Avatar billede jarland Nybegynder
19. juni 2010 - 12:48 Der er 5 kommentarer

ASUS P5QL-EM kan ikke finde harddisk mere:S

Hey guys.

Jeg står i den situation at jeg for godt et halvt år siden samlede en computer til min far.

Der har igennem det sidste stykke tid været en del problemer med bundkortet (det kan for eksempel ikke aktivere lan porten)

Det er heller ikke vigtigt da der er blevet sat et trådløst netkort i istedet..

Problemet ligger så i, at computeren lige pludselig heller ikke ville gå på nogle trådløse netværk, den kunne godt finde dem, men den ville ikke gå på dem. efter lidt undersøgelse fandt jeg ud af at netkortet var defekt, så jeg købte et nyt.
Det ville så slet ikke finde noget netværk.. så besluttede jeg mig for at formatere hans computer, da den i forvejen var fyldt med lort, som gjorde den langsom og træls.

Men mens jeg forsøgte at installere Vista, frøs computeren fast. jeg fandt så ud af at det var fordi at skiven var fuldstændig ridset.

Derfor købte jeg en Windows 7, og satte den i. ret hurtigt fryser den også fast, og jeg finder ud af at det er fordi den tidligere vista installation fuckede partitionen op, men pludselig ville windows 7 installationsprogrammet ikke lade mig formatere partitionen.

Så jeg tager harddisken ud og sætter til i en anden computer, og formatere den derfra.

Nu er problemet så bare at da jeg satte harddisken tilbage, ville computeren ikke finde den..

Det er sket før, men hver gang har jeg bare lige sat harddisken til i en anden sata port, og så kørte det igen.

Men det virker heller ikke mere. jeg har sat den til i alle sata porte, men der sker ikke noget. samtidig har jeg testet alle sata porte med dvd drevet, og det fungere fint :S

Harddisken fungere også stadig når den bliver sat til i min computer.. så jeg er efterhånden på bar bund.

Bundkortet er et ASUS P5QL-EM.
Avatar billede Jensen DK Novice
19. juni 2010 - 12:54 #1
Du mangler nok en sata driver, men prøv at kør en CHKDSK når HD. sidder i din egen computer.
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Avatar billede Jensen DK Novice
19. juni 2010 - 12:58 #2
Det her er for XP men virker måske i vista også.
Det er muligt at du kan løse installationer med denne mulighed.
Prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den, så vil XP skiven finde harddisken, hvis du har mindst SP2 installeret på XP skiven.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2010 - 13:12 #3
den har åbenbart store problemer med din hardware og da den er sstyret af bios kunne det måkse være en sådan du skal opdatere.

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=SL98nccy1aP7AVfj&templete=2
du vælger styresystem og så ligger dri´verne som perler på en snor.
hvad hedder den bios der ligger i den
den sidste fra dem hedder det her

P5QL-EM 0605 BIOS
Avatar billede jarland Nybegynder
20. juni 2010 - 20:32 #4
Okay, så jeg har nu kørt en CHKDSK på drevet, og der blev ikke fundet nogle fejl :(

Der er desuden ikke nogen funktion der hedder AHCI. så det nytter heller ikke noget.

Og jeg har opdateret biosen fra 0601 til 0605.

Jeg har desuden prøvet med et andet sata kabel for at se om det var problemet.

Der er stadig ingen forbedringer..

Bios vil simpelthen ikke finde en harddisk :S

Andre forslag?
:)
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2010 - 07:26 #5
den skal hvis den findes i din bios også stå
sata til ide