Avatar billede PeterMichael Nybegynder
08. juni 2010 - 22:54 Der er 8 kommentarer

deling af en SCANNER mellem 2 computere

Kan man ikke uden videre dele en scanner mellem 2 computere, ved at tilslutte alle 3 dele en USB switch boks? På samme måde som man deler en printer mellem 2 computere.
Jeg har en Canoscan 8800F skanner, som jeg vil dele på den måde via en USB switch, men computerne siger, der ikke er adgang til skanneren.
Jeg har prøvet med 3 forskellige USb switchbokse. Og jeg har prøvet både med 2 XP computere, eller 1 XP computer og en Windows 7.
Derimod virker USB switchboksen udmærket til at dele 1 printer.
Og scanneren virker naturligvis ved direkte tilslutning med de samme kabler.
Scanneren har de nyeste drivere.
Jeg har også prøvet med en HP scanner med samme resultat.

v.h. Peter Michael
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2010 - 00:21 #1
Så må du lave en omskifter selv, og med galvanisk adskillelse mellem de 4 ledninger - det er nok der det halter med de almindelige switchboxe.

Elektronikpushere har både tryk- og dreje-omskiftere, og slagter du et par billige USB forlængere, har du stikkene.
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
09. juni 2010 - 09:14 #2
Hvad mener du med 'galvanisk adskillelse' ?
Jeg kan sagtens moderere en af de 2 manuelle switch bokse, jeg har, hvis der er behov for det og jeg lige hvad der skal gøres.
Jeg har åbnet begge bokse, og jeg kan se, at der bare går en alm. tynd ledning fra USB stikkene og hen til omskifteren. På den ene boks er der 4 ledninger, på den anden 5. Men der er ikke skærm på nogen af ledningerne. Den ene omskifter er en alm. drejeomskifter, dog i lukket hus, og den anden er en alm. trykomskifter, 2 stk., af den type der sad i alle radioer etc.
Så hvad foreslår du jeg ændrer ved ledningsføringen?
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2010 - 10:59 #3
"Galvanisk adskillelse" betyder, at der overhovedet ingen elektrisk kontakt - heller ikke stel - mellem skanneren og den/de computere, som ikke er tilsluttet.

USB forbindelser består af fire ledninger:
Sort er stel, rød er +5V og imellem dem er der to dataledninger (D+ og D-).

Hvis alle fire kun har forbindelse til den computer, det er meningen med, skal det også virke :-)
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
09. juni 2010 - 11:42 #4
Switch boksen med de 2 trykomskiftere har 4 (ikke 5 som jeg skrev) røde ledninger fra hver af de 3 USB stik (2 USB ind og 1 USB ud) hen til de 2 trykomskiftere. Så her er vel ingen forbindelse mellem de computere? Kassen er af mærket KONIG (el. KÖNIG) og sælges i mange forretninger.
Den 3. boks er en Sandberg USB 2.0 switch, som jeg bruger til at dele min printer, men den virker heller ikke til scanneren.
Den er også manuel men vist med noget elektronik i. Jeg har ikke skilt den ad.

Det mærkelige er jo, at alle 3 bokse virker til min printer....
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
09. juni 2010 - 12:30 #5
Jeg har nu eksperimenteret lidt med kabler og stikkene på switchsboksene, og det viser sig nu, at det stadig ikke virker fra de 2 helt manuelle switchbokse (KÖNIG og ukendt) - uanset hvilket hul eller kabel der bruges (jeg har et lille lager af nye kabler)  -  men det vil godt virke fra Sandbergboksen  - AF OG TIL  -  men tilsyneladende kun når kablet IND er i ganske bestemt hul.....

Der er altså et el. a. mærkeligt galt.
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2010 - 18:17 #6
Det vil være en god ide at Ohm'e forbindelserne med et multimeter - et 1,5V batteri og en lysdiode kan også bruges.
Avatar billede PeterMichael Nybegynder
09. juni 2010 - 21:34 #7
Der er ikke noget galt med ledningerne som sådan.
Alle 3 bokse virker perfekt  - og har altid gjort det -  når de blot skal skifte mellem min printer. Så det må betyde ledningerne er OK.
Problemet opstår kun når det er scanneren, boksene skal skifte imellem mine 2 PC. Og som sagt har jeg prøvet adskillige gange med 2 forskellige scannere, en Canon og en HP. Som jeg begge har.

Måske skulle jeg prøve at få fat i noget skærmet ledning og udskifte de 2 signalledninger fra hvert af de 3 USB stik hen til omskifterne med en stump skærmet lednig, hvor skærmen er lagt til stel??
Avatar billede thov Forsker
10. juni 2010 - 01:14 #8
Eller bare korte ledninger ?
USB 2.0 bør ikke kommer over 3m.