Avatar billede EmilAnd Nybegynder
30. maj 2010 - 20:28 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Når oplader er i bærbaren piver den?

Hey E!

Jeg har en Packard bell easynote tj75 med windows 7 ultimate 64 bit
bærbar

Jeg tager mit batteri ud når jeg bruger den fordi jeg har hørt at det gør batteriet dårligere hvis det bliver ladt op hele tiden, så jeg har taget det ud min bærbar er i stik kontakten når jeg bruger den. Problemet er bare at computeren piver derfra hvor opladeren er sat i. ikke stik kontakten men stikket i computeren.

Det er ikke højt men det er irriterende.

Den gør det ikke når batteriet er i men igen, jeg har hørt det er dårligt for batteriet at have det i hvis computeren er sat i stik kontakten.
30. maj 2010 - 20:56 #1
... er det et MEGET gammel batteri/PC ?

Moderne batterisystemer tager ikke skade at det... altså være tilsluttet hele tiden.

Men du ka' da en gang imellem køre med KUN batteri nogle timer... sådan gør jeg...
Avatar billede EmilAnd Nybegynder
30. maj 2010 - 20:58 #2
Altså jeg har næsten lige købt den :)

Men tror du batteriet vil tage skade af at jeg har det i mens jeg har sat den til stikkontakten så ? :)
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2010 - 20:58 #3
Det er en skrøne at batteriet IKKE har godt af at sidde i maskinen, når den kører på 220V

Alle ladere idag er "intelligente" ladere, der KUN lader på battereiet såfremt der er behov for det.
Dette gælder også mobiltelefoner.

Batterier har en naturlig nebrydnings proces, som allerede starter ved fabrikken - derfor holder et batteri i max 1-1½ år.

Et batteri bør tillige sidde i computeren, da den udfører kalibrering af batteriet yderpunkter - altså hvad er max/min på  det.
Det bruges til at give indikation ved uret = 100% opladet og at den giver en alarm ved minimum 10% batteridrift tilbage.
30. maj 2010 - 21:36 #4
... på min bærbar skifter 'opladningen' mellem 80-100% 'automatisk' ...
Avatar billede EmilAnd Nybegynder
31. maj 2010 - 12:09 #5
Så lader jeg bare batteriet side i, post et svar begge 2 :)
31. maj 2010 - 12:25 #6
Ping...
(Det var et [svar]...)
Avatar billede haverslev Novice
31. maj 2010 - 14:03 #7
Vedligeholdelse af et litiumbaseret batteri forudsætter, at elektronerne i batteriet bevæges jævnligt. Det anbefales IKKE, at du lader din bærbare computer være sluttet til en stikkontakt konstant.
Den ideelle bruger på en bærebar computer, er en person, der rejser frem og tilbage til sit arbejde, skole osv. slutter den til en stikkontakt på kontoret og skolen for at oplade den. Det holder batteriet i gang. Det anbefales dog, at du aflader computerens batteri helt,  mindst en gang om måneden.

Ovenstående er f.eks et udraf af APPELs vejledning til brug af batteri.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2010 - 18:02 #8
Sådan hænger skrønen sammen:
I gamle gamle dage brugte man gamle gamle batterier.
Disse blev hurtigere slidt hvis man kladladte dem og/eller lod dem sidde i stikkontakten. Det er fordi laderne den gang ikke kunne slå fra.
Lithium-Ion batterier derimod, har rigtig godt af at blive kladtladt, og det er simpelthen direkte farligt af aflade dem helt, da du risikerer at batteriet dør fordi der ikke længere er nogen spænding i batteriet. Der findes guides på youtube om hvordan man kan genoplive dem, men der er en alvorlig sprængfare involveret.
Som sagt er nutidens ladere "intelligente" og kan slå fra såfremt der er et problem eller batteriet er fuldt.

Derfor:
1.Tøm aldrig dit batteri til 0%
2.Lad blot batteriet sidde i din PC, det har godt af det.
3.Sørg for at lade helt op første gang du bruger det. Det booster kapaciteten.
4.Glem skrønen, den passer kun til gamle batterier. (NaCd el. Nikkel-Cadmium batterier)

Li-Ion = Lithium-Ion. De NYE batterier. Skrønen er stik modsat for disse. (Plejer bare at kalde dem Lion :D)
Ni-Cd = Nikkel-Cadmium. De GAMLE batterier. Skrønen er lavet til dem, og KUN DEM!