Avatar billede cutehobbes Nybegynder
07. juli 2010 - 13:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Photoshop og Gimp er ikke enige om dpi information

Når jeg åbner samme billede i hhv. photoshop og gimp er der forskel i de informationer de viser.
Gimp viser at billedet er 72dpi og Photoshop viser det er 300dpi.

Hvad skyldes det? Nogen ideer?
Avatar billede jkremmer Nybegynder
07. juli 2010 - 14:04 #1
bare et gæt.
kan det være fordi, de arbejder i hver deres fil ?
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
07. juli 2010 - 14:55 #2
Den forstod jeg vist ikke :)
Jeg åbner en .jpg i photoshop - resultat er 300dpi
Lukker photoshop, åbner filen med Gimp nu - resultat er 72dpi..
Avatar billede milter Ekspert
07. juli 2010 - 15:28 #3
Det kan skyldes, at de to programmers standard printeropløsninger er forskellige. Billedets størrelse er stadig det samme, og DPI-værdien er kun en oplysning til printeren om, hvilken opløsning billedet skal printes i, dvs, hvor stort et print vil blive.

Prøv at læse her:

http://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/12589-how-to-set-defaults-for-printing-and-so-on.html
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
07. juli 2010 - 15:36 #4
Hej milter, nå ok... :)
Jeg vil prøve at læse lidt om det .... takker.
Avatar billede sonnic Juniormester
07. juli 2010 - 15:40 #5
Hej cutehobbes
Som milter skriver kan det være  printeropløsning der bliver vist, men hvilken program vertion har du og hvor ser du opløsningen på billedet.
Det sidste er vigtigt fordi Photoshop kan vise mange faktuelle oplysninger om filen.

MVH Sonnic
Avatar billede milter Ekspert
07. juli 2010 - 15:45 #6
@cutehobbes.

Prøv også at kigge her:

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=544
Avatar billede jkremmer Nybegynder
07. juli 2010 - 16:35 #7
mente program
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
07. juli 2010 - 21:50 #8
hej sonnic

gimp erversion 2.6.8 - jeg får filoplysninger ved at trykke Alt+Enter

photoshop er fra CS4 - filoplysninger Image Menu > Image Size
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
09. maj 2011 - 13:53 #9
Sagen blev aldrig opklaret - så jeg lukker sagen her. Hvis nogen føler sig snydt for point, så sig til :)