Avatar billede visto Professor
24. maj 2010 - 16:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg have blandet to charsets sammen?

I forbindelse med mulig renovering af min hjemmeside er jeg begyndt at kigge på en afløser til min ældgamle Frontpage 2002. De sidste ting, jeg har lavet, er således lavet i Dreamweaver, men jeg har enten bygget videre på allerede eksisterende (FP-sider) eller nye sider er blevet fremstillet ved at tilrette indholdet af kopier af gamle sider (grundet layoutmæssig identitet).

Men jeg er først lige blevet opmærksom på, at de to programmer skriver i hver deres charset, FP i windows-1252, DW i utf-8 - i hvert fald opretter DW nye sider med dette chatset.

Nu er jeg så lidt nervøs for, hvad der kan være sket med disse "nye" sider (altså redigering af kopier af gamle FP sider i DW) og videreskrivning på/redigering af de gamle FP-sider i DW.
Fortsætter DW med at skrive på de "gamle" sider med windows-1252, eller skriftes der til utf-8, når jeg gemmer en sådan side i DW? Eller er det muligt at noget af indholdet på en side (det der ikke redigeres) kan være i windows-1252 og det jeg tilføjer eller redigerer bliver i utf-8?
Avatar billede ajbo Nybegynder
24. maj 2010 - 17:07 #1
Kan du ikke markere (highligth) hele herligheden og derefter vælge den tegntabel, du ønsker at bruge. Du kunne vel også hente det hele ind i f.eks. Qunanta Plus og derfra vælge at gemme det hele med den tegntabel, du ønsker
Avatar billede visto Professor
24. maj 2010 - 18:52 #2
Jeg er ikke helt med: Hvor mener du at jeg efter at have highlightet skal vælge tegntabel? Jeg kan ikke se nogen mulighed for det i Dreamweaver.

Jeg går ikke ud fra, du mener at det er i linjen
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
at der skal ændres noget, for det er vel kun en besked til browseren om, hvilket tegnsæt man angiver at have skrevet med?

Mht. Qunanta Plus har i første omgang opgivet at finde ud af hvordan man dowloader det.

Er der ingen, der kan svare på hvad Dreamweaver gør ved de "gamle side"? Forbliver de i windows-1252 eller "konverteres" de ved gemning til utf-8?
Avatar billede visto Professor
27. maj 2010 - 09:36 #3
Det blev jeg desværre ikke klogere af. Måske jeg burde have oprettet spørgsmålet under HTML.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 23:37 #4
Jeg skal ikke kunne sige om det kan give problemer for dig, det er jeg selv lidt for ny til...

Men du kan jo bare rette char set til selv...

Smid det her ind mellem de to head tags:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 23:46 #5
Hm, jeg kunne ikke lige se nogen rediger knap... Undskyld dobbelt post.

Jeg fik lige læst hvad du skrev ordenligt.

Jeg havde selv et problem med at jeg ikke kunne skrive æøå på et tidspunkt, selv om jeg brugte iso-8859-1.

Jeg fik det fikset ved at lave et nyt dokument i DW.

Først klik på:
EDIT - > preferences -> New document. Ved drop down menuen "default encoding" skal du finde vesteuropæisk, vælg den og tryk ok.

Så laver du et nyt dokument, save det som det det skal hedde. Så finder du din gamle kode med det "forkerte" charset og copy paster alt ind i det nye. Inden du lige gemmer, så ret charset til iso-8859-1 igen.

Det skulle sikre at du ikke får problemer.
Avatar billede visto Professor
02. juni 2010 - 13:02 #6
Jeg har prøvet din metode, men jeg kan konstatere, at DW ikke kan gemme i det charset, som siderne er lavet i (windows-1252).

På de par sider fra mit site, som jeg har redidgeret med DW ser der dog konkret ikke ud til at være problemer, uden at jeg føler mig sikker på, hvad der egentlig er op og ned i det her, og hvad der er foregået. Men jeg har indtil videre opgivet videre test af DW på mit gamle site for ikke at lave kludder i det.

Tak for input!