aktivering over internettet fejler. Så får I oplyst et telefon nr. og ringer ind og forklarer dem situaltionen, og så finder I vel en løsning på dette. Hvis Microsofts tekniker i telefonen siger at TDC skal betale for en ny licens og teknikeren nævner noget omkring købeloven, så sørg for at give dem jeres e-mail adresse så I kan få det på skrift. I kan også optage samtalen, bare I husker at gøre teknikeren opmærksom på dette i starten af samtalen.
Avatar billede gammelgaard_mink Nybegynder
14. juli 2010 - 19:03 #2
som #1 skriver, mener jeg det samme, du kan ikke opgradere fra xp direkte til vista.
Der skal foretages en reinstallation og ikke en opgradering.

Selvom du skriver det har virket fint.

Kan du finde det samme produkt, som du har købt hos TDC, på en tilsvarende internet butik, må du meget gerne smide et link til denne software.

Så, gå til TDC og fortæl dem igen, at det virker ikke, forklar dem det hvor problemet er.
Avatar billede mfp18 Nybegynder
14. juli 2010 - 19:07 #3
Ikke for at blande mig i denne tråd men man kan godt installere Windows 7 ovenpå en XP det har jeg gjort mange gange uden problemmer for venner og bekendte som har købt Windows 7 men ellers vil jeg sige som KHHP hvis der er prooblemer med aktiveringen så brug telefonen
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2010 - 20:59 #4
Jeg havde det samme problem med en opdatering fra Vista til 7. Meddelelsen dukkede op med jævne mellemrum, og til sidst valgte jeg at ignorere den.

Min 7'er kører stadig fint her 6 måneder efter, meddelelsen først dukkede op :-)
Avatar billede ingeburg Nybegynder
14. juli 2010 - 22:24 #5
Microsoft giver selv en anvisning på hvordan man installerer Win7 oven på en XP: http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7. Og den har jeg fulgt.
I Hjælp skrives der, at Win7 kan aktiveres over telefonen. Hvis jeg prøver lader dig sig ikke gøre. Det er kreperligt at dette sker. Det mest naturlige ville jo være at levere varen tilbage til TDC butikken. Da den tunge reklamationsret kun virker det første halve år, haster det at få gjort noget ved det.
Avatar billede milter Ekspert
14. juli 2010 - 23:16 #6
Har du problemer med at få noget til at køre ordentligt?

Du skriver også selv, at Windows blev aktiveret ved installationen. Når du ikke skriver andet, går jeg ud fra, der ikke opstod nogle problemer i den forbindelse.

Prøv også at kigge her:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/Activating-Windows-frequently-asked-questions
Avatar billede Jensen DK Novice
15. juli 2010 - 06:45 #7
Det var vist en god ide at du fik styr på alle dine åbne spørgsmål, har skrevet før, men det hjælper åbenbart ikke.
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/ingeburg?start=0
Avatar billede suthesan Nybegynder
17. juli 2010 - 16:14 #8
ja, kunne være nice hvis du lige closede alle du indlæg du har. For de fylder uden grund.
Avatar billede ingeburg Nybegynder
27. september 2010 - 19:48 #9
Jeg ringede til Microsoft og supporteren mente, at den var ægte. Der har heller aldrig været problemer med den siden. Pops opsene lukker man bare ned.