Avatar billede mortenkj Nybegynder
16. juni 2010 - 14:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

tal- og datoformater i en flettefil fra excel til word

Når jeg fletter datoer og kr fra en excel-fil over i breve (word) skrives datoen 1.8.10 som 8/1/10 og et kronebeløb som 10,70 kr. som f.eks 10,7 eller måske 10,6999998876

Er der en logisk forklaring til det.
jeg har office pro 2003
16. juni 2010 - 15:04 #1
En brevfletning Excel->Word benytter de faktiske værdier fra cellerne i Excel, og medtager ikke evntuelle excel-formatteringer.

Løsningen er at formatere flettefelterne i Word-dokumentet.

Hvis du taster Alt-F9 i hoveddokumentet i Word vises en flettekode f.eks. således:
{ MERGEFIELD "dato" }
hvis du ønsker formatet således: 16-06-2010, tilføjer du følgende til flette koden:
{ MERGEFIELD "dato" \@ "dd-MM-yyyy" }

Formattering af et talfelt til 2 decimaler ser således ud:
{ MERGEFIELD "tal" \# "#,00" }
Avatar billede falster Ekspert
17. juni 2010 - 20:49 #2
... og/eller brug nedenstående. Jeg gør det altid. Mange oplevede, at det pludselig var blevet sværere at få et ordentligt resultat ved fletning i Office 2003:

Bruge DDE

DDE (Dynamic Data Exchange) er en metode, som findes i operativsystemet Microsoft Windows® og bruges til overførsel af data mellem programmer. Metoden anvender delt hukommelse til at udveksle dataene. Hvis du bruger andre dataoverførselsmetoder, løber du ind i et problem: Data fra regnearket overføres i det oprindelige format, som Excel gemmer dem i, frem for med den formatering, du anvendte i regnearkscellerne.

Når du skal vælge DDE-dataoverførselsmetode, når du opretter forbindelse til et Excel-regneark under en brevfletning, skal du bare markere et enkelt afkrydsningsfelt i Word:

1.Klik på Indstillinger i menuen Funktioner, og klik derefter på fanen Generelt.
2.Klik på Bekræft konvertering ved åbning.

Når du har fundet det Excel-regneark, som du vil oprette forbindelse til, på det trin i brevfletningsprocessen, hvor du opretter forbindelse til datafilen, åbnes dialogboksen Bekræft datakilde. Klik på MS Excel-regneark via DDE (*.xls), og klik derefter på OK. Vælg det celleområde eller regneark, der indeholder de oplysninger, du vil flette, under Navngivet område eller celleområde i dialogboksen Microsoft Excel, og klik derefter på OK. Tallene fra Excel-regnearket har nu nøjagtigt samme udseende i de flettede dokumenter som i regnearkscellerne.

Bemærk!    Det er nok en god ide at deaktivere indstillingen Bekræft konvertering ved åbning, når du er færdig med brevfletningen. Ellers risikerer du at blive bedt om at bekræfte din datakilde på tidspunkter, hvor det er det sidste du har lyst til at bekymre dig om."
Avatar billede mortenkj Nybegynder
19. juni 2010 - 07:58 #3
tak, det virkede.
Avatar billede mortenkj Nybegynder
19. juni 2010 - 07:59 #4
jeg er hjulpet igennem med en nemmere løsning. Men tak for forslaget
Avatar billede HSVerwohlt Nybegynder
30. november 2012 - 11:02 #5
Hej Erik (og andre)

Jeg sidder med en Word 2007 og har nøjagtig den samme problematik, men din ellers udmærkede løsning fra Word 2003 virker ikke længere.

Det er både det med datoformatet og 2 decimaler.

Hvad gør jeg?
Avatar billede HSVerwohlt Nybegynder
30. november 2012 - 11:24 #6
Sorry, fandt løsningen andet sted.
Avatar billede Anne-MarieLud Nybegynder
02. april 2014 - 14:13 #7
Hej, jeg kan bare ikke få det til at virke med den formel? Jeg har kopieret den, skrevet den, og der er ingen ændring?
Avatar billede Anne-MarieLud Nybegynder
02. april 2014 - 14:16 #8
hvor fandt du det? :)