Avatar billede jannick281090 Nybegynder
01. juli 2010 - 17:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Købt iPhone på DBA, måske stjålet, hvad skal jeg gøre

Hej.

Jeg har igår købt en iPhone igennem Den Blå Avis, en iPhone 3GS 32GB sort, uden lader, computer-kabel eller nogle papirer.
Og han sagde den var SIM-låst til Telia.

Jeg handlede med ham face-to-face og han havde en kammerat med som spurgte om han måtte få mit nummer fordi han evt. havde noget gejl ala. iPhone til salg så det fik han, kom ikke nærmere ind på hvad det var han ville sælge.

Men så i dag fik jeg et opkald fra et nummer jeg ikke kendte, troede først det var fra ham jeg handlede med, men er nu blevet i tvivl for efter at have tænkt lidt over samtalen syntes jeg det lød mindre og mindre end ham jeg handlede med.

Ihvertfald så sagde ham der ringede at jeg skulle komme tilbage til <by> med telefonen fordi den var stjålet og at han ville give mig en anden iPhone istedet for med papirer og det hele, men han sagde det var en 64GB hvilket jeg studser meget over nu for såvidt jeg ved kan iPhones kun fås op til 32GB, og er nu begyndt at tænke på om det måske bare er for at rulle mig for iPhonen.

I undrer jer sikkert over hvorfor jeg ikke spurgte nærmere ind til det, men skal siges at jeg sov da personen ringede så var ikke helt vågen.

Om ikke andet så ved jeg ikke helt hvad jeg skal stille op nu for hvis telefonen er stjålet vil jeg ikke risikere at blive hængt ud for det og miste både penge & iPhone, i tilfælde af at politiet skulle finde frem til den hvis nu den er meldt stjålet, men på den anden side tør jeg heller ikke tage tilbage med telefonen da sælgeren og hans kammerat var udlændinge og lignede lidt nogle hårde typer.

Mvh. Jannick
Avatar billede wappa Nybegynder
01. juli 2010 - 19:38 #1
undskyld mig syntes du har opført dig temmelig dum af.

1. du køber en iphone som hverken er lader,kabler eller papirer  med her tænker jeg på kvittering.
2. alle alarmer ringer ved dette og her skulle du har sagt at du ikke ville har den.
3. Hvorfor spurgte du ikke om, hvorfor tilbehør ikke fulgte med iphone
4. skift til et nyt nummmer med det samme,
Avatar billede AnyFellow Mester
01. juli 2010 - 19:51 #2
I min optik har du har dummet dig gevaldig.

Hvis telefonen er stjålet, hvilket virker meget sandsynlig, får du svært ved at sno dig uden om en hæleranklage.

Hvordan vil du argumentere for at du ikke burde have vidst at telefonen var stjålet, idet du hverken fik kvittering eller noget af det originale tilbehør med, til trods for der vel stadigvæk er garanti på telefonen?

Som jeg ser det har du 3 valgmuligheder:

1.
Ignorer opkaldet og fortsæt med at bruge telefonen.

2.
Kontakt vedkommende der ringede dig op, og aftal et møde, hvor du har en eller flere kammerater med, således du ikke behøver bekymre dig om at blive rullet. Få en anden telefon.

3.
Kontakt politiet og giv dem alle de oplysninger du har. Så må de finde hoved og hale i det hele.

Personlig ville jeg vælge nr. 3. Hvis det viser sig at telefonen ikke er stjålet er alt som det skal være. Er telefonen stjålet vil jeg mene du står bedre idet du selv har taget affære. Ja, du mister telefonen hvis den er stjålet, men det vil jeg mene er forholdsvis billigt sluppet i forhold til en anklage om hæleri.
Avatar billede a62681 Nybegynder
01. juli 2010 - 21:23 #3
Kan man evt undersøge vha. imei.nr om den er meldt stjålet?
Avatar billede jannick281090 Nybegynder
02. juli 2010 - 15:24 #4
Har selv fundet ud af det, ringede sælger op og det viste sig at det var hans kammerat der havde ringet og sendt beskeder bag hans ryg, og hans intentioner var at rulle mig, så sælger har bedt mig ignorere hans kammerat og ringe til ham hvis der bliver nogle problemer med hans kammerat.

Hvorvidt der er tilbehør med er irrelevant da telefonen har skiftet hænder et par gange hvilket er meget normalt for brugte telefoner at medfølgende tilbehør derved forsvinder, og har lavet en købsaftale på papir med sælger om at jeg får pengene tilbage hvis der er nogle problemer mht. at den evt. skulle være stjålet, men sælger har selv tjekket det hos politiet.

Så der er ingen problemer, det løste sig alligevel :)

Tak for jeres svar.
Avatar billede denvers Nybegynder
07. juli 2010 - 12:11 #5
Men hvis den nu alligevel skulle vise sig at være stjålet, vil du få problemer næste gang du sætter den til iTunes for at opdatere software.

Hvis det er meldt stjålet til teleselskabet, kan de blokere den på den måde.

Ligeledes hvis den har været tilmeldt MobileMe og er stjålet, kunne den oprindelige ejermand, hvis han tænke sig om - blokere for telefonen via nettet. Ikke sim-blokering, men telefon blokering.
Avatar billede jannick281090 Nybegynder
19. februar 2011 - 00:39 #6
Lukker spørgsmålet, mange tak fordi i gad tage jer tid til at hjælpe :)