Avatar billede dark-ghost Nybegynder
04. juli 2010 - 22:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dioder til bil

hejsa

Jeg skal ha lavet et logo i toppen af en bil af dioder, hvor der bliver brugt ca. 300 dioder.
Kan det lade sig gøre eller vil bilens batteri ikke ha godt af det.

Og hvor mange Dioder kan du evt. kunne "sætte" på et bil batteri uden at den tager skade eller ligene.
Avatar billede dark-ghost Nybegynder
04. juli 2010 - 23:01 #1
og hvor stor en sikring osv der skal laves til det?
Avatar billede noltus Novice
04. juli 2010 - 23:36 #2
Det kommer helt an på om du kører dem serielt eller parallelt,du kan regne lidt på det her http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.resistor.calculator
Avatar billede thov Forsker
05. juli 2010 - 01:25 #3
Almindelige LED'er kan tåle 50mA, men lysudbyttet øges ikke væsentligt ved strømme over 20mA.

Lader du 300 dioder hver især trække 20mA, ender du med 6 Ampere (20x300).

Det svarer nogenlunde til strømforbruget af det lovbefalede kørelys - så har du en ide om belastningen af batteriet.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
05. juli 2010 - 07:39 #4
#3
Tåle ??
øhh, nu er det således at når man taler om Amperer så
er det enheden der trækker en mængde strøm!

Men kan tale om hvor stor en spænding noget kan tåle..

Så det er således at en enkelt LED kan tåle ca. 2 volt
så for at du kan sætte dem på en bil´s 12 volt batteri
skal du sætte 6 i serie, og vil strøm forbruget være de ca 20mA

Så hvis du så skal have ialt 300 LED på, skal du lave 50 kredse med 6 ihvert sat paraellet.
og derved bliver strøm forbruget 50X20mA = 1A
Avatar billede dark-ghost Nybegynder
05. juli 2010 - 15:18 #5
det vil sige at jeg sagtens kunne lave det op til 600 LED uden at bilens batteri ville tage skade af det, men hvad så med den modstand der skal foran(hvis der da skal en), hvor stor skal den være?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
05. juli 2010 - 15:51 #6
Jamen der skal kun en modstand foran hvis du ikke sætter nok Dioder i serie til de opnår 12v aka 6 stk. Hvis du f.eks kun
sætter 4 stk. i, jamen så er det jo 8 volt, og så skal du have en modstand forand der kan "spise" de sidste 4 volt..

hvor stor den skal være kommer så anpå strømforbruget..

men lad os tage udgangspunkt i de 20mA

så ser regnestykket således ud: U = I X R aka R = U / I
4 / 0,02 = 200 ohm
og så er vi også lige nød til at se hvor meget effekt der vil gå..
P = U X I aka 4 x 0,02 = 0.08W

håber det giver lidt forståelse :)
05. juli 2010 - 17:58 #7
Nu har du ikke nævnt hvilken farve LED du skal bruger - eller kombinationer der af...
De har nemlig lidt forskellige spændningsfald -> http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode

Men jeg vil også sige/skrive 4 x LED i serie + de nævnte ~200 Ohm.

Bemærk at et bilbatteri giver 11.2V -> 13.8V, hvilket kan give lidt forskellig lysstyrke afhængig af om du kører (=lader igang) eller står stille (motor slukket) ...
Så skal der måske en håndfuld 7809 regulatorer imellem ?
Avatar billede thov Forsker
05. juli 2010 - 23:17 #8
Beregninger kan såmænd være gode nok (hvis de ellers passer), men de slår ikke ærlige forsøg :-)

8 røde dioder i serie, giver lige akkurat et brugbart lys ved en spænding på 14,4V.
Ialt trak de 80mA (10mA/stk.).

Under de betingelser, vil 300 dioder trække 300x10/1000= 3A eller omkring 43W.