Avatar billede meltinis Nybegynder
26. maj 2010 - 20:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu server 9.10 starter med boot menu uden nedtælling

Jeg har en Ubuntu server 9.10, som under boot viser en boot menu hvor jeg skal vælge hvilken version jeg vil starte. Jeg vil meget gerne have den til at starte automatisk, men der er ikke nogen /boot/grub/menu.lst fil - hvor skal jeg rette dette? Og hvorfor er der overhovedet en menu - det menes jeg ikke at have set på en server før.
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. maj 2010 - 20:43 #1
Det er helt normalt der er boot loader. I tilfælde af at kernen fejler har du mulighed for at loade en anden kerne så du kan få gang i serveren.

Det virker lidt mystisk der ikke er nedtælling på.

Prøv at gå i /boot/grub/grub.conf og find linjen
"set timeout"

Sæt den til det antal sekunder du vil have. Hvis linjen er udkommenteret, så prøv at fjerne udkommenteringen.
Avatar billede meltinis Nybegynder
26. maj 2010 - 20:50 #2
Det ser ud til at time out er sat som den skal - dog har jeg sidst i filen nogen som jeg ikke helt kan gennemskue - hvis timeout er sat til 0 vil den så springe det over eller vente på input?

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
if [ ${timeout} != -1 ]; then
  if keystatus; then
    if keystatus --shift; then
      set timeout=-1
    else
      set timeout=0
    fi
  else
    if sleep --interruptible 3 ; then
      set timeout=0
    fi
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. maj 2010 - 11:39 #3
Hvad står timeout til ?

Jeg tror den linje er til hvis du laver et input fra keyboardet, så fjerner den nedtælllingen.

Det er ikke fordi du trykker en eller anden tast i boot processen? I så fald vil den fjerne den countdown.
Avatar billede meltinis Nybegynder
07. juni 2010 - 15:38 #4
Hmm... det virker som om den er holdt op efter jeg kørte update-grub.. Smid et svar hvis du vil have nogle point :o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. juni 2010 - 10:32 #5
Ligemeget, kom jo ikke lige med svaret. :)

Godt det virker.
Avatar billede meltinis Nybegynder
08. juni 2010 - 10:36 #6
Okay - jamen tak for input så :o)

Lukker