Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. juni 2010 - 21:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

HDMI fra bærbar til LCD tv

Hey gutter og gutinder!
Jeg har længe haft sluttet min bærbar til mit tv over mit 1,5 m HDMI kabel, når jeg har skulle se film. Jeg har et 32' Philips HD fladskærmstv. Kvaliteten var helt i top! Jeg blev dog træt af at rykke min bærbar hver gang, så jeg besluttede mig for at købe et længere kabel (10m langt). Nu er kvaliteten blevet elendig.
Der er nogle grønne og røde prikker og flimmer over min skærm. Det undrer mig enormt meget, for billedet står helt skarpt. Der er dog de her flimmerdimser i forgrunden, og det gør mig sindssyg. Kablet støtter op til 720p, så det er ikke kablets skyld... Og jeg har jo haft det kørende med et andet kabel i perfekt kvali, så det burde virke?
Mit problem er ikke, af hvad jeg kan forstå ud fra lidt hjemmelært googling, ikke et typisk kvalitetsforringelse pga kabel eller lignende.

Jeg har hørt noget med, at det kan skyldes opdateringshastigheden. Men hvorfor fanden skal det være anderledes grundet andet kabel?

FORVIRRET!
Hjælp ønskes :D!
Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. juni 2010 - 21:49 #1
TILFØJELSE: Det er Vista 32 bit på en pc med specifikationer:
4gb ddr2 ram
AMD X2 Ultra Dual-Core 2,1
ATI Mobility Radeon HD 3470
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2010 - 21:56 #2
Ligegyldigt hvad du har læst, og hvad kablet er konstrueret til, står der jo ikke skrevet at din bærbares signal er kraftigt nok til at hoppe det lange kabel igennem uden forringelse.

Noget af samme skuffe er, at 10 meter altså ikke er ret optimalt.
Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. juni 2010 - 21:58 #3
Jeg kan godt acceptere forringelse, da jeg kun vil benytte det til Xvid film osv, hvor kvaliteten alligevel er dårlig. Men det der undrer mig er jo netop, at kvaliteten er fin, for billedet står helt skarpt. Men så er der grønt og rødt flimmer i forgrunden... Virkelig underligt, for det er ikke nævnt nogen steder på nettet som klassisk tegn på dårlig kvalitet gennem HDMI :S
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2010 - 22:02 #4
Er det skærmet?
Ligger det sammen med en masse andre kabler?
Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. juni 2010 - 22:04 #5
Ja, det ligger sammen med en håndfuld andre kabler noget af vejen. Men giver støj grønt og rødt flimmer?
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2010 - 22:06 #6
Det ved jeg ikke, men du kunne jo prøve at flytte det væk fra de kabler. :)
Avatar billede repsakasper Juniormester
14. juni 2010 - 22:09 #7
Hej

For det første er det rigtigt hvad Justrace siger. MEN - Dit problem kan muligvis løses.

Det er ikke altid, at computeren kan instille alle tilsluttede skærme på den korrekte måde. Derfor bør du tjekke instillingerne for din fladskærm, der er tilsluttet med HDMI!

Du kan starte med at prøve at gå ind i kontrolpanel, og finde: Skærminstillinger. Her kan du vælge primær skærm, som er den der sidder på bærbaren. Prøv at vælge den sekundere skærm. Tryk på "avancerede skærminstillinger" - Her kommer et nyt vindue op. Tryk på fanen "skærm" og vælg den højeste opdateringshastighed. Bør være mindst 75 Hertz, hvis du vil undgå flimmer. Især gennem langt kabel.

Hvis dette ikke virker. Kan du altid prøve at vælge fanen "fejlfinding" og se om der er fejl.

Hjælper dette heller ikke. Så tjek dit grafikkorts kontrolpanel, og se hvilke instillinger du kan skifte der. Det er typisk at man her kan vælge højere opdateringshastighed end i Windows' panel!
- Husk at prøv at skifte mellem flere opløsninger, da nogle opløsninger tillader højere opdateringshastighed. Men det er i sidste ende fjernsynet der har en maks opdateringshastighed.
14. juni 2010 - 22:18 #8
HDMI er jo digitalt signal, og hvis visse 'bit' ikke kommer helt igennem og bliver 'misforstået' af modtageren, så må modtageren 'gætte' sig frem til den manglende 'bit' information. Derfor oplever du det beskrevne med "flimmerdimser" i forgrunden...
Altså typisk i de pixel der hvor der er stor farve/kontrastændring...
Avatar billede repsakasper Juniormester
14. juni 2010 - 22:22 #9
Nice one Karise... Det er et spørgsmål jeg har stillet mig selv et par gange.. :) - Har haft det problem selv, med lidt flimmer inde i en rund cirkel f.eks. Fattede ikke hvorfor.. Og så var det kun Tv-analog.. Men nu ved jeg da hvorfor.. godt man kan lære noget af at hjælpe andre :D Hehe
Avatar billede tulipunen Nybegynder
14. juni 2010 - 23:00 #10
Hejsa, tak for svarene!
Mit tv har en max opdateringshastighed på 85Hz, mens mit gfx kontrolpanel kun vil tillade 60Hz?! :S
Avatar billede ThomasGordonAA Nybegynder
15. juni 2010 - 00:23 #11
Avatar billede repsakasper Juniormester
15. juni 2010 - 09:51 #12
Det kan ikke være rigtig. At dit grafikkort kun tillader 60 Hz!
På skolen har vi computere, godt nok stationære. Men de kan da gå helt op til 75 Hz - Og det er til alm. computerfladskærm.! - Og grafikkortet deri, er Intels billige Graphics Media eller hvad det hedder :)

Dit GFX burde kunne tillade mere.. Om det så er pga. det er en ekstern skærm, at den ikke kan gå højere, ved jeg ikke.?
Avatar billede tulipunen Nybegynder
15. juni 2010 - 10:47 #13
Repsakasper jeg forstår det lige godt ikke :S
Og jeg det er altså på den allerdårligste opløsning, at jeg kan få 60Hz!
Jeg har også prøvet at sætte den som primær skærm, og slå den anden fra. Det hjælper heller ikke. Men derfor er den jo stadig ekstern.
Avatar billede repsakasper Juniormester
15. juni 2010 - 11:00 #14
Så må jeg desværre sige fra. Jeg ved ikke lige hvordan man ændre det så :) Desværre.
Avatar billede tulipunen Nybegynder
16. november 2010 - 00:32 #15
Problem fixet  ved at købe bedre pc