Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 17:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

FYSIK hjælp 5

En sørøver holder udkik i en udkikstønde på en lodret mast på et sørøverskib. Det er fuldstændigt vindstille, og skibet vugger ikke i søen. Af ikke helt uforklarlige årsager bliver sørøveren Al Coholpone pludselig utilpas og mærker, at han skal kaste op.

Kaptajnen Ugly Klociano, står placeret på dækket i en vandret afstand på 6 m fra masten, hvor Al Coholpone er placeret og ser at sørøverens mund peger i en for kaptajnen særdeles ufordelagtig retning.

Al's mund er placeret 11 m over dækket. Klociano ved, at opkast fra sørøvere altid foregår skråt nedad med en vinkel på 10 grader med vandret plan. Klociano er selv 2 m høj, og han ønsker naturligvis ikke at få noget af opkastet ned i hovedet.

Vor snarrådige kaptajn, der vidste at luftmodstand mod opkast altid kan lades ude af beregningen, foretager derfor en lynhurtig beregning på stående træben, og råber derefter til Coholpone: "Al, hvis du kaster op, må du ikke kaste ned med en opkastningsfart målt ved munden på v0 m/s"

Men spørgsmålet er nu, hvilken opkastningsfart v0 , at Klociano råbte til Al?

hilsen

Pou
Avatar billede peternoltus Novice
30. maj 2010 - 18:54 #1
Avatar billede poullykke Nybegynder
30. maj 2010 - 19:10 #2
Nej, det er vist ikke det rigtige svar :)
Avatar billede poullykke Nybegynder
01. juni 2010 - 21:51 #3
lukket