Avatar billede philipn Nybegynder
22. maj 2010 - 22:17 Der er 3 kommentarer

Bundkort dødt?

Hej alle,

Jeg har igennem et stykke tid oplevet sjove ting med mit ellers fremragende PC setup.

Jeg fornemmer, når min PC har stået tændt flere dage i træk, at den "går død" - altid problemer når den bliver "for varm".

Følgende opleves:

- Windows går i BlueScreen og kræver en systemreperation.(til at fixe)

- Maskinen tænder ikke, dd. indkøbt ny og tilsvarende PSU til tjek, stadig samme fejl. Der er lys i den grønne lampe på motherboardet, og ved "power on" blinker lyset i kabinettet en enkelt gang, og derefter er jeg nødsaget til at hive strømmen fra i 30 sekunder, for derefter at forsøge igen.

Efter 10 ganges forsøg, dropper jeg som regel forsøget. Næste morgen sætter jeg strøm til maskinen, og den tænder i første forsøg... hmm?

Lige nu, er den død - men jeg forventer dog en funktionel maskine igen i morgen tidlig ;) - ikke at jeg så ikke ønsker en forklaring/løsning på denne situation ;)

Sidstnævnte problem, er opstået 3-4 gange (maskinen er ca 1 år+/-)

Jeg har forsøgt at fjerne alle komponenter, også en efter en.

Hard specs:

ASUS P6T WS Pro Motherboard
Intel Core i7 965 Extreme - 3.2ghz
2 stk. 147GB SAS 15000 RPM (raid 1) System disks
1 stk. OCZ SSD MLC 500GB - DATA disk
12GB OCZ 1600mhz DDR3 Tripple Channel RAM
QuadSLI Nvidia Geforce 295GTX (2 stk 295)
Creative Soundblaster Fatal1ty
Windows 7 Ultimate 64-bit
PSU: Antec Quattro 1kW(1000watt)

Mvh. Philip
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 22:32 #1
Har du kørt målinger på pc, for at lokalisere hvor varm den bliver?
Virker alle blæsere, og kan det køle komponenterne ned, uden at blæse gennem en masse nullermænd?
Avatar billede The_Buzz Novice
23. maj 2010 - 09:57 #2
Umiddelbart lyder det som varme - helt klart.

Ingen komponenter i computere kan tåle for meget varme, det skulle da lige være et diskettedrev.

I går var det jo egentlig temmelig varmt.

1: Prøv at lade computeren stå åbent uden kabinet sider på - se om det eventuelt kan få den til "at holde længere".
2: Prøv at gå ind i BIOS og se under hardware information hvor varm den bliver, hvis den er over de 50-60 grader for en Intel og 60-70 for en AMD, så er der problemer.
3: Du må eventuelt ud og købe en anden CPU køler der sparker røv.

Dine SAS diske og din i7 core laver en del varme, det gør dit grafikkort også.

Eventuelt bruge en ekstern blæser som f.eks. ventilator du ville have brugt hvis det var vildt varmt - og pege den ind mod din åbne computer.

En anden ting er at det OGSÅ kan være ustabil strøm - dvs. din netforsyning fra væggen der måske er lidt klumper i - men umiddelbart er det ikke det da du ikke kan starte comp op igen.
Avatar billede The_Buzz Novice
23. maj 2010 - 10:00 #3
Og må indrømme jeg savler noget over din opsætning...