Avatar billede mal Nybegynder
08. juni 2010 - 15:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pivot tabel træk variable x (i år 2009) fra variablen x (i 2008)

Hej

Jeg har en Pivot tabel med 3 kolonner med data rækker data: Pris, år og område

Område er rækkeoverskrift, År er kolonne overskrift og pris er værdien

                        2008        2009
Jylland                  4          5
Fyn                      3          2
Sjælland                1          8

Jeg vil gerne på en eller anden måde gerne have en 3. række i pivottabellen med differencen mellem "pris" "2008" og "pris" "2009" - kan man det og i så fald hvordan?

                        2008        2009  Differance
Jylland                  4          5        1
Fyn                      3          2        -1
Sjælland                1          8        7

Nu er opgaven jeg benytter det på noget mere kompleks og derfor skal løsningen virke i pivot.
Avatar billede excelh Nybegynder
08. juni 2010 - 15:39 #1
Stå på pivottabellen vælg værktøjer - formler- beregnet felt

Navngiv dit felt

Vælg 2008 klik på tilføj

Tast -

Vælg 2009 klik på tilføj

klik ok
Avatar billede mal Nybegynder
08. juni 2010 - 18:55 #2
Excelh

Jeg forstår ikke helt hvad du mener

Der er 3 variable

Område          År        Pris

Jylland          2009      2
Fyn                2008      3
Sjælland        2008      1
Sjælland        2008      0
Fyn                2009      4
Sjælland        2009      2
...

Hvis du vælger beregnet felt, så vil du skulle skrive "pris(år=2008) - pris (år=2009)"
Avatar billede excelh Nybegynder
09. juni 2010 - 08:23 #3
Hej Mal!

Udfra dit eksempel havde du årstallene i hver sin kolonne, og derfor foreslog jeg ovenstående løsning.
Avatar billede excelh Nybegynder
09. juni 2010 - 08:42 #4
hvad hvis du har kolonne = ÅR, række = område, Værdier = Pris

du grupperer på år, så kan du sammentrække grupperingen, så du har 2008 ved siden af 2009 og så kan du lave det beregnede felt
Avatar billede mal Nybegynder
09. juni 2010 - 09:20 #5
Jeg har kolonne = ÅR, række = område, Værdier = Pris!

Det beregnede felt vil i så fald være =pris-pris ... og det giver 0

Det jeg gerne vil er så at sige at man kan definere 2 nye variable ... ud fra pris ... således at der kommer en
pris2008 = pris(år=2008)
pris2009 = pris (år=2009)

Hvorved man kan lave en

differance = pris2008-pris2009
Avatar billede excelh Nybegynder
09. juni 2010 - 09:52 #6
En manuel formel er måske en mulighed, se nedenfor

=+GETPIVOTDATA("  Pris";$A$3;"Område     ";"Fyn         ";"    År     2";"Pris 2008")-GETPIVOTDATA("  Pris";$A$3;"Område     ";"Fyn         ";"    År     2";"Pris 2009")

Ellers er jeg nok løbet tør for ideer
Avatar billede mal Nybegynder
09. juni 2010 - 11:34 #7
Nu skal det desværre bruges som en standart løsning i et lidt længere og langt mere kompliceret pivottabel - hvilket jeg også skriver i mit første indlæg.

Men tak for forsøget ... og jeg beklager at jeg åbenbart ikke har fået beskrevet det præcist nok til at starte med.
Avatar billede mal Nybegynder
14. juni 2010 - 19:51 #8
Spørgsmålet lukkes :(