Avatar billede hubertus Seniormester
22. maj 2010 - 10:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

tæl forekomsten af en tekst hvis to kriterier skal være opfyldt.

Hvordan tæller jeg forekomsten af en bestemt tekst i kolonne E, hvis der står et tal i kolonne F?. Der er tale om et interval. Jeg går ud fra at jeg skal bruge tæl.hvis, men kan ikke kombinere den med et kriterie, der angiver at F er <> 0
Avatar billede natkatten Mester
22. maj 2010 - 11:05 #1
Som jeg forstår dit spørgsmål, så kan det løses som vist her, idet forekomsten af tekststrengen "hubertus" i kolonne E tælles:

=SUMPRODUKT((F1:F1000<>0)*(E1:E1000="hubertus"))
Avatar billede hubertus Seniormester
22. maj 2010 - 11:54 #2
Hejsa
Den sidder lige i skabet - lægger du et svar? :0))

Bare for forståelsens skyld, skal den forstås således, at (F1:F1000<>0) får værdien 1, hvis kriteriet er opfyldt? og tilsvarende med (E1:E1000="hubertus"), hvorefter der summeres op?
Avatar billede FarmerHE Nybegynder
22. maj 2010 - 11:56 #3
lav det som en makro evt?

kan ikke lige huske VBA koden til det men noget alla

hvis værdi af F felt ikke er tomt
løb alle E felter igennem og tæl forekomster

gem antallet af forekomster

Tror det er den letteste måde at gøre det på.

Mvh
HE
Avatar billede natkatten Mester
22. maj 2010 - 13:12 #4
Ja, det er rigtigt forstået, at SUMPRODUKT virker på denne måde.

Og ang. #3: Man kan naturligvis også lave en VBA-kode, men dette er altså ikke nødvendigt i dette tilfælde.

I øvrigt gælder for Excel (som for så meget andet i livet!), at der kan være flere løsninger på et problem ..

Mvh Natkatten
Avatar billede hubertus Seniormester
22. maj 2010 - 16:02 #5
super - tak for hjælpen og god weekend :0))