Avatar billede pnr Nybegynder
21. juni 2010 - 11:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

lave en sammenligning med det forgående element i en for-each

Jeg henter noget data fra noget XML som ligges i en variable, denne variable lave jeg så efterfølgende et gennemløb af ved hjælp af en "for-each". nu har jeg brug for at kende til det forgående element i min liste, men hvordan gør jeg det i xslt?

Det her skal jeg

loop
  if( DetForgåendeElement/tid = AktuelleElement/tid)
      Gør noget med AktuelleElement

hvordan gør jeg ovenstående i XSLT?
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 11:53 #1
<xsl:if test=preceding-sibling::node()/@id = ./@id">
. = det aktuelle element = <xsl:value-of select="." />
</xsl:if>
/J
Avatar billede pnr Nybegynder
28. juni 2010 - 12:45 #2
Hej Jokkejensen

Tusind tak for din kommentar!! Jeg har et lille problem med ovenstående, for jeg sorterer data i min for-each og det tager "preceding-sibling" åbenbart ikke højde for. Har du en ide til hvordan jeg løser det?

På forhånd mange tak for svar!
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 12:53 #3
sorter data når du smider dem i din variable, men det burde ellers ikke have noget at sige..

Hvis du har en sort, under din foreach, vil nodesettet være sorteret efter denne, også i din foreach.
Avatar billede pnr Nybegynder
28. juni 2010 - 13:25 #4
Jeg har fundet frem til at når jeg bruger "preceding-sibling" i en for-each som er sorteret, så kigger "preceding-sibling" ikke i det sorterede resultat, men i det orginale resultat. Jeg har brug for at det kigge i det sorterede.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 13:54 #5
prøv ./preceding-sibling::node()/@id

Ellers vis mig hvordan du danner denne variable.. Ofte har jeg også måtte danne noget xml for at transformere det endnu engang.

ex:
<xsl:variable name="mitdata">
<root>
<xsl:foreach select="item">
<xsl:sort XXXX />
<item>
<xsl:copy-of select="." />
</item>
</xslforeach>
</root>
</xsl:variable>

<xsl:foreach select="$mitdata//item" />

/J

Avatar billede pnr Nybegynder
28. juni 2010 - 15:14 #6
Hej Jokke og tak fordi at du "hænger på" :-)

Her kommer lidt kode:

<Timetable>
  <Result>
        .....
        </TimetableEvent>
        <TimetableEvent>
            <Date>2010-06-15</Date>
            <WeekNumber>24</WeekNumber>
            <WeekdayNumber>2</WeekdayNumber>
            <Weekday>Tirsdag</Weekday>
            <LectureNumber>6</LectureNumber>
            <StartTime>13:30</StartTime>
            <EndTime>14:15</EndTime>
            <Subject>
                <SubjectName>63040</SubjectName>
                <Level>-</Level>
                <ShortDescription>Modul 4</ShortDescription>
                <Description>Beskrivelse</Description>
            </Subject>
            <Activity>
                <Name>EH75</Name>
                <ShortDescription>E75</ShortDescription>
                <Description>beskrivelse</Description>
                <Department>EH</Department>
                <NumberOfActiveStudents>39</NumberOfActiveStudents>
            </Activity>
            <Room>
                <Number>204 Teo</Number>
                <ShortDescription>kort...</ShortDescription>
                <Name>et eller andet</Name>
                <Role>U</Role>
                <RoleType>U</RoleType>
                <BuildingNumber>hus</BuildingNumber>
                <BuildingDescription>stort hus</BuildingDescription>
            </Room>
        </TimetableEvent>
        <TimetableEvent>
        .....
  </Result>
</Timetable>

<!--Jeg henter så det data jeg skal bruge-->
          <xsl:variable name="skema" select="/Result/Timetable/TimetableEvent[generate-id(.) = generate-id(key('t', StartTime))]"></xsl:variable>

<!-- og gennemløber det -->
    <xsl:for-each select="$skema[(number(substring-before(StartTime,':'))*100+number(substring-after(StartTime,':'))) > 799]">
                <xsl:sort select="number(substring-before(StartTime,':'))*100+number(substring-after(StartTime,':'))" data-type="number" order="ascending"/>

<!-- aktuelle nodes sluttid -->
<xsl:value-of select="EndTime"/> -

<!-- *** forgående nodes sluttid *** -->
<xsl:value-of select="./preceding-sibling::node()[1]/StartTime"></xsl:value-of>

...

den forgående nodes slut tid viser den forgående node i mit orginale XML, og ikke den forgående node i min sorterede liste som jeg udskriver. Giver det mening?
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 15:26 #7
ja det giver fin nok mening.

Mente bare ikke det fungerede sådan..

Men du kan vel "bare":

<!-- *** forgående nodes sluttid *** -->
<xsl:value-of select="$skema/node()[position() = (position()-1)]/StartTime"></xsl:value-of>
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 15:26 #8
tjek lige om position = 1, ellers går det nok galt :)
Avatar billede pnr Nybegynder
28. juni 2010 - 15:40 #9
Har prøvet følgende, men det rendere ikke noget:

  <xsl:if test="position() != 1">
                                <xsl:value-of select="$skema/node()[position() = (position()-1)]/StartTime"></xsl:value-of>
                            </xsl:if>
Avatar billede jokkejensen Novice
28. juni 2010 - 20:12 #10
Har du ikke mulighed for at sende over en privat besked, et udpluk af det xml, gerne en 10-15 <TimetableEvent>'s

Så skal jeg nok lige få det til at virke. Er det msxml ?
Avatar billede pnr Nybegynder
29. juni 2010 - 07:45 #11
Sendt :-)
Avatar billede pnr Nybegynder
30. juni 2010 - 08:10 #12
Har du haft tid til at kigge på det?
Avatar billede pnr Nybegynder
04. august 2010 - 07:19 #13
lukker.
Avatar billede pnr Nybegynder
04. august 2010 - 07:19 #14
prøver lige igen :-)