Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 17:01 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Adgang til WINDOWS 7

Jeg har pludselig ikke adgang/rettigheder til min pc, til fx at installere programmer m.v.

Jeg får denne meddelelse:

Kontrol af brugerkonto
Vil du tillade af følgende program foretager ændringer på computeren?
Program: XXXXX

Angiv en administratoradgangskode, og klik derefter på Ja for at fortsætte.
JA  NEJ

Kun Nej-knappen kan aktiveres, og der er ingen steder jeg kan skrive/angive administratoradgangskoden!!

Hvad kan jeg gøre for igen at få kontrol over maskinen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 17:20 #1
Du skal gå ind i kontrolpanel tryk på brugerkonti rediger indstillinger for kontrol af brugerkonto og trække skyderen helt i bund
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 17:33 #2
-> poko1: Når jeg bruger din løsningsmodel, får jeg den samme meddelelsesboks frem som beskrevet i spm!

Det er som om jeg - helt fra jeg åbner pc'en - er lokket forkert på. Jeg mener kun jeg har en bruger-konto, men den jeg automatisk bliver logget på med, har altså ikke administratorrettigheder!!??
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 17:40 #3
Har det været galt fra begyndelsen?
ellers præv at gendan til før problemet opstod.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. juni 2010 - 17:53 #4
poko1: Er det ikke generelt et dårlig forslag at slå UAC fra permanent. Mange kan ikke lide den, men den giver en forøget sikkerhed. Den begrænser meget malware i at installere sig selv.
Selvfølgelig er det et ekstremt eksempel, men det svarer jo lidt til at sige til en bruger: Fjern din antivirus software. Det kan godt være det virker, men det er ikke en ordentlig løsning.

a/s: Der burde lige nedenfor omtalte sætning "Angiv en administratoradgangskode" være en rubrik hvor der står et brugernavn/Administrator. Når du klikker på denne skulle et adgangskode felt gerne komme frem.
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 18:04 #5
=> amews_aj: Der er ikke den omtalte rubrik, hvor jeg skulle kunne skrive brugernavn/Administrator - og det er netop det der er underligt!!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. juni 2010 - 18:10 #6
Så vil jeg også foreslå systemgendannelse til før problem opstod.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 18:10 #7
Nu har jeg kørt med win7 helt fra februar sidste år indtil jeg købte ny computer med win7 og det første jeg slår fra er UAC smag og behag er jo forskelligt jeg mener det er det værste MS har lavet jeg bruger MS Essentiel og har aldrig haft problemer. og hvis man indstalerer noget man kender kan man jo søtte den til igen husk at begge veje kræver genstart før det virker.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. juni 2010 - 18:18 #8
Det farlige er jo sjældent det du bevidst installerer, men det som udnytter et sikkerhedshul, og installerer sig selv, uden du ved det.

Mange slår UAC fra, og brokker sig over det. Husk dog på at linux netop har anvendt lign. funktion i mange år. Hvis det var overflødigt, og alle slog det fra, havde funktionen nok ikke overlevet....

Ang. om tippet om at slå UAC fra. Jeg tvivler på vedkommende kan gøre det. Det kræver jo formentlig også admin rettigheder at få lov at slå den fra. Ellers var den ikke meget værd.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 19:23 #9
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 19:30 #10
=> amews_aj:
Jeg har netop skiftet til Windows 7 (og der har fungeret indtil jeg i dag, skulle forsøge mig med Autoudførsel ved logon), men jeg kan heller ikke bruge Systemgendannelse, der har jeg heller ikke adgang.
Jeg havner igen på samme sted som nævnt i det oprindelige spørgsmål!!!
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 19:34 #11
=>poko1:
Jeg kan ikke få adgang til UAC. Jeg havner samme sted som nævnt i det oprindelige spørgsmål!!!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
06. juni 2010 - 19:34 #12
poko1: Helt sikkert, men hvis du prøvede det af ville du indse at du jo ikke kan ændre på den uden administrator rettigheder så længe UAC er slået til. Altså er det ingen hjælp.

a/s: Argh, ja selvfølgelig gør du det... Jeg har ikke flere tips sådan lige, og sidder midt i eksamenslæsningen, så har desværre ikke tid til at undersøge nærmere...
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 19:41 #13
Så prøv at gendanne eg vil tro du har en recovery partion på harddisken
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 19:43 #14
Du kan også udnævne dig selv til superadministrator
Bliv Superadministrator!
Gå til start Alle programmer Tilbehør
Højreklik på command prompt og vælg kør som administrator
skriv  "Net user administrator /active:yes" uden""
Tryk ok. Log af og på som administrator
Hvis du vil tilbage!
skriv  "Net user administrator /active:no" uden""
Tryk ok. Log af og på som bruger
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 20:03 #15
=>poko1:

Har forsøgt dit forslag, men havner igen her:

Kontrol af brugerkonto
Vil du tillade af følgende program foretager ændringer på computeren?

Program: Windows kommandolinjefortolker
Godkendt udgiver: Microsoft Windows
Filoprindelse: Harddisk på denne computer

Angiv en administratoradgangskode, og klik derefter på Ja for at fortsætte.
JA NEJ

Kun Nej-knappen kan aktiveres, og der er ingen steder jeg kan skrive/angive administratoradgangskoden!!

Hvad kan jeg gøre for igen at få kontrol over maskinen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 20:11 #16
Har du ingen recovery partition?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2010 - 20:14 #17
Smid win7 skiven i og genstart. Tryk F8 efter BIOS, vælg reparer windows, vælg gendannelse.
(Kan være en smule upræcis...)

Kan du systemgendanne den vej?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 20:19 #18
Hvis du ikke har skiven så dovnload følgende

http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/
det kræver at du også henter denne
http://utorrent.com/download.php
Avatar billede a/s Nybegynder
06. juni 2010 - 20:29 #19
Jeg har den oprindelige disk, men mister jeg data ved at systemgendanne?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. juni 2010 - 20:36 #20
kort og godt ja. du skal lave backup først.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juni 2010 - 21:31 #21
Nej.
Kun programmer, drivere m.m. kan blive berørt.
Personlige ting, såsom dokumenter berøres ikke, da de ikke er en del af Windows systemgendannelse.
Avatar billede a/s Nybegynder
07. juni 2010 - 09:32 #22
Hvad med mine forskellige mapper m.v. jeg har i Office Outlook 2007 - forbliver de på pc'en?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. juni 2010 - 12:59 #23
Hvis du beslutter at reparere med dvd skiven får du mulighed for at vælge reparer når du kommer til hvad vil du foretage dig det er kun styresystemet win7 den reparerer alt hvad du ellers har på pc berøres ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juni 2010 - 17:18 #24
Alt hvad der er ændret ved programmer, styresystem m.m. fra den dato du gendanner til, ændres. Men du kan vælge at se påvirkede programmer inden du laver en systemgendannelse.
Avatar billede a/s Nybegynder
07. juni 2010 - 20:14 #25
=> john_stigers:
Har nu bootet som du beskrev - og ALT virker ligesom ALLE data stadig er tilgængelige.

1.000 tak - send et svar så du kan få point.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juni 2010 - 14:23 #26
Her er svar :)

Ja, har du ikke lavet ændringer såsom installeret/afinstalleret programmer, eller lagt nye drivere ind, ja så er der ingen forskel :)
Avatar billede Jonasjd Nybegynder
14. februar 2012 - 10:35 #27
Jeg ved at denne tråd er løst og besvaret, jeg havde dog samme problem og jeg havde ikke mulighed for at reparere

Jeg fandt dog en måde hvorpå jeg kunne fixe dette

http://www.sevenforums.com/tutorials/102552-built-administrator-enable-winre.html

Fulgte guide nummer 2 og jeg er nu igen admin på min com.