Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 00:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

USB-til-parallel kabel?

Puha, det her er pinligt, men jeg bliver nødt til at forsøge ...

Jeg er stadig bruger af det "ældgamle-men-bossen-vil-ikke-skifte" PCPLUS (ja, det er sq pinligt). Min printer er ikke problemet, det er en hp laserjet 1320 med både parallel og USB tilslutning. Og det har fungeret fint i mange år med min XP-maskine, der havde en parallelport. Nu er XP'en desværre afgået ved døden.

Min 2 år gamle vista-maskine har derimod ingen parallelport og jeg har forsøgt både DOSprn, net use, og en simpel ændring af porten til LPT1 i printeregenskaber, men intet af det virker.

I det hele taget var det svært at få printeren til at blive genkendt i vista og jeg blev nødt til at "flytte" den fra IEEE 1284-4 (DOT4) til USB-controllere, Understøttelse af USB-udskrivning (USB004) i enhedshåndteringen.

Jeg har læst, at der findes et USB-til-parallel kabel, men det ændrer vel ikke porten på printeropsætningen fra USB004 til LPT1, eller gør det?

Findes der noget som hedder en ekstern parallelport, som jeg kan koble til computeren? Den kender tilsyneladende begrebet LPT1, for det fremgår da af port-listen.

Jeg håber, at I gider svare på dette pinlige spørgsmål ... jeg har søgt og forsøgt nu i 2 dage og fået mange grå hår :-(

Hilsen "en umulig bruger"
Avatar billede OptagTyven Nybegynder
02. juli 2010 - 07:21 #2
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=71032&type=0

Jeg har et par stykker til at ligge - så vi kan godt finde ud af noget med.
Send en mail.

MVH

Morten.
Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 08:13 #3
Det vil sige, at I begge mener et sådant kabel kan få min pc til at printe på LPT1 porten? Jeg troede ikke, det ville ændre på printerporten (fra USB004), når det stadig er et USB stik, der sidder i selve pc'en.

Men så må jeg afsted ud og lede efter sådan et kabel ... Morten, tak men det vil tage for lang tid at sende det med posten, fordi jeg ikke bor i DK.

Jeg vender tilbage med point, når jeg har set, at det virker :-)
Avatar billede OptagTyven Nybegynder
02. juli 2010 - 08:33 #4
Hej.
Bagefter kan du så dele den USB/LPT printer og lave en Net use lpt1 \\minpc\minprinter

MVH

Morten.
Avatar billede OptagTyven Nybegynder
02. juli 2010 - 08:34 #5
Så jo lige - den har også USB - så har du jo hvad du skal bruge.
Del printeren og net use LPT1 så er du kørende.

MVH

Morten.
Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 11:41 #7
Jeg nåede aldrig ud at lede efter det kabel, men kastede mig over endnu et forsøg på "net use". Jeg kan få det til at virke, hvis jeg i en dos prompt kopierer en txt-fil til LPT1, men jeg kan åbenbart ikke narre PCPLUS til at tro, at der faktisk er en printer koblet til LPT1 ... "Printeren er ikke klar til udskrift".

Jeg har så prøvet at tilføje en ikke-eksisterende printer til LPT1 porten og hvis jeg printer fra andre programmer på den, bliver det også sendt videre, men PCPLUS lader sig stadig ikke narre.

Bedste forslag er så nok thov's, men det er desværre en bærbar computer og jeg synes ikke det ser ud til, at der er plads til sådan et PCI kort nogle steder?!

Jeg tror ikke, at jeg har andre muligheder end en ny computer eller at bossen endelig vil skifte PCPLUS ud med noget mere tidsvarende.

Skal jeg uddele point?
Avatar billede thov Forsker
02. juli 2010 - 12:29 #8
Der findes også pc-card (PCMCIA) kort med parallelport http://www.cooldrives.com/software-dongle-lpt-pcmcia.html

Ellers er Summasummarum http://www.summarum.dk/ et godt alternativ til Pcplus - og prisen vælter ikke budgettet :-)
Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 14:51 #9
Jeg var lige henne i en computerforretning, hvor de var så venlige at afprøve et USB til LPT kabel på min pc og det var endda så heldigt, at de brugte præcis samme printer. Men det virkede desværre ikke, hverken med eller uden "net use" ... underligt, at de ikke foreslog det med et PCMCIA kort.

Men faktisk så er jeg overbevist om, at det er lige præcis sådan et kort, jeg skal have fat i. Nu skal jeg så bare finde ud af, hvor pokker jeg køber det ... cooldrives sender åbenbart kun internt i USA.

Foreløbigt tak til alle, men nok mest til thov :-)

Jeg ville gerne acceptere dit svar, for uanset om kortet så virker eller ej, så har du jo ret mht. Summasummarum ... men dit indlæg er ikke lagt som et svar?
Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 18:11 #10
PS til thov: Jeg får sådan et PCMCIA kort leveret med personlig kurér fra Danmark på torsdag ... vil egentlig gerne vente med at give point/afslutte spørgsmålet, indtil det er afprøvet ... jeg vender tilbage og fortæller om resultatet.

Til den tid må du så gerne have lagt eller senest på det tidspunkt lægge et svar, som jeg kan acceptere.

God weekend :-)
Avatar billede thov Forsker
02. juli 2010 - 19:50 #11
Så må vi bare ikke håbe, at computeren er så ny, at den har Express-card i stedet for PCMCIA.

Det er nemlig noget helt andet...
Avatar billede lgror Nybegynder
02. juli 2010 - 22:11 #12
Ja, så er vi ude i noget teknik, jeg ikke kan svare på, men den er godt 2 år gammel. Nu prøver jeg ... det koster jo ikke en herregård at prøve ;-)
Avatar billede thov Forsker
03. juli 2010 - 03:25 #13
Her er lidt om PC-card vs. Express-card http://en.wikipedia.org/wiki/ExpressCard
Avatar billede lgror Nybegynder
05. juli 2010 - 19:44 #14
Hej thov, tak for informationen, det er altid rart at lære noget nyt (nyt for mig). Umiddelbart vil jeg sige, at så har computeren PCMCIA, så det lykkedes forhåbentlig. 3 dage til torsdag :-)
Avatar billede lgror Nybegynder
09. juli 2010 - 11:30 #15
Hej thov, PCMCIA med parallelport var løsningen ... DET VIRKER :-)
Smid lige et svar, som jeg kan acceptere.
Avatar billede thov Forsker
09. juli 2010 - 12:40 #16
Tillykke med det :-)
(Og det var også et svar).