Avatar billede rikkepigen88 Nybegynder
31. maj 2010 - 09:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Webshop med mad

Hej :) Jeg håber det er det rigtige sted jeg skriver det.

Jeg er ved og lave en webshop i php, og det har gået godt indtil videre, men nu kommer jeg til nogle funktioner, jeg ikke ved rigtig noget om, jeg har prøvet google, men uden hjælp.

Men det jeg ikke rigtig har kunne finde ud af er:

1: hvordan kan man lave sådan, at man kan bestille, i løbet af åbningstiden, med kreditkort? F.eks vi har åben mandag, fra 8.00 til 18.00, hvor vi sælger forskelligt mad. Og hvis man så prøver, og bestille alligevel uden for åbningstiden, skriver den et eller andet med, at vi har lukket, men om man ville bestille alligevel, til når vi så åbner.
Og hvor man kan f.eks kl 10 kan bestille mad til kl 14, hvor man så kan komme og hente det der.

2: Og kan man på en nem måde, lave så man selv kan lave sin egen mad? Vi laver blandt andet rugbrøder med pålæg, så kan man lave sådan, at man trykker på f.eks en rugbrød, og så kan man vælge, at man gerne ville have et stykke flæskesteg på, og at man ville have rødkål oven på igen, og så regner den selv ud hvad det kommer til at koste, plus man selv har lavet sig en mad, man kunne tænke sig?

Er der nogle der ville kunne hjælpe mig med det, eller har nogle links hvor man kan se hvordan man selv kan lave det? Så ville jeg blive meget glad :) Men alt slags hjælp er velkommen.

Med venlig hilsen rikkepigen88
Avatar billede intenz Novice
31. maj 2010 - 16:00 #1
Det er to meget brede spørgsmål du stiller og der findes ikke et entydigt svar på dem.

At udvikle de funktioner kræver indsigt i hvordan dit eksisterende system fungerer og hvordan ændringer skal integreres i det. Det er tvivlsomt at nogen herinde umiddelbart har den indsigt, og opgaven er også så kompleks (ud fra formuleringen) at du nok ikke får nogen til at hjælpe dig med det uden betaling.
Avatar billede rikkepigen88 Nybegynder
31. maj 2010 - 21:07 #2
Okay, må jeg egentlig godt reklamere med, at jeg skal bruge en, til at lave nogle funktioner, her på siden mod betaling? For jeg ville helst, ikke gøre noget imod reglerne, og jeg har ikke kunne finde noget, om at det skulle være ulovligt i følge reglerne.

Eller er der evt en bog om webshop, hvor jeg ville kunne finde de funktioner jeg søger?
Avatar billede tjens Nybegynder
31. maj 2010 - 21:48 #3
Ja, du må gerne lede efter betalt hjælp i denne kategori: http://www.eksperten.dk/spm/Job-opgaver/

Og jeg må give intenz ret i at det jo er en større opgave du har formuleret, mere end et konkret problem med PHP-kode, som denne kategori er beregnet til.

Men jeg blev da grebet af spørgsmål nummer 2, og har lavet en klientdel til smørrebrødskonfiguration.
Demo:
http://tjens.dk/eksperten/911006/MadpakkeV1.02.html

Varer og priser er lagret på serveren i en xml-fil:
http://tjens.dk/eksperten/911006/Madder.xml

Jeg viser ikke sourcen her, så du må højreklikke på siderne istedet.

Ideen med XML-filen er at man genererer den om hver gang der er ændringer til priser eller varer, så det ikke er nødvendigt at bruge server-regnekraft for hver sidevisning.

Det er kodet uden PHP, da der ikke er nogen grund til at "forstyrre" serveren, før ordren er færdig.
Selve bestillingen til serveren har jeg ikke lavet.

Følgende dicipliner er anvendt: HTML, CSS, Javascript, XmlHttpRequest, XML-DOM, HTML-DOM, JSON

Håber det kan bruges til inspiration.
Avatar billede intenz Novice
31. maj 2010 - 22:10 #4
#3 fin lille javascript funktion :)

Ang. "Eller er der evt en bog om webshop, hvor jeg ville kunne finde de funktioner jeg søger?", så er svaret umiddelbart nej.

Bøger, tutorials, blog-indlæg mv. kan give dig nogle informationer hist og her der kan hjælpe dig, men du skal så selv sætte det sammen med dit almindelige shop-system og få det til at virke. Du skal også selv kunne skælne mellem hvad der er relevant og ikke relevant for at løse dit problem.
Den information du kan læse dig til, giver dig forskellige bygge-klodser, men du skal selv sætte det sammen til det resultat du leder efter.

Den viden du skal bruge kommer primært fra erfaring, det kan man ikke lige læse sig til. En programmør med erfaring kan (relativt) nemt løse opgaven for dig.