Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 13:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

problemer med ny macbook pro i7

Hej

Jeg har købet en ny macbook pro i7 men jeg havde problemer med at safari gik nederst i venstre hjørne når jeg klike på zoom knappen så jeg geninstallered mac os x men problemet er der stadig
jag købte den mandag den 16/5 på apple.dk og fik den hjem dagen efter så den er helt ny
P.S. så siger min macbook pro også klik når jeg ryster lidt med den er det meningen
Hjælp mig tak
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 13:52 #1
he, det er sådan zoomknappen skal virke, så du kan geninstallere lige så meget du vil ;-)

(Man geninstallerer kun meget meget sjældent OS X i øvrigt. Der er ikke en registreringsdatabase, der bliver forurenet på samme måde som Windows.)

Den grønne knap virker underligt og sådan er det bare. Bemærk dog at den nogen gange virker rigtig godt med alt-klik.

Det vil måske være en god ide at finde en Mac-brugergruppe, hvor du kan få hands-on-support og gode tips og tricks:
http://www.apple.com/dk/usergroups/finder.html
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 13:54 #2
(bemærk i øvrigt at zoom-funktionen ca. skifter mellem to vindues-størrelser, den du har og så en anden, så hvis du først klikker på den grønne og så sætter vinduet en smule anderledes end det var, så vil du kunne skifte mellem de to positioner)
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 14:34 #3
Tak men se lige her
http://www.youtube.com/watch?v=Tzsm_38U53g

1. nederst i venstre hjørne
2. virker ikke
3. inde på en ny side så virker den
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 15:10 #4
Okay, som jeg skrev, så er den grønne zoomknap aldrig helt til at blive klog på. Du kan måske få den til at makke lidt mere ret ved at smide præferencefilen ud. Proceduren er:

1) quit Safari
2) smid com.apple.Safari.plist fra hjem->Bibliotek->Preferences ud
3) start Safari igen.

Samme ting kan man gøre ved andre programmer, der driller.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 15:32 #5
det har jeg prøvet men den fil er der ikke.
heller ikke efter jeg har geninstallere mac

så kan det være det ikke er en software fejl
men en hardware fejl eller hvad jeg har køret apple testen

jeg tænkte på om man kunne bruge den 14 dages fortrydelsesret
og så købe en ny igen eller hvad (help my)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 16:10 #6
Har du set efter, eller har du blot brugt spotlight? Det er helt sikkert ingen hardwarefejl, men hvis det passer at der ikke er en fil der mere specifikt hedder:

~/Library/Preferences/com.apple.Safari.plist

så er det med sandsynlighed et rettighedsspørgsmål og så ville jeg nok blot køre Diskværktøj->reparer tilladelser

Hvad betyder det i øvrigt at du har geninstalleret din Mac? har du slettet din harddisk og lavet en helt ny bruger uden at kopiere den gamle bruger over? ellers hjælper det jo ikke meget, for hvis du har kopieret den gamle bruger over, får du jo de samme problemer med du løb fra.

Har du i øvrigt prøvet at lave en ny bruger og set om den opfører sig på samme måde?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 16:38 #7
ja jeg har brugt spotlight og har også set efter i Preferences men nej og jeg har også brugt Diskværktøj men den fandt ingenting

jeg har ikke kopiere min gamle bruger over
og jeg har nullet min harddisk og geninstallere mac os x snow leopard
men den fil er der ikke
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 17:09 #8
Spotlight kan med vilje ikke finde den, da du så ville få alt for mange sære filer at se når du søgte på noget, så det er helt ok.

Er du sikker på at du ser efter den det rigtige sted? Der er mindst tre Preferences-mapper på din computer: den for alle brugere ligger i

/Bibliotek/Preferences

Den for systemets globale opsætninger ligger i

/System/Bibliotek/Preferences

Og den du har behov for at finde er bruger-præferencerne, som ligger i

/Macintosh HD/Brugere/ditkortenavn/Bibliotek/preferences

Det er der at du kan finde filen

com.apple.Safari.plist

Filen bliver først skabt når du har åbnet Safari første gang.

Det med at geninstallere systemet fordi et vindue ikke sætter sig, der hvor du forventer det er virkelig ligesom at skyde gråspurve med maskingevær.

Hvis der ikke er sådan en fil der, selv efter at du har haft Safari igang og quittet det igen, så kan det være fordi Safari ikke har lov til at skrive i din Preferences-mappe, og så må du se på hvilke rettigheder der er på mappen ved at tage en info på den med cmd-i
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 17:35 #9
Jeg Fandt den fik den slettet og safari viste sin velkomst film men da jeg klik på zoom knappen skete det igen PISSE
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 18:09 #10
Sker det så igen, når du genstarter Safari?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 18:28 #11
ja
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2010 - 18:58 #12
He, jeg forsøgte at genskabe det her, og voila, det virker på nøjagtig samme måde her, når jeg smider min plist-fil ud. Men som sagt, så er den grønne knap altid et mysterium, som nogen gang virker og andre gange slet ikke. Det er i hvert fald hverken styresystemet eller hardwaren, der gør en forskel. (også selvom jeg også er på en i7 MBP).

Men det med at den siger klik når du ryster den er nok lidt værre, for det kunne jo være en skrue, der er gået løs og risikerer at gøre noget ondt eller sådan noget?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2010 - 19:37 #13
Tak så det er standard i safari

men det der med den siger klik kan det
være beskyttelse få stød mod harddisken

prøv at ryste lidt med din og høre godet efter om den siger klik fra harddisken

p.s. jeg er ny på mac
og jeg har set at mange har vinduerne til at dæke hele skærmen uden at skjule docken
Avatar billede egonspock Seniormester
23. maj 2010 - 02:53 #14
Det med vinduer kan vist godt forvirre nye Mac-brugere, men hvis du vil have lidt mere styr på dem kan du prøve Divvy

http://mizage.com/divvy/

eller Cinch

http://www.irradiatedsoftware.com/cinch/

Og for at få alt-tab til at virke som i Windows, så prøv

http://manytricks.com/witch/

(jeg tør sgu ikke ryste min kørende MBP, den kører fint ;-) hehe, men du har nok ret, det er den sikring, der gør at man (formentlig) ikke smadrer harddisken.)

Bemærk at det er relativt uskadeligt at installere nye programmer på din Mac, for der findes simpelthen ekstremt lidt malware til Mac, da det er for nemt at finde og fjerne igen.
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2010 - 09:50 #15
Tak Kan man give flere Point og hvordan
Avatar billede jacobnizar Nybegynder
22. oktober 2010 - 22:49 #16
jeg har lige købt en macbook pro og når jeg ryster den så siger den klik.. men min brors, som også er købt samme dag siger ikke noget.

tror i ikke at det er en hardware fejl eller noget?