Avatar billede rasmus_f Nybegynder
12. juni 2010 - 12:25 Der er 1 løsning

Mundtlig Eksamen, Fysik A

Hej Eksperten ! Er i gang med mine sidste eksamener på HTX (Hvilken fryd) men undervisningsministeriet har trukket mundtlig fysik eksamen ud (øv), ville bare spørge om der er nogle herinde som har gode råd i forbindelse med dette ?
Avatar billede Vandreren Novice
13. juni 2010 - 15:55 #1
Noget af det vigtigste er, at have fuldstændig styr på definitioner.

Til eksamen holder lærere af at stille spørgsmål som »Hvad er energi?« eller »Hvad er det lige kraft er?«.

Du kan være nok så god til at udregne differentialligninger eller bevise matematiske regneregler, men hvis du ikke kan simple definitioner af videnskabelige begreber, så vil du give et dårligt indtryk.

Jeg foreslår simpelt hen udenadslære mht. lærebogens definitioner af videnskabelige begreber. Det er kedeligt og noget enhver student kan klare, men det er også det den basale kundskab, der kan betyde en forskel på flere karakterer.

I fysik er historien (Galilei, Newton, Pascal, Maxwell, Kelvin etc.) sjældent det væsentligste, når man skal til eksamen; det er vigtigere at kunne forklare love og matematiske formler. Men den historiske baggrundsviden kan være den detaljerede viden, som gør forskellen mellem en middelmådig og en god karakter.

Generelt om eksamen:

Betragt det som lejlighed til at holde en tale eller et foredrag.

Start gerne med at nævne, hvad du vil fremføre: Først en forklaring af emneområdet (= en grundliggende introduktion) og dernæst hvilke konkrete eksempler eller sager, du vil uddybe. Hvis emnerne ikke er lagt fuldstændig fast, så uddyb så ved at tale om det mest avancerede emne, du mener at kunne forklare, inden for det pågældende område.

Slut gerne af med en sammenfattende konklusion. Og hvis der er mere tid tilbage, når du har sagt hvad du har forberedt, så spørg om der er nogen spørgsmål eller noget, de vil have uddybet.

Undgå at holde (kunst)pauser eller stille (retoriske) spørgsmål. Læreren vil muligvis betragte det som et tegn på svaghed og derfor en lejlighed til at bryde ind. Og så risikerer studenten, at læreren styrer over på et emne, der ikke er studentens stærke side.