Avatar billede tmor Nybegynder
30. juni 2010 - 14:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indsætte tekst i flettede celler?

Kan man ikke undgå, at Excel brokker sig, når man indsætter noget (fx tekst fra nettet) i flettede celler??

Det er "fair nok", at den brokker sig, når man fx indsætter én celle i to flettede celler, men jeg synes ikke, det er fair, at den brokker sig over det andet :)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. juni 2010 - 15:50 #1
Prøv dette:
Marker flettede celle og 'Sæt ind' på formel linjen.
Avatar billede tmor Nybegynder
30. juni 2010 - 15:55 #2
Det løser desværre ikke problemet, da det skal være muligt at indsætte tekst mv. direkte i de flettede celler..
Avatar billede store-morten Ekspert
30. juni 2010 - 16:00 #3
Hvad er forskellen?
Avatar billede tmor Nybegynder
30. juni 2010 - 16:18 #4
Problemet er, at det er to forskellige steder, og jeg ikke har mulighed for at informere dem, der skal sætte tekster ind, at det skal gøres i formellinien. De vil intuitivt gøre det i cellerne (som man jo er vant til)..
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
30. juni 2010 - 20:33 #5
Hvad hvis du går hen under ryd på fanebladet startside, og vælger ryd formater.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. juni 2010 - 21:42 #6
Denne meddelelse vises, når du forsøger at:
Indsætte et celleområde i en flettet celle, og celleområdet ikke har samme antal celler som den flettede celle.
Hvis du f.eks. fletter otte celler og forsøger at indsætte et område på seks celler i den flettede celle, vises meddelelsen.

Du kan løse problemet ved at kopiere og indsætte et celleområde, der svarer til størrelsen af den flettede celle.

Klippe eller slette en række eller kolonne, der indeholder en flettet celle.
Rydde indholdet af en række eller kolonne, der indeholder en flettet celle.
Anvende et filter på en kolonne, der indeholder en flettet celle, og derefter prøver at slette den flettede celle.

Du kan løse problemer med at klippe eller slette ved at opdele den flettede celle og klippe, slette eller rydde indholdet igen.

Sådan opdeles flettede celler:
Find og marker den flettede celle.
Klik på Flet og centrer på værktøjslinjen Formatering.
eller
Klik på Celler i menuen Formater, klik på fanen Justering, fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Flet celler, og klik derefter på OK.

Bemærk!  Når du opdeler en flettet celle, skriver Excel dataene fra den flettede celle i cellen øverst til venstre og lader de tilstødende celler være tomme.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. juni 2010 - 21:46 #7
Dette gælder åbenbart også når man indsætter noget (fx tekst fra nettet) i flettede celler.

Så eneste løsning er nok at undgå flettede celler.
Avatar billede store-morten Ekspert
30. juni 2010 - 21:51 #8
Det sjove er hvis man indsætter noget (fx tekst fra nettet) i en celle der ikke er flettet, og kopiere denne, kan man godt indsætte det i flettede celler?
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2010 - 22:30 #9
¤ 4

Du kan bruge 'Datavalidering' til at indformere om dette.
Fanebladet 'Meddelese' og "Marker flettede celle og 'Sæt ind' på formel linjen."
Avatar billede tmor Nybegynder
17. juli 2010 - 15:12 #10
Jeg har droppet de flettede celler, og bygget arket med enkelt celler i stedet.

@ store-morten: Kreativt forslag med Datavalidering, men det ville blive for besværligt i praksis :)
Avatar billede store-morten Ekspert
17. juli 2010 - 17:48 #11
Okay. Godt valg :-)