Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
02. juli 2010 - 13:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

At clone en Fedora / Redhat hdd.

Jeg har i et par dage læst hundredevis af indlæg om det at clone fedora systemer fra disk til disk, dd virker ikke afaik, CloneZilla ej heller.

De cloner fint, men systemet vil ikke starte på den nye disk bag efter.

Produktet der kan er ghost 4 linux eller g4l som gratis kan downloades.

Måske dette kan hjælpe andre.
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2010 - 15:29 #1
"
De cloner fint, men systemet vil ikke starte på den nye disk bag efter"

Du skal gøre destinationsdisken aktiv efter at du har klonet -
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
02. juli 2010 - 21:48 #2
Forklar lige, når en disk er clonet byte for byte i raw format, så skulle den jo opføre sig som den anden disk, som der clones fra.

Hvordan gøres den aktiv. Partitionen er aktiv ifølge fdisk.

Jeg har 2 diske i maskinen, og cloner disk 1 til disk 2, de 2 diske er fysisk helt ens.

Efter dette tages disk 1 ud, og 2 gøres til master.

Den booter også halvt. Så hjælp mig lige, hvad mangler jeg i processen når jeg bruger clonezilla eller dd, for det virker ikke med de 2 nyeste distributioner af fedora jeg har testet det med. Det virkede for nogle år tilbage, men alle guides jeg har læst duer ikke.

dd clonede i øvrigt på 4 timer (uden ønsket resultat), g4l på den halve tid.
Avatar billede lassebm Nybegynder
03. juli 2010 - 11:09 #3
Hvad fejler kommer den med, og når den til selve boot processen af linux systemet ?

Cloner du hele disken eller kun en partition ? Hvis der kun er én partition og du vælger denne som cloning og ikke selve disken, så skal du huske at kopiere MBR over efterfølgende (som jeg lige husker det). :)
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
03. juli 2010 - 21:50 #4
Jeg cloner hele disken altså fra /dev/hda til /dev/hdb uden nogle numre, dette fra en rescue disk uden nogen harddiske monteret.

Den kommer med en 2 - 3 foldere den ikke vil vide af, bla. selinux og noget med root. Så grub kører, men den stopper sin boot.

Helgec har kan du ikke svare hvordan man sætter disken aktiv.

Lassebm hvordan kopieres mbr, skulle dd komandoen ikke tage det som raw format, byte for byte. Ligger grub ikke netop i mbr.

Jeg oplevede at alle tråde om cloning af fedoras seneste versioner er endt uden løsning, dette alle de steder jeg har læst, derfor lavede jeg denne tråd, da det endelig lykkedes med g4l

MVH
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 23:19 #5
Dette exempel er hvis du udfører operationen via KNOPPIX www.helgec.dk./knoppix.html
kommandoen er

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror

efter at du er færdig med at klone- gå i gparted - find din destinationsdisk (sdb)højreklik på bootpartitionen - manage flags - sæt flueben i feltet "boot"

I eksemplerne er jeg gået ud fra at du har kendskab til Linux vedr. det korrekte device name ellers må du ændre det

Hvorfor du arbejder med RAW filsystem forstår jeg ikke helt - det bør efter min mening være SWAP og EXT3 filsystem
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
05. juli 2010 - 15:02 #6
Det er clonefunktioner der betegner min cloning som behandling af data som rå data.

Jeg prøver det du skriver.

Men jeg har ikke gparted i en terminal rescue disc.

Det du beskriver er det ikke bare hvad man kan med fdisk i en terminal.

Her angiver man også boot partition.

Systemet booter, men stopper fordi noget ikke clones med over.

Nå men jeg vender tilbage.
Avatar billede rasmuzzen Nybegynder
17. september 2010 - 08:30 #7
Jeg fandt vist selv løsningen der holder hver gang.
Avatar billede nicknick Nybegynder
24. oktober 2012 - 18:35 #8
Halløj,

Jeg bruger bare hdclone, virker perfekt og nemt.

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Venlig hilsen

Nicholas Rønshof